Начало Психология Социална психология Аз Как да си простим и да се освободим от чувството за вина

Как да си простим и да се освободим от чувството за вина

Как да си простим и да се освободим от чувството за вина  - изображение

Всички правим грешки. Когато поглеждаме назад, може би откриваме много неща, за които съжаляваме и ни се иска да можем да върнем времето, за да поправим стореното. Споменът за отминалите събития може да е съпроводен от дълбоко чувство за вина и разкаяние за направените грешки, причинените щети или пропуснатите възможности.

Мислите за себе си като за "лош" човек, който не заслужава да му бъде простено. В тези толкова тежки моменти обаче е изключително важно да бъдете съпричастни към себе си, припомняйки си, че сега, когато сте натрупали мъдрост и опит, не бихте повторили същите грешки.

Терапевтът Престън Най предлага упражнение, което ще ви помогне да се освободите от оковите на вината, да постигнете мир със себе си и да продължите напред:

Припомнете си постъпка, събитие или грешно решение, за които все още се обвинявате. Напишете го и го свържете със стрелка с някое от изреченията по-долу. Повторете упражнението с друг тежък спомен, а ако е необходимо, препишете допълнените от вас изречения.

- "Направих всичко възможно, когато ..."

- "Направих грешка, когато ..."

- "Имах още много да науча, когато ..."

- "Научих някои важни уроци, когато ..."

- "Не беше лесно за мен, когато ..."

Погледнете на живота си като недовършено произведение

Вместо да се самообвинявате, вижте себе си (и вашият живот) като произведение, по което работите и допълвате постоянно, а всяко неприятно преживяване или грешка, като възможност да научите още нещо, да растете и да се развивате.

Без трудностите и изпитанията, които са част от всяко човешко преживяване, вие не бихте могли да осъзнаете непрекъснато растящия си потенциал, изразяващ се в самоприемане, смислена цел на живота и способност да създавате и поддържате истински здрави и любящи взаимоотношения с другите и със самите вас.

Потвърдете пред себе си, че съжалявате за миналите грешки. Дайте си време, в което да си позволите да тъжите и лекувате раните, а ако е необходимо, потърсете помощта на специалист. Извлечете поуки от случилото се и възстановете положителната връзка със себе си.

Редактор: Ина Фенерова
Източник: psychologytoday.com
Снимка: pinterest.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛайфстайлПсихологияИсторияЛюбопитно