Начало Психология Психология на развитието Развитие на бебетата Специалистите доказаха — електронните играчки влияят негативно при развитие на говора

Специалистите доказаха — електронните играчки влияят негативно при развитие на говора

Специалистите доказаха — електронните играчки влияят негативно при развитие на говора - изображение

Електронните играчки за кърмачета, които възпроизвеждат светлини, думи и песни, са свързани с намаляването на количеството и качеството на езика в сравнение с играта с книги или традиционни играчки като дървен пъзел, сортиране по форма и вгнездяване. Реалността за много семейства с малки деца е, че възможностите за директно общуване и прекарване на време в игра родител – дете са ограничени, поради финансови, трудови и други семейни фактори. Оптимизирането на качеството на ограниченото време за възпроизвеждане на контакта родител – дете е важно.

Анна В. Соса (от Университета в Северна Аризона) и колегите й провеждат контролиран експеримент, включващ 26 двойки родител – бебе, с деца на възраст между 10 и 16 месеца. Изследователите не наблюдават пряко времето за игра на бебета, тъй като то протича в домовете на участниците. Но е използвано оборудване за аудио запис, за да се съберат нужните им данни. Участниците получават три комплекта играчки: електронни играчки (бебешки лаптоп, говореща ферма и бебешки мобилен телефон); традиционни играчки (дрънкащ дървен пъзел, формички и каучукови кубчета със снимки); и пет книжки с различно съдържание – ферма за животни, форма или цвят.

Какви са резултатите

Докато играят с електронни играчки изследваните субекти, използват по-малко думи, по-малко разговорни изрази, по-слаба вербална комуникация, по-малко родителски отговори и по-слабо възпроизвеждане на фонеми, специфични за съдържанието, отколкото при игра с традиционни играчки или книги. Според резултатите самите деца също говорят по-малко, докато играят с електронни играчки, отколкото с книги. Данните показват също, че родителите възпроизвеждат по-малко думи по време на игра с традиционни играчки, отколкото, докато играят с книжките.

Авторите на изследването отбелязват, че резултатите сочат най-съществени и последователни разлики между електронните играчки и книгите, следвани от електронните играчки и традиционните играчки.

Особености на проучването

Изследването има важни ограничения, включително малкия размер на извадката и сходството по расова, социална и финансова принадлежност на наблюдаваните субекти. Учените го осъзнават, но все пак се убедени, че е забелязана тенденция.
"Тези резултати осигуряват основа за обезкуражаване при закупуването на електронни играчки, които се популяризират като образователни и често са доста скъпи. Те добавят още едно доказателство към голямото количество, подкрепящо потенциалните ползи от четенето на книги с много малки деца. Също така разширяват „комуникационният балон, като демонстрират, че играта с традиционни играчки може да доведе до комуникативни взаимодействия, които са толкова богати, колкото и тези, които се появяват по време на четене на книги. Въпреки това, ако акцентът е върху дейностите, които насърчават богатото комуникативно взаимодействие между родители и бебета, то играта с традиционните играчки и четенето на книги могат да бъдат насърчавани като дейности за развитие на езика, докато играенето с електронни играчки трябва да се обезсърчава", заключава проучването.

"Електронните играчки, които правят шумове или светят, са изключително ефективни при привличане на детското внимание, като активират техния ориентиращ рефлекс. Този примитивен рефлекс принуждава ума да се съсредоточи върху нови визуални или слухови стимули. Проучването на Соса предполага, че те могат да направят нещо повече от това да насочат вниманието на децата и изглежда намаляват вербалните взаимодействия между родител и дете. Което има своите негативни последствия.

Защо това е важно

"Вербалните еквилибристики по време на игра имат по-голяма роля, от очакваното преподаване на език на децата. Те полагат основите за грамотност, преподават ролеви поведения, дават на родителите идея за етапа на развитие у детето, обучават в социални умения, като предприемане на действия и реактивност към чуждите такива. Говоренето е само част от историята. Липсващото в изследването е усещането за това как невербалните взаимодействия, които също са важен източник на социални и емоционални умения, се различават при смяна на играчките", пише д-р Джени С. Радески от Медицинското училище към Университета в Мичиган.

"Всяко техническо подобрение трябва да служи с ясна цел да ангажира детето не само с играчката/приложението й, но и да прехвърли тази ангажираност на другите и на света около тях, за да направи това, което е научило детето, смислено и да го разпредели разумно в паметта. Новите технологии могат да имат огромен потенциал при ангажиране на децата в игра (особено тези с по-висок сензорен праг), но е важно бебето да не се затваря в мехур, създаден от играчката и да се изключва от ангажиментите на реалния живот. Мигащите светлинки и звуците могат да продават играчките, но също могат и да понижат полезната им стойност“ заключват учените.

Важно е да се помни, че ранната езикова среда на детето влияе върху последващото развитие, а това от има пряка връзка с четенето и академичните успехи. Не е известно кои видове ежедневни дейности насърчават най-добре езиковото развитие у бебетата, но е видимо кои могат да навредят.
Играта с електронни играчки е свързана с намаляване количеството и качеството на използвания говор в сравнение с игрите с книги и традиционни играчки. За да се насърчи развитие на езика, заниманията с електронни играчки трябва да бъдат обезкуражавани. Традиционните занимания могат да са ценна алтернатива за време и игра родител – бебе, ако четенето на книги не е предпочитана дейност.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: neurosciencenews.com
Снимка: faktyoswiecim.pl

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛайфстайлПсихологияЗдравни съветиСнимкиСоциални грижиАлтернативна медицинаСпециалистиЛеченияИсторияНовиниФизиологияТестовеХранене при...Клинични пътекиСпортОрганизацииНормативни актовеБотаникаПроизводители