Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Лошото настроение и умората може да са симптоми на сезонно афективно разстройство

Лошото настроение и умората може да са симптоми на сезонно афективно разстройство

Лошото настроение и умората може да са симптоми на сезонно афективно разстройство - изображение

Когато дните станат по-кратки, а времето - по-студено, често и настроението ни се влошава. При някои хора промяната е сериозна: трудно им е да стават сутрин, чувстват се уморени и апатични през по-голямата част от деня. Това са симптоми на сезонно афективно разстройство, което обикновено се появява през октомври и ноември, когато дните стават по-кратки, и обикновено утихва с идването на пролетта.

Според специалистите появата и развитието на това състояние може да се обясни с промяната в слънчевото греене - най-вече с намаляването му. Като доказателство на тази теория се изтъква фактът, че сезонното афективно разстройство е много по-разпространено в северните страни.

Учени твърдят, че причината за това е връзката между слънчевото греене и нивото на серотонин в мозъка. Много изследвания са доказали, че ниското ниво на серотонин се отразява не само на настроението ни, но и на апетита, цикъла на съня, паметта, либидото. Неслучайно наричат серотонина "хормон на щастието".

Вижте 10 общи симптома на сезонното афективно разстройство:

  • Депресивно настроение през по-голямата част от деня.
  • Загуба на интерес към неща, които по принцип са ви интересни и приятни.
  • Често се чувствате уморени и сънливи.
  • Липсва ви енергия и ентусиазъм.
  • Трудно се концентрирате.
  • Често се чувствате разтревожени и раздразнителни, трудно се справяте със стреса.
  • Нямате желание за социални контакти, стремите се по-често да оставате сами.
  • Намалено либидо и сексуално желание.
  • Желание за повече слънчева светлина.
  • Желание за богати на въглехидрати храни (и по тази причина увеличение на теглото).

Ако смятате, че може да страдате от сезонно афективно разстройство, консултирайте се със специалист по психично здраве. Освен това има няколко неща, които можете да направите, за да облекчите симптомите си:

  • Осигурете си повече светлина – специалистите съветват помещенията да се осветяват с флуоресцентна светлина, защото се отразява добре на психиката.
  • Фитотерапията също дава добри резултати, но трябва да се провежда според указанията на специалист.
  • Поддържайте постоянен режим на сън.
  • Колкото се може по-често излизайте навън - особено в слънчевите часове.
  • Прекарвайте повече време с приятели - това ще подобри настроението и самочувствието ви през зимните месеци.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: Quedivas.com

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛеченияБотаникаЗдравни съветиСнимкиПсихологияЛайфстайлАлтернативна медицинаСпортХранене при...АнкетиТестовеНовиниФизиология