Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Емоционално хранене? 5 причини да не можете да спрете

Емоционално хранене? 5 причини да не можете да спрете

Емоционално хранене? 5 причини да не можете да спрете - изображение

Повечето хора смятат, че емоционалното хранене се дължи на липса на самоконтрол. Всеки психолог, който работи с хранителни разстройства ще потвърди, че този тип хранене рядко се дължи на липсата на самоконтрол. Ако емоционалното хранене беше просто въпрос на дисциплина, ние лесно бихме могли да си наложим тази дисциплина, без да се измъчваме с планирано хранене, специални диети и постоянно обмисляне кой какво ще е яде и кога. И, разбира се, нямаше да има хранителни разстройства.

Информацията по-долу не нещо ново в тази област, тя цели да послужи като полезно напомняне. А ето и следните 5 неща, които допринасят за емоционалното хранене:

1. Неосъзнатост

Емоционалното хранене може да бъде пряк резултат от това, че не сте наясно с това, което ядете или защо го ядете. Терапевтите наричат това неосъзнато хранене. Неосъзнато хранене е, когато сте се нахранили, но продължавате да си взимате от порцията, бавно изяждайки останалата част, която сте целели да оставите. Неосъзнато хранене може да бъде хапването на фъстъци, бисквитки, или всяка друга храна, само защото е пред вас.

Решението? Опитайте се да внимавате (да бъдете осъзнати) за това какво и кога ви се яде. Знам, че може да е досадно да се съсредоточавате изцяло върху яденето си, особено в началото. Но започнете бавно и се опитвайте да избягвате самоосъждането. Това ще ви даде съвсем друг подход към нещата.

2. Храната като единствен извор на удоволствие

Често, попитани как биха се чувствали, ако не гуляят и преяждат, пациентите отговарят "не бих имал нищо, което да очаквам с нетърпение." А в края на един дълъг и напрегнат ден голяма купа сладолед може да бъде особено ефективна за временно успокоение на нашата изчерпана трудолюбива персона. Защо? Според множество източници, захарта и мазнините предизвикват отделяне на опиати в нашия мозък.

Опиатите са активните съставки в кокаина, хероина и много други наркотици. Така че успокояващият ефект, който чувствате, когато ядете сладолед или чипс, е съвсем реален. А нарушаването на тези навици (да спрете захарта и мазнините, например) може да бъде като да спрете наркотиците.

Решението? Намерете други начини да възнаграждавате и успокоявате себе си, различни от храната (и други саморазрушителни поведения). Ще бъдат ли тези други начини толкова ефективни при вас и успокояващи колкото е храната? Абсолютно не! Нещата, които ще си поставите като заместител, ще помогнат до известна степен, но, за да се откажете наистина от емоционалното хранене, вие също ще трябва да упражнявате толерирането си на негативните чувства. Което ни води до # 3.

3. Невъзможност да се толерират негативни чувства

Нашата култура ни учи от най-ранна възраст да избягваме неща, които ни карат да се чувстваме зле. За съжаление, начините, с които се разсейваме от трудните за приемане чувства не винаги са в наш интерес. Без способността да толерирате негативните чувства, с които неизбежно животът ви сблъсква, вие сте податливи на емоционалното хранене.

Решението? Практиката ви позволява да преживявате негативните чувства. Знам! Много по-лесно е да се каже, отколкото да се преживее! Знам, че не обичате да се чувствате ядосани, тъжни, отхвърлени или отегчени. И хората често ще попитат: "Какъв е смисълът в това да се чувствам гневен? Това не променя нищо." Е, това може да не променя източника на гнева ви, но ще ви попречи да притъпявате чувствата си чрез поведение, което искате да спрете - като храненето, например.

4. Омраза към тялото

Може да звучи парадоксално, но е вярно: омразата към собственото тяло е един от най-големите фактори що се отнася до емоционалното хранене. Негативизъм, срам и омраза рядко вдъхновяват хората да правят дългосрочни големи промени, особено когато става дума за нашето тяло или личност.

Много хора с подобен проблем заявяват, че ще спрат да мразят тялото си, след като достигнат желаното тегло. Терапевтът ще ви каже, че трябва да спрете да мразите тялото си, преди да можете да се спрете порочния цикъл на емоционалното хранене.

Решението? За съжаление, то е многопластово, сложно и уникално за всеки човек. За да имате истински напредък, може да се наложи да се обърнете към специалист.

5. Физиология

Да се оставите до степен, в която сте твърде гладни или уморени, е най-добрият начин да бъдете уязвими за емоционалното хранене. Когато тялото ви е гладно или уморено, то не само изпраща силни сигнали към мозъка ви, че трябва да се храни, но особено когато сме гладни и уморени, нещата са още по-трудни. Тогава е наистина трудно да се преборите с апетита или импулсите.

Правете целенасочени и съзнателни малки крачки в опитите си. Не осъждайте себе си. Не потискайте негативните чувства. Награждавайте се. И ако не можете да се справите сами, обърнете се към професионалист!

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: psychologytoday.com

Източник: nutrisavings.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛайфстайлХранене при...СнимкиЛюбопитноИнтервютаПсихологияСпортНовиниАлтернативна медицинаЛеченияТестовеСпециалистиДиети