Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Психолозите откриха как да намалят стреса и да увеличат социалната компетентност

Психолозите откриха как да намалят стреса и да увеличат социалната компетентност

Психолозите откриха как да намалят стреса и да увеличат социалната компетентност - изображение

Човешкият мозък може да се промени и да се адаптира към новите условия през целия живот. Учените определят тази способност като пластичност. До скоро не беше ясно до каква степен областите на мозъка, които контролират социалното поведение, притежават това свойство. За да разбере, изследователски екип, ръководен от Таня Сингър (директор на Института за човешки когнитивни и мозъчни науки Макс Планк) разработва методи за обучение на социални умения и измерва техните ефекти върху поведението на изследваните субекти, мозъчните им структури и хормоналния им баланс. Две важни констатации вече са публикувани в списанието Science Advances.


Медитацията е от полза за тялото и ума. Това може и да звучи шарлатански, но е демонстрирано в редица проучвания за ефектите от тренировките на ума. Въпреки това, термините "медитация" обхваща широк спектър от умствени техники, които имат за цел да развият също така широк спектър от умения. Независимо от нарастващия интерес към медитационните изследвания, все още не е ясно кои техники за психично обучение са особено подходящи за повишаване на концентрация и внимание, както и за социални умения като емпатия и когнитивна перспектива. Друг основен въпрос се отнася до степента, в която тези различни методи за учене на ума, водят до структурни мозъчни промени в невронните мрежи, залегнали в уменията на възрастните. Все още не е известно кои психически техники намаляват психосоциалния стрес най-ефективно на хормоналното ниво.

За широкомащабния изследователски проект, наречен ReSource, Таня Сингър, заедно с екип от международни експерти, разработва три тримесечни обучителни сесии, всяка от които се съсредоточава върху специфична област от умения. Първият модул се фокусира върху факторите за осведоменост и внимание. По време на упражненията за класическа медитация, използвани в този модул, темите се практикували отделно. На участниците е дадена задача да се фокусират единствено върху дишането, сензорните впечатления или определени части на тялото.

Медитацията вече е изследвана

Вторият модул обръща особено внимание на това, което е известно като социално — афективни умения, като състрадание/емпатия, благодарност и справяне с тежки емоции. Особеното в този модул е, че за разлика от предишните упражнения се използва нова техника, при която двама души се обучават заедно. В партньорските упражнения, известни като "съзерцателни диади", участниците се съсредоточават върху споделянето на емоциите си, за да обучат в себе си близост, благодарност, съпричастност и способност да се справят с ежедневните стресови фактори.

В третия модул субектите култивират своите социални умения (или по-точно техните социално — познавателни умения) специално способността да възприемат гледни точки, т.е. да погледнат отгоре, "от птичи поглед" върху собствените си мисловни процеси и тези на другите. Тук отново се обучават под двойки, освен че правят упражнения за класическа медитация. За тази цел поемат ролята на една от вътрешните личности в съзнанието си (било то загрижената майка, любопитното дете или строгия съдия) и описват ситуацията от гледна точка на тази личностна част. По този начин, докато говорещият практикува самоосъзнаване, слушателят практикува да се намести в перспективния и когнитивен свят на друга личност. Концепцията за части от вътрешната личност е свързана с работата на Ричард Шварц, който създава модел на "вътрешната семейна система", това предполага наличието на множество вътрешни личностни части във всеки индивид. Под ръководството на обучителите, участниците разработват личните си роли като основа за обучението.

Субектите на изследването изпълняват упражненията си по 30 минути на ден, шест дни в седмицата. След всяко от трите звена изследователите проверяват промените в поведението, предизвикани от тренировките на субектите. Те също така измерват промените в структурата на мозъка чрез магнитно резонансно изображение и проверяват стресовите нива чрез множество биомаркери (като нивата на стресовия хормон кортизол в слюнката).

Всяка техника има свои собствени ефекти върху мозъчната пластичност

И всъщност: "В зависимост от метода на психичното обучение, използван в продължение на три месеца, структурата на мозъка в свързаните с него области, както поведението, произтичащо от тях се променят. След първия модул на обучение участниците показват растеж на мозъчната кора в зоните, отговорни за вниманието. В същото време, умът е видимо по-умел в компютърните тестове. Въпреки това, тяхното състрадание и способност да променят перспективите за възприемане на гледни точки не се увеличават. Последните изискват модул за социално обучение", обяснява Софи Вилка, водещ автор на оригиналната публикация, която се появява в списанието Science Advances.

"В другите два модула, които са обучили социално — емоционални или социално — когнитивни умения, наблюдаваме, че съпричастността или когнитивните перспективи се избират селективно и че тези подобрени социални умения са свързани с повишена дебелина на кората в тези региони, които обработват състраданието или промените в перспективата", казва холандският учен. "Въпреки че изследванията върху пластичността на мозъка са все още малко, тя винаги играе централна роля в неврологията, много малко се знае за пластичността на социалния ум", обяснява Таня Сингер, ръководител на проекта ReSource. "Нашите открития ясно показват, че краткото, целенасочено ежедневно психическо обучение все още може да доведе до структурни промени в мозъка на възрастните, което на свой ред води до подобряване на социалната интелигентност, а и на атрибути като емпатията."

Стресът също намалява в зависимост от метода

Различните форми на психическо обучение изглежда имат различни ефекти не само върху мозъка, но и върху нивата на стрес. "Ние открихме, че при тест, в който участниците са били изложени на стресова ситуация, те освобождават до 51% по-малко от стресовия хормон кортизол. Това обаче зависи от умствената техника, която е упражнена преди това", обяснява Вероника Енгерт водеща авторка на друго проучване (публикувано неотдавна в "Научни постижения") което се занимава с връзката между умственото обучение и острите стресови реакции. "Двата модула за обучение, насочени към социалните умения, значително намаляват нивата на кортизол. За разлика от това единственият модул, предназначен да повиши осведомеността и съзнанието, не успява да намали социалния стрес на хормонално ниво. Подозираме, че нивата на стрес са намалени предимно от 10-минутните ежедневни социални взаимодействия в упражненията по двойки. Да се отваряш ежедневно за непознат и да се научиш да слушаш друг човек без предразсъдъци вероятно е довело до някаква имунизация срещу социалния стрес, защото той се дължи до голяма степен на страх от негативна преценка от другите. Въпреки това, насоченото обучение изглежда не намаля този вид социален стрес."

Медитация

Една от целите на медитацията е да се намали стреса в нашето ежедневие. Ново проучване показва, че социалният стрес (най-често срещаната форма на стрес в западните общества) най-добре може да бъде намален чрез специални медитационни упражнения, базирани на партньорски групи.
Интересна констатация е, че субективно участниците изпитват по-малко стрес след всяка от трите тренировъчни сесии. Обективно, обаче тяхното излагане на стрес, измерено в нивата на кортизол, намалява значително само когато взаимодействат с други хора по време на социалните тренировъчни сесии (предназначени да упражняват интерсубективни умения).

"Наблюдението на мозъка, поведението и реакцията на стреса при участниците показва не само, че социалните умения могат да бъдат упражнявани, а стресът намален, но също така, че различните форми на психично обучение могат да имат много различен ефект върху мозъка, здравето и поведението" обяснява Таня Сингър. "Ако знаем точно какви упражнения за медитация и психични техники са ефективни, можем да ги използваме много по-целенасочено в програми за обучение и укрепване здравето". 

Проектът ReSource изследва как различните форми на психично обучение могат да помогнат за усвояването на социални, емоционални, познавателни способности и как засяга здравето на тялото и мозъка. Това е най-големият проект по рода си в света, като е разумно да се обърне внимание на резултатите.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: neurosciencenews.com
Снимка: artofliving.org; gaiam.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияНовиниСоциални грижиСнимкиЛайфстайлЛюбопитноЗдравни съветиМедицински изследванияАлтернативна медицинаСпортЛеченияИсторияНормативни актовеСпециалистиКлинични пътекиХранене при...ТестовеЗаведенияБотаникаОрганизации