Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 5 начина да овладеем тревожността и да си върнем спокойствието

5 начина да овладеем тревожността и да си върнем спокойствието

5 начина да овладеем тревожността и да си върнем спокойствието  - изображение

Ежедневието ни е толкова динамично и напрегнато, че би било крайно наивно да вярваме, че можем изведнъж да се превърнем в свръхчовеци, които не се притесняват за нищо. Но има няколко начина, с които можем да си помогнем да намалим тревогите си поне до здравословен и поносим брой.

Вижте кои са те:

Опитайте се да държите нервната си система в спокойно състояние

Ако постоянно сме стресирани и разтревожени, и нервната ни система ще е в постоянна бойна готовност. Психичното напрежение става и физическо, а това засилва усещането за тревожност. В такива моменти е най-разумно да спрем и да се отпуснем. Осигурете няколко минути покой на ума и тялото си с помощта на най-приятните за вас начини – физически упражнения или медитация например.

Анализирайте тревогата

По принцип нямаме навика да обръщаме внимание на това какви ги върши умът ни, а просто се отдаваме на чувството за напрежение и стрес. Това, което не бива да забравяме обаче е, че имаме право на избор – поне в някаква степен, дали да се оставим под влиянието на тревогите или да опитаме да се освободим от тях. Осъзнаването на мислите, които са причина са безпокойството ни, ще ни даде възможност да изберем как да му отговорим и съответно – да се справим с него.

Сприятелете се с несигурността

Голяма част от нещата, за които ни е грижа в живота, са свързани с несигурността. Няма как да сме напълно сигурни, че ще се справим отлично в училище или на работа, че даден човек ще ни хареса толкова много, колкото на нас ни се иска, че ще сме здрави до самия си край или че ще имаме щастлив брак во веки веков. Но това не означава, че трябва да позволим на несигурността да ни попречи да живеем живота, който искаме. Затова не се опитвайте да я елиминирате, защото това е невъзможно, просто я приемете.

Фокусирайте се върху настоящето

По дефиниция тревогата е насочена към бъдещето и затова е от голяма важност да фокусираме вниманието си върху настоящето и ежедневни дейности като разговори, ходене, взимане на душ, готвене, медитация… Насочете цялата си енергия в изживяване на настоящия момент, тъй като осъзнаването на усещанията ни в момента, е един от най-добрите начини да се излекуваме от излишната тревожност.

Изправете се лице в лице със страховете си

Тревожността има за цел да осигури защита от страховете ни, но тя може да ни остави постоянно да разсъждаваме за неща, които най-вероятно никога няма да се случат. Опитайте се да се изправите срещу страховете си и ще видите как те ще започнат да намаляват. Заменете постоянното безпокойство със съзнателно приемане на факта, че това, от което се страхувате, може да се случи – може да изпуснете полета, може да изгубите работата си… В началото тези възможности може да ви изглеждат наистина ужасяващи, но с времето и със старателна практика, ще се изправяте срещу страховете си с все по-голямо хладнокръвие.

Трудно е да се възпитаме да се тревожим по-малко, особено когато сме свикнали да сме в постоянен стрес. Понякога дори и самите ние да сме решени да оставим тревогите зад гърба си, умът ни ще продължава да ни връща към тях… Но това е процес, не се отказвайте, дори когато не успявате да се освободите от лошите мисли, не забравяйте първоначалното си намерение. Истината е, че няма начин да елиминираме всички свои тревоги, но можем поне да изберем накъде да насочим своето внимание.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: Pinterest

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлНовиниАлтернативна медицинаЛюбопитноЛеченияТестовеБотаника