Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Несъзнаваните стимули, които определят сексуалните ни влечения

Несъзнаваните стимули, които определят сексуалните ни влечения

Несъзнаваните стимули, които определят сексуалните ни влечения - изображение

Французите казват "je ne sais quoi" (буквално "не знам какво"), когато описват загадъчното нещо, което прави дадено лице сексуално привлекателно.

Ще помислите, че когато става дума за нещо толкова жизненоважно за оцеляването на вида като сексуалната селекция, всички би трябвало да сме наясно със стимулите, които ние (и бъдещите сексуални партньори) използваме при подбор.

Но точно както предполага френският израз, това често не е така. Многобройни лабораторни изследвания (в които младежи имат задачата да оценят привлекателността на някого от срещуположния пол чрез снимки или помирисване на негова тениска) доказват, че макар да знаем кого предпочитаме за бъдещ партньор, невинаги сме наясно с точните причини за това.

Нека разгледаме стимулите, които биха могли да хвърлят светлина върху тайната на физическото привличане, а след това ще обясним как можете да се възползвате от новата информация.

Неосъзнати сексуални стимули

Въз основа на скорошни изследвания е представен списък на атрибутите, които несъзнателно предизвикват нашия интерес, както и кои сетивни модалности се считат за отговорни за предаването на сигнали за сексуална привлекателност.

Симетрия на тялото и лицето (чрез обонянието)

Ние можем съзнателно да усетим кога лицето на някого е симетрично. Любопитното обаче е, че жените несъзнателно предпочитат аромати (от тениските) на мъже, които имат симетрични тяло и лицеви черти (признаци на здраве и генетична годност). Все още не е ясно какви са точните химически сигнали за симетрия.

Личността (чрез обонянието и визуалните знаци)

Тестовете с помирисването на тениските показват също, че имаме ограничена способност да определим кои черти от "голямата 5-ка" (напр. екстроверсия и невротизъм) доминират в някого чрез несъзнателни обонятелни сигнали (отново, учените все още не знаят кои химикали са отговорни за това). Очевидно можем несъзнателно да съберем подобна информация само чрез гледането на видеоклипове, които демонстрират поведението на някого.

Болест (чрез обонянието)

Оставяйки настрана очевидните знаци, като мириса на инфектирани рани, нови доказателства предполагат, че можем несъзнателно да откриваме обонятелни знаци, свързани с бактериална инфекция в друг човек. Както хората, така и животните са склонни да избягват болни партньори.

Генетично разнообразие (чрез обоняние и вкус)

Има доказателства, че хората могат да усетят, както от потта, така и от слюнката колко сходно е ДНК на друго лице с тяхното собствено. Създаването на поколение от партньори с голямата разлика в ДНК служи, за избягване на мутации в поколението и мъртвородените деца. Още повече, комбинирането на вашите гени с тези на някой с много различни имунни характеристики увеличава вероятността децата ви да имат здрава имунна система. Някои биолози вярват, че ние се целуваме, за да "опитаме" слюнката на бъдещите си партньори.

Непознатост (както от мириса, така и от визуалните знаци)

Изследванията от кибуцните общности в Израел и колониите в Тайван, в които хора без роднинска връзка помежду си биват отглеждани в непосредствена близост, показват, че ние предпочитаме тези, с които не сме отраснали (нивата на влечение между хора, които са израснали в близост, са много ниски). Отново, ниските нива на привличане между възрастни, които са израснали заедно, могат да подпомогнат здравословното генетично разнообразие. Поне от гледна точка на селекцията на партньор, познатостта наистина отблъсква!

Подобна личност (чрез обонянието)

Изследване установява, че сме привлечени от онези - както за приятелство, така и за партньорство - които споделят нашите личностни черти. Не е ясно доколко това е осъзнато или неосъзнато.

Как да се възползвате от тази информация

Добре, стана ясно, че ние оценяваме сексуалната привлекателност частично чрез знаци, с които не сме наясно. Как знанието за това може да подобри живота ни?

Ако сте в бизнеса за създаване или използване на аромати (за парфюми, дезодоранти, хранителни ароматизатори или сапуни) с цел повишаване привлекателността на дадени продукти, това ново проучване предлага нови начини за стимулиране на несъзнателните желания у хората: Може би сапун, който излъчва "симетрия" и "екстроверсия" ще се продава по-добре.

Дори и да не работите с аромати, пак може да се възползвате от тези нови открития.

Да кажем, че някак винаги се озовавате във връзка с "грешния тип човек". Вие не търсите съзнателно този вид индивиди, но по някакъв начин се обвързвате с тях.

Възможно ли е примитивна, несъзнателна част от мозъка ви да е привлечена от аромата (или друг атрибут) на "грешния тип човек"?

Ако това е така, то няма да е единствения случай на изродени нагласи и поведение, които сме наследили от далечните ни предци, а те вече не носят същия смисъл.

Вроденото предпочитание на повечето хора към храни с високо съдържание на захар и мазнини, например, е силно адаптивно, когато гладът е постоянна заплаха. Но днес, когато имаме изобилна храна в повечето общества и сме застрашени от затлъстяване, влечението към храна с високо съдържание на мазнини и захар е хранителният еквивалент на "привличането към грешния тип човек".

Аналогично, нашата "временна миопия" (когнитивната склонност към по-високото оценяване на "сега" от "по-късно"), която може да доведе до импулсивно, саморазрушително поведение (преяждане, безразсъдно харчене на пари, хазарт и злоупотреба с наркотици) е логична преди 300 000 години, когато средната продължителност на живота е само 20 години, но днес, когато тя е 80, подходът "сграбчи го сега, преди да се е изплъзнало" към живота често създава повече проблеми, отколкото решава.

Преобладаващата кратката продължителност на живота, когато нашите мозъци еволюират до сегашното си състояние - преди около 300 000 години - може да обясни защо те се придържат към несъзнателните сексуални влечения. "Докато смъртта ни раздели" вероятно се равнява средно на около пет години в праисторически времена, тъй като мнозинството от хората са умирали от болести, насилие или инфекция до 20-годишна възраст. Това предполага, че дългосрочната емоционална съвместимост между партньорите може да не е била изключително важна, както днес. В древни времена първичните биологични императиви, като генетичното разнообразие и здравето на потомството, биха могли далеч да компенсират по-фините емоционални фактори на съвместимост, които определят дали модерните взаимоотношения са успешни или не.

Простото осъзнаване, че нюхът може да ни води към неправилен тип взаимоотношения, може да бъде ценна първа крачка към встъпването в по-подходящи за вас връзки.

Втората стъпка може да бъде да следите по-внимателно какво послание ви дава вашето обоняние, когато се срещате с потенциални партньори. Фактът, че обикновено не сме наясно с такива сигнали, не означава, че не можем да ги търсим съзнателно, ако се опитаме достатъчно. Например, въпреки че вероятно смятате, че не сте в състояние да проследите някого единствено чрез миризмата му - като ловджийско куче - изследователи от Университета "Рътгърс" и Калифорнийския университет "Бъркли" демонстрират, че ние наистина сможем да следим други хора, снижавайки носовете си по-близо до земята.

Нямаме предвид да забиете носа си в нечия подмишница (или някоя друга част на тялото) при първа среща, а по-скоро да обръщате особено внимание на това, което ви подсказва вашият нюх. По този начин може поне да сте наясно кога някой, когото срещате току-що, мирише подобно на друг, с който вече сте имали връзка, и в крайна сметка се е оказал неподходящ за вас.

Може да се окаже, че наличието на "правилната" миризма - която несъзнателно ви привлича - е предупредителен знак, че сте физически привлечени от "грешния" човек.

По статията работи: Елиза Трайкова

Снимка: thechive.com

Източник: psychologytoday.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлНовиниИсторияЛюбопитноНаправления в медицинатаПроизводителиОрганизацииПсихологияАнкетиСнимкиЗдравни съветиЗдравни проблемиФизиологияТестовеЛеченияСоциални грижиСпециалистиХранене при...РецептиАлт. медицинаБотаникаСпорт