Начало Психология 0ще 5 терапевтични метафори за мислите и тяхната природа

0ще 5 терапевтични метафори за мислите и тяхната природа

0ще 5 терапевтични метафори за мислите и тяхната природа - изображение
Терапевтичните метафори използват история или илюстрация, за да представят алтернативни начини да се погледне на дадено нещо. Всяка култура и религия използва този тип разкази, аналогии, притчи, за да подобри разбирането, да направи една идея по-запомняща се и да ни помогне да направим положителни промени.

Примерните метафори, които ще поместим тук, целят да ни помогнат да видим мислите — тяхната природа и роля — в различна светлина. Дори само това, разглеждането на мислите по различен начин, помага да се създаде пространство, дистанция между нас и тях т.е. да се отдръпнем малко, за да видим нещата по-обективно и да вземем по-мъдри и по-полезни решения за това как да реагираме ефективно.

Плажна топка

Опитваме се да спрем мислите, но това е невъзможно. Това е като да се опитвате постоянно да държите огромна надуваема плажна топка под водата, но тя да продължава да изкача пред лицето ви. Можем да позволим на топката да плава около нас, просто да я пуснем. Така че, вместо да спираме мислите, можем да спрем да се борим и да ги оставим, без да реагираме на тях.

Мисловният влак

Стоейки на перона на гарата, понякога ни се дава съвет да се отдръпнем назад, тъй като експресният влак ще мине с висока скорост. Чуваме и усещаме, че се приближава, носейки със себе си силен вятър и много шум. Не се опитваме да скочим на експресния влак и да го оставим да ни отведе до дестинации, на които не искаме да ходим.

Можем да се научим да забелязваме мислите и чувствата, които идват към нас, и вместо да скачаме на този мисловен влак, да се научим да стоим на перона, да го оставяме да мине и да изчакаме правилния влак, който ще ни отведе до там, където искаме да отидем.

Тунелът

Когато преминаваме тревожно през тунел, най-добрият вариант е да продължим да вървим, вместо да се опитваме да избягаме. Това усещане ще мине — този тунел има свой край.

Планината

Каквото и да е времето, и каквото и да се случи на повърхността на планината — тя е твърда, силна, заземена, постоянна. Можем да сме като тази планина, наблюдавайки мислите, чувствата, усещанията, познавайки вътрешното спокойствие.

Мисловните чудовища (лош вълк, добър вълк)

Можем да сравним ненужните или тревожни мисли с "Мисловни чудовища". (Индианците използват подобен пример за "лош вълк, добър вълк"). Тъй като си имаме работа с чудовища, то не можем да направим много, за да ги спрем или да се борим с тях, което понякога изглежда безсмислено. Сражението може да помогне за известно време, но тези чудовища често продължават да се връщат. Както всички чудовища, тези Мисловни чудовища също се нуждаят от храна. Ако можем да ги лишим от нея, те в крайна сметка ще излязат да я търсят на друго място. Тези чудовища (или "лошият вълк") се хранят от нашите реакции — това да вярваме в тези чудовища, да реагираме на тях, да се разстройваме от тях, да действаме съответно, често автоматично и без да мислим. Можем да поддържаме и да влошаваме ситуацията само с тези реакции. Тези порочни цикли на нашите реакции карат чудовищата да продължават да идват. Ако можем да спрем да ги "храним" — те ще стават все по-слаби и по-слаби и накрая ще се отдалечат. Ще дойдат други, но отново можем да изберем да не ги храним - като променим начина, по който мислим и реагираме, и като отделяме повече внимание на "Добрия вълк" в нас.

Още 3 терапевтични метафори за мислите и тяхната природа вижте ТУК >>>

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: getselfhelp.co.uk

Снимка: politico.com

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА