Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Развитие на децата и сексуално образование в ранното детство

Развитие на децата и сексуално образование в ранното детство

Развитие на децата и сексуално образование в ранното детство - изображение

Сексуалното възпитание започва с отношението на родителите към собствените им тела и личности. Харесва ли им как изглеждат, миришат, какво е на допир собственото им тяло, мислят ли, че в тях има нещо отблъскващо. Дали се чувстват добре в присъствието на другия, когато са голи, или срамежливо бързат да се облекат. Дали има нещо, което ги отблъсква в собствения им пол или в пола на партньора им, или го харесват? Дали помежду си се възприемат като невнимателни и егоистични, или като вълнуващи инициатори на взаимни удоволствия?

Колкото и да са далеч от детето усещанията на родителя, те стигат до детето, няма място за илюзии - семейството е система, в която нищо не е изолирано. Родителите трябва да признаят и овладеят първо собствените си объркани чувства, тревоги и смущение и едва тогава да говорят с децата си за пола, интимните отношения и техните вариации.

Възникването на сексуалност при децата

Още от раждането си бебетата изпитват физическо удоволствие, а в комплект с половата принадлежност човешкото същество носи и характеристика на сексуално същество. Щом мъничетата израснат достатъчно, че да го правят, започват да изследват собствените си тела. Докосват себе си и знаят, че им харесва докосването на близките, гъделичкането и гушкането. Според специалистите ранните милувки са начало на сексуалното възпитание. Те полагат основите на идеята за получаване на любов, която човек носи със себе си цял живот.

В миналото майките са призовавани „да не разглезват“ бебетата, но сега вече научната общност знае, че бебето се нуждае от огромни количества нежност и от двамата родители. Това ще направи цялото семейство щастливо и ще изгради здрава връзка между майката и мъничето.

Когато децата открият, че устата носи удоволствие, започват да пъхат всичко, което намерят в нея. Смукането, дъвкането, хапането пък умножават насладата, дори ако в устата са поставени неща, които не са за ядене. Подобни орални удоволствия не трябва да се спират, а само да се ограничават, чистотата и безопасността трябва да са първи на дневен ред.

Защо да не изкореняваме този навик? Защото част от децата успяват да получат цялостно орално удоволствие от храненето, но други се нуждаят от допълнително смукане, което трябва да им бъде позволено.

След навършване на годинка, когато стартира появата на волевото задържане на тазови резервоари, мъничетата започват да забелязват удоволствието от изхождането. Без намесата на родителите с вменяване и даване на пример, те не са способни да открият нищо неприятно в миризмата, гледката или потапянето на ръцете във фекалиите. Важно е, докато детето расте да се предприемат правилни мерки за възпитаване на хигиенни навици, за да не се окаже, че в комплект с добрата хигиена е развито и отвращение към собственото тяло.

Определено не е разумно да се прибързва с възпитаването на хигиенни навици. Според психолозите е най-разумно да се послуша физиологичното съзряване на организма за подобна стриктност и да се изчака периодът межди 2,5 и 3-годишна възраст, а що се отнася до контрола нощем – той се появява едва на 4-5 годишна възраст. Важно е средата, в която детето израства, да дава положителни стимули за използване на тоалетна, а не отрицателни. Детето трябва да получи усещането за лични постижения и да му е пределно ясно какво искат възрастните от него — не е сложно, необходими са само прости думи. Всичко това има пряка връзка с усещането за собствено тяло, а следовтелно и със сексуалността на личността. 


Информация и ценности за сексуално възпитание

Този вид възпитание се състои от две основни части – информация и ценности.
Информацията може да бъде получена в детска градина и учебно заведение, но ценностите трябва да се усвоят в дома. Малчуганите придобиват представа за емоциите, чувствата и отношенията между двата пола като наблюдават значимите възрастни. Виждайки целувка, прегръдка и нежност, те сами си отговарят на голямо количество въпроси за секса и любовта. Всичко това ги насърчава да са открити и да говорят свободно за нежност и емоции.

Отглеждащите възрастни могат да направят множество грешки, като най-усилено трябва да се пазят от това да откажат да отговарят на въпроси или да залеят малчугана с твърде много информация.

Добре е да се отговаря на детските въпроси, но това не трябва да прераства в лекционен курс, най-добре е информацията да се поднася на малки части от 1-2 изречения, които не съдържат излишни подробности. Правилната възраст да се започне някакво обяснение от този тип е, когато детето зададе първите си въпроси относно наименованието на гениталиите. Важно е да се помни, че името на половите органи трябва да е вярно, точно поставено, без каквато и да е следа от неудобство. Призивът на психолозите е лъжата за „щъркела, носещ бебета“ и нейните сродни да бъдат изкоренени. Не е трудно и страшно да се каже, че бебето расте в тялото на майката, преди да се роди.
В общи линии, в детските години съществената част от развитието е да учат имената и функциите на своите органи, както и биологичната разлика между половете.

Много е важно да се помни, че ранните години от човешкия живот са определящи както за навиците на детето в областта на контрола и самоконтрола, така и що се отнася до създаване на представа за редно и нередно в интимните отношения. Половото и сексуално развитие е огромна и важна част, изискваща истинско внимание от родители, възпитатели и учители.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: „Детето и ние“ д-р Хаилл Гинът „Изток и запад“
Снимка: blog.macpac.co.nz

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЛюбопитноАнкетиСнимкиПсихологияЗдравни съветиНовиниСоциални грижиХранене при...СпортРецептиИсторияИнтервютаАлт. медицинаОбразованиеОрганизацииНормативни актовеЗаведенияСпециалистиИзследванияКлинични пътекиЛеченияБотаника