Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло 15 минути медитация дневно намаляват стреса и ни помагат да живеем тук и сега

15 минути медитация дневно намаляват стреса и ни помагат да живеем тук и сега

15 минути медитация дневно намаляват стреса и ни помагат да живеем тук и сега - изображение

Чрез медитацията ние имаме възможност да осъществяваме връзка между ежедневието и нашата най-съкровена същност. Колкото по-често се обръщаме към своите най-дълбоки мисли, ценности и желания, толкова по-способни сме да изразяваме себе си в пълнота – в личен и професионален план.

Медитацията успокоява мозъка ни, но и го тренира. С нейна помощ ние подобряваме концентрацията си и умението да освобождаваме съзнанието си от мислите, които ни пречат да се съсредоточим върху най-важното. А решавайки проблема с разсейването, ние даваме на мозъка си възможност да се освободи от маловажните неща, да изясни мислите и да се вслуша в това, което е най-важно за нас.

Не е трудно да си създадем навик всекидневно да отделяме 15 минути, в които да освобождаваме ума си от всички натрапчиви мисли. В дългосрочен план това ще донесе многобройни ползи, сред които така необходимите ни яснота, ангажираност и спокойствие.

Ето четири начина, по които медитацията подобрява функционирането на мозъка и укрепва творческото мислене.

Понижава стреса

Когато медитирате (без значение коя форма използвате), мозъкът ви влиза в медитативно състояние, а това осигурява почивка на:

  • фронталния лоб/кортекс, най-силно развитата част от мозъка (отговаряща за разсъждаването, планирането, емоциите и самосъзнанието);
  • париеталния лоб, частта от мозъка, която обработва сензорната информация за околния свят (ориентираща ни във време и пространство);
  • таламусът (играещ роля в изразяването на емоции, за възприемането на болка, допир).

С течение на времето медитацията се превръща в сигнал за мозъка, че е време за отмора, което допълнително улеснява неговия покой, обновяване и редуциране на стреса до минимум. Ако се упражнявате редовно, съвсем скоро въвеждането на ума в „тих режим” ще ви се отдава много по-лесно.

Подобрява интуицията, креативността и способността ни за свързване

Съществуват множество научни доказателства в подкрепа на твърдението, че медитацията подобрява нашата проницателност и креативност, които са от решаващо значение за творчеството и писането. Колкото по-дълго практикувате медитация, толкова по-силни ще са тези сетивни мускули. Също така, практикуването на медитация спира мозъчната бъркотия, която затруднява концентрирането и стимулирането на мозъчните вериги, които използваме, за да останем във връзка със своята най-дълбока същност.

Изследванията показват, че медитацията намалява тревожността, като успокоява амигдалата (частта от мозъка, която най-често се свързва с отрицателни емоции като страх и тревожност). По време на медитация работата на склонния към стрес десен фронтален кортекс затихва, давайки възможност за „изява” на по-спокойния ляв фронтален кортекс, благодарение на което ни хрумват нови идеи, прозрения, по-добро познаване на себе си, по-лесно приемане на другите.

Освобождава ни от разсейващите мисли

Медитацията е най-доброто упражнение за фокусиране на вниманието, трениране на ума в успокояване, освобождаване от разсейващите мисли и концентриране на цялото внимание върху нашето "тук и сега". Практикуващите медитация могат да изпитат радостта от създаването или писането в момента, без да се натоварват с излишни очаквания или тревожни мисли.

Ето как още ни помага медитацията:

  • Успокоява раздразнения ум и намалява безпокойството като цяло.
  • Увеличава достъпа до най-съкровеното ни Аз, което ни прави уникални в света и ни помага да се чувстваме по-уверени.
  • Помага ни да се движим лесно между трите нива на информираност: интелектуално /его, емоции/, интуитивно и въображаемо/вдъхновяващо.
  • Спира мозъчната бъркотия, успокоява наранените чувства и подобрява способността да живее "в момента".
  • Помага да се наслаждаваме на процеса на създаване (писане, рисуване и т.н.), защото подобрява умението ни да  фокусираме мислите си върху настоящето, вместо да живеем в миналото или да се притесняваме за бъдещето.
  • Подобрява вниманието и концентрацията.

Прочетете още: Ръководство по медитация за начинаещи в 10 стъпки

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: psychologytoday.com
Снимка: gaiam.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноАлт. медицинаСпортЛеченияЛайфстайлЗдравни съветиНовини