Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Можете ли да контролирате сънищата си и как да го правите

Можете ли да контролирате сънищата си и как да го правите

Можете ли да контролирате сънищата си и как да го правите - изображение

Ново изследване в Университета в Аделаида, Австралия, е установило, че специфична комбинация от техники ще увеличи шансовете на хората да получат съзнателни съновидения, в които са наясно, че сънуват и могат да контролират.
Въпреки, че съществуват множество техники за осъзнаване на сънуването, предходни изследвания съобщават за нисък процент успеваемост, което предотвратява възможността изследователите да изучат потенциалните ползи и приложения на осъзнатото сънуване.

Изследванията на д-р Денхолм Аспи от Училището по психология към Университета в Аделаида имат за цел да се справят с този проблем и да разработят по-ефективни техники за въвеждане на осъзнати сънища. Резултатите от проучванията му, публикувани в списанието "Dreaming", потвърждават, че хората могат да увеличат шансовете си за постигане на ясно и осъзнато сънуване. Изследването, което той е направил, включва три групи участници и проверява ефективността на три различни техники за създаване на съзнателни сънища. 

1. Тест на реалността — това включва проверка на околната среда няколко пъти на ден, за да проверят дали спят и дали сънуват или не.

2. Събуждане отново в леглото — събуждат се след пет часа сън, остават будни за кратък период от време, след което се връщат към спането, за да влязат в период на REM сън (парадоксален сън), в който е по-вероятно да се появят сънища.

3. Мнемотично предизвикване на осъзнати сънища — което включва събуждане след пет часа сън и развиване на намерението да си спомнят сънищата, преди да се върнат отноввво към спането, като повтарят фразата: "Следващия път, когато сънувам, ще си спомня, че сънувам." Тук могат да си преставят някой простичък сън.

Австралийско изследване на сънищата


Субектите, които участват в проучването, са 169 австралийци - те предварително попълнили въпросник, като същевременно една базова седмица, описвали сънищата си, без да изпозлват гореописаните техники. На втората седмица прилажили техника, която е избрана за тях.

При група от 47 субекта били комбинирани всичките три техники, като участниците в нея постигат 17% успех в добиването на ясни, осъзнати сънища за период от едва седем дни — значително по-висок в сравнение с базовите резултати, получени през седмицата, когато не са изпълнявали техниките. Сред тези, които успяват да заспят едва пет минути след изпълняването на техниката "мнемотично предизвикване на осъзнати сънища", процентът на успех е много по-висок — почти 46% от случаите.

"Техниката мнемотично предизвикване на осъзнати сънища работи върху това, което наричаме 'бъдеща памет' — способността ви да запомните как да правите нещата в бъдеще. Повтарянето на фраза, чрез която ще си спомните, че сънувате, работи като намерение в съзнанието ви, че всъщност си спомняте, че сънувате, което води до ясен осъзнат сън", казва д-р Аспи. "Важно е, че тези, които съобщават за успех с помощта на тази техника, са спали значително по-малко и въпреки това не са усещали липсата на сън, което показва, че съзнателното сънуване няма никакъв отрицателен ефект върху качеството на съня", уточнява той.

"Тези резултати ни отвеждат с една крачка по-близо до разработването на високоефективни техники за въвеждане на съзнателно сънуване, което ще ни позволи да изучим многото потенциални ползи от тях като лечение на кошмари и подобряване на физическите умения и способности чрез репетиция в сънна среда.“

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: neurosciencenews.com
Снимки: in5d.co; womenosophy.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЗдравни съветиФизиологияЛюбопитноПсихологияХранене при...СпортАлт. медицинаСнимкиНовиниЛеченияДиетиИзследванияВидеоИсторияБотаника