Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Витамин D доказано подобрява психичното здраве и предпазва от депресия

Витамин D доказано подобрява психичното здраве и предпазва от депресия

Витамин D доказано подобрява психичното здраве и предпазва от депресия  - изображение

Поддържането на достатъчно количество витамин D в организма е полезно не само за физическото здраве, но и за психическото, информират изследователи, подчертавайки, че витаминът осигурява и добра защита от депресия.

Учените са анализирали над 100 изследвания, разглеждащи връзката между депресията, сезонното афективно разстройство и нивата на витамин D в организма.

"Смята се, че сезонното афективно разстройство засяга до 10 процента от населението в зависимост от географското положение и е вид депресия, свързана с промените в сезона. Хората, страдащи от сезонно афективно разстройство, имат едни и същи симптоми всяка година, които се появяват през есента и продължават до края на зимата”, обяснява ръководителят на мащабния изследователски проект д-р Алън Стюарт. По думите му има няколко причини за това, включително и тази, че нивата на витамин D падат значително през зимата заради намаленото количество слънчева светлина.

През зимните месеци, когато дните са по-кратки, а времето - по-студено, настроението ни също се влошава. При някои хора обаче промяната е доста по-сериозна: чувстват се апатични и уморени през по-голямата част от деня, липсва им ентусиазъм, изпитват трудности при справяне с обичайните си задължения. Това са симптоми на сезонно афективно разстройство, което обикновено се появява през октомври и ноември, когато дните стават по-кратки, и утихва с идването на пролетта.

Според специалистите появата и развитието на това състояние може да се обясни с промяната в слънчевото греене - най-вече с намаляването му. Като доказателство за тази теория се изтъква фактът, че сезонното афективно разстройство е много по-разпространено в северните страни.

Анализът на изследванията показва, че има забавяне от около осем седмици между пика в интензитета на ултравиолетовото излъчване и началото на сезонното афективно разстройство и това съответства на времето, необходимо за синтезирането на витамин D от слънчевите лъчи. Друг извод от прегледа на изследванията по темата е, че по-голямата част от тях доказват неоспоримо пряката връзка между ниските нива на витамин D и депресията.

Проф. Майкъл Кимлин, който също е част от изследователския проект, уверява, че поддържането на нивата на витамин D е относително лесно, а в същото време от изключително голямо значение.

"Това, което вече можем да потвърдим с голяма сигурност, е, че поддържането на адекватни нива на витамин D е важен фактор за доброто психично здраве. Няколко минути излагане на слънчева светлина всеки ден са достатъчни, за да могат повечето хора да поддържат адекватен статуса на витамин D", обяснява проф. Кимлин.

Най-подходящото време от деня, в което можем да си набавим витамин D от слънцето, е периодът между 11 до 3 следобед. През летните месеци можем да си набавяме необходимите дневни дози от витамина, като прекарваме навън от 15 минути до половин час всеки ден.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: spring.org
Снимка: healthline.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияНовиниЗдравни съветиЛюбопитноИсторияХранене при...ФизиологияСъставкиЗаболявания (МКБ)СнимкиСпортИзследванияЛайфстайлБотаникаСоциални грижиПсихологияАлт. медицинаВидеоАнкетиТестовеЗдравни проблеми