Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Дори кратката медитация може да редуцира нивото на стреса

Дори кратката медитация може да редуцира нивото на стреса

Дори кратката медитация може да редуцира нивото на стреса - изображение

Ново изследване показа, че изненадващо малко количество медитация може да бъде от полза дори за най-неопитните в практиката. Едва 75 минути, разпределени в три дни, са способни са намалят психологическата реакция към стресиращи и тревожни събития.

Изследването показва, че кратката медитация е най-полезна за хора, които нямат навика да обръщат внимание на изживяванията в настоящето, а това е ключов момент за медитативната практика.

„Все по-голям брой хора споделят, че използват практики от медитацията за понижаване на стреса, но малко от тях знаят колко време трябва да отделят, за да постигнат тази цел и действително да подобрят здравето и душевния си покой”, коментира водещият автор на изследването Дж. Дейвид Кресуел.

Учените провеждат серия изследвания, в които 66 доброволци участват в три 25-минутни тренировъчни сесии по медитация в три последователни дни.

В контролната група половината от доброволците трябвало да анализират поетични произведения, като целта била да подобрят своите умения за разрешаване на проблеми.

В медитиращата група половината участници трябвало да преминат обучение за основите на медитацията като как да задържат вниманието върху дъха си, как да се концентрират и да присъстват в настоящия момент.

След краткотрайни тренировъчни сесии хората трябвало да изнесат реч пред непознати и да решават математически задачи, а уменията им били оценявани от строга комисия.

След края на този изпит участниците трябвало да отговорят дали са били стресирани по време на тестовете, както и да дадат проба от слюнката си, за да бъде измерено нивото им на кортизол - хормонът на стреса.

В края на изследването е установено, че участниците в медитиращата група съобщават за по-малко стрес, но нивото им на кортизол било значително по-високо.

Изследователите са на мнение, че медитацията има двоен ефект – тя не само помага на хората да изпитват по-малко стрес, но и съдейства за доброто представяне и по-голяма ангажираност със задачата, което обяснява по-високото ниво кортизола.

„Когато започнете да се учите да практикувате медитация, трябва да работите когнитивно - особено когато трябва да се справите със стресираща задача. Активното познавателно усилие може да ви накара да почувствате задачата по-малко стресираща, но това си има и физиологична цена - отделяне на повече кортизол.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: PsyBlog
Снимка: generativemedicine.org

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияСпортАлтернативна медицинаЛеченияЛайфстайлЗдравни съветиНовини