Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Как да пазим щастието си от избледняване

Как да пазим щастието си от избледняване

Как да пазим щастието си от избледняване - изображение

Без значение колко нещастни се чувствате в момента, ако погледнете назад, със сигурност е имало събития в живота ви, които са ви правили щастливи. Може би това е било така, когато сте си купили първата кола, или сте получили онова дълго желано повишение; или сте свалили онези 15 килограма и сте влезли в любимите си дънки, без да прекъсвате циркулацията си. Когато ни се случват добри неща, чувстваме положителни емоции — като вълнение, облекчение, гордост и, разбира се, щастие. Тези чувства са от съществено значение за нашето благополучие.

Проблемът е, че щастието обикновено не трае. Възбудата от тази първа покупка на автомобил се изчерпва, тръпката от повишението отстъпва на безпокойството, че трябва да се справяме с отговорностите, които идват заедно с него. Разбира се, хубаво е да сте отново на размер 40, но започвате да мислите, че би било наистина страхотно да сте размер 36...

Психолозите наричат това явление хедонистична адаптация — идеята е, че колкото и добре да се чувстваме от дадено нещо (или зле) ние се връщаме от мястото, от което сме започнали, емоционално. Едно често цитирано изследване показва, че въпреки първоначалната си еуфория, победителите от лотарията не са били по-щастливи от онези, които не са спечелили от лотарията, осемнадесет месеца по-късно. Същата тенденция за връщане към "базовите нива" се наблюдава след брака, повишението в работата и т.н. — типът неща/събития, които обикновено очакваме да увеличат щастието и благополучието ни перманентно.

Защо не можем да направим щастието си перманентно? Психолозите (и експерти по въпросите, свързани с щастието) Кенън Шелдън и Соня Любомирски твърдят в неотдавнашна статия, че нашата хедонична адаптация възниква по две причини.

Когато първоначално настъпи положителна промяна (да речем, се преместим в нова къща), в резултат на това обикновено следват много други положителни събития. Можем да се насладим на това колко удобна е новата ни вана, да оценим колко много пространство има в новия ни гараж, колко цветна е кухнята ни. Но с времето ще има все по-малко положителни събития, които да се случват, защото свикваме с всички функции и удобства на нашия дом и след известно време просто не ги забелязваме. При наличието на по-малко положителни събития и по този начин по-малко положителни емоции (възбуда, гордост, щастие), нововъзникналото ни усещане за благополучие не може да бъде поддържано.

Втората причина, поради която щастието изчезва, е, че дори когато положителните събития продължават да настъпват — например, нашите фитнес и здравословни хранителни навици ни карат да изглеждаме чудесно и това води до много нови възможности в романтичния ни живот — промяната се превръща просто в "новото нормално". В резултат на това нашето ниво на устременост се променя — чувстваме, че трябва да изглеждаме дори още по-добре.

Носителят на Нобелова награда и психолог Даниел Канеман нарича този процес "бягащата пътека на удовлетворението". Тъй като постоянно вдигаме стандартите си, след като ги постигнем, трябва да продължим да бягаме, за да се почувстваме отново удовлетворени.

Но не се отчайвайте — възможно е да направим щастието да трае, като забавим процеса на адаптация. В едно скорошно проучване Шелдън и Любомирски откриват, че два инструмента за борба с адаптацията са ефективни в поддържането на щастието във времето: разнообразие и благодарност.

Разнообразието е, както всички знаем, подправката на живота. Но то е и мощно оръжие срещу адаптацията, защото не "свикваме" с положителните събития, когато преживяванията ни са нови или неочаквани. От друга страна, когато положителните преживявания се повтарят — когато знаем точно какво да очакваме — не получаваме същото удоволствие от тях.

Положителните промени, които се преживяват по различни и разнообразни начини, са по-склонни да водят до трайно щастие. Така че ще бъдете по-щастливи с новия си съпруг, ако отделите време да правите нови неща заедно, вместо да се забивате в скучна рутина. Ще бъдете по-щастливи в работата си, ако си поставяте нови задачи и предизвикателства — ако има някакво ежедневно разнообразие в това, което правите. Ще бъдете по-щастливи от вземането на вана, ако си купите друг вид пяна за балончета, когато старата свърши, или запалите свещи (или помолите някого да се присъедини към вас).

Щастието, което получавате от правенето на каквото и да било, ще избледнее, ако го правите по един и същ начин всеки ден, така че разнообразявайте нещата. Помислете за това, преди да предприемете промяна, която вярвате, че ще ви направи по-щастливи — ще можете ли да изпитате онова, което избирате, по различни начини? Защото ако отговорът е "не", не очаквайте щастието да продължи дълго.

Инструмент #2, благодарност (оценяване), която в много отношения е обратното на адаптацията — да се съсредоточим върху нещо, вместо да го приемем за даденост или да го оставим да се слее с фона. Оценяването може да означава да отдаваме вниманието си или да забелязваме нещо, но е още по-силно, когато го отведем по-далеч — когато вкусваме нещо, наслаждаваме се на неговите качества и на това как ни кара да се чувстваме; или, когато изпитаме благодарност, чувстваме се късметлии в настоящите обстоятелства в сравнение с тези, в които сме били в миналото. Когато оценяваме нашите положителни преживявания и обръщаме погледа си тях отново и отново, с радост и любопитство, ние не просто правим нашето щастие трайно — ние му даваме тласък.

Човешките същества прекарват много време, опитвайки се да разберат какво ще ги направи щастливи, но не и достатъчно време, опитвайки се да се придържат към щастието, което вече имат. В известен смисъл, това е като да фокусираме цялата си енергия върху печеленето на повече пари, без да мислим какво да правим с парите, които вече сме спечелили. Ключът към богатството, както и към щастието, е не само да търсим нови възможности, но и да се възползваме максимално от тези, които вече имаме.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: psychologytoday.com

Снимка: medium.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиСнимкиНовиниАнкетиСоциални грижи