Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител 6 психологически съвета за претоварени майки

6 психологически съвета за претоварени майки

6 психологически съвета за претоварени майки - изображение

В България повечето майки работят - как иначе ще свързват двата края. Но дори тази, които не го прави няма право да се помайва и трябва задължително да се справи с отглеждането на детето, готвенето, прането, гладенето, сгъването, подреждането и изчистването на дома, уреждането на споровете между децата, плащането на сметките и сервирането на вечерята. Задължително!!!

Всъщност на всички в това положение им се иска просто да седнат на удобен стол и да почетат книжка, да погледат телевизия (или поне да седнат) без да скочат милион пъти, за да прострат прането, да мият чинии или да приготвят нечии дрехи за следващия ден.

Истината е, че жените жонглират с домашните задължения от зората на времето, а работещите дами са принудени да жонглират дори още по-умело.

Всички знаем, че денят на майката е дълъг, а новите задачи сякаш извират от нищото. И щом мaмa добави към това незаинтересуван съпруг или кисели роднини, темпото се вдига допълнително.
Най-малката разлика между щастливите работещи майки и тези, които са преуморени и претоварени (като първите, но по-нещастни) е, че първите признават, че да си работеща майка е трудно. Не се преструвайте, че не е или че трябва да сте силни и несломими в тази си роля, това не ви помага.

Може би се чувствате като във влакче на ужасите или сякаш животът се опитва да ви разкъса, като оставя обстоятелствата да ви дърпат в две (понякога три или повече) посоки. Може да се опитвате едновременно да отговорите на всички изисквания, да угодите на всички роднини, колеги и шефове, да извършите всички геройства… може дори това да срине емоционалния ви баланс. Ако изразът ви се струва твърде силен, моля спомнете си последния път, когато умората (която постепенно се е превърнала във ваш постоянен спътник), притеснението, че остават още стотици задачи, и разочарованието, че не се справяте с всичко като истински факир, ви залеят едновременно.

Голяма част от жените, поставени в подобна ситуация, изпитват вина, не само че не успяват като факири да омагьосат обстоятелствата, така че всичко да е наред, а и че изпитват смесени чувства относно ситуацията, в която се намират. Нали всички разказват, че майчинството трябва да е низ от щастие, усмивки, а те прекрасно осъзнават, че въпреки огромната обич, радостта и щастието в живота на всеки родител съществуват умората, страхът и гнявът. На всеки се случва понякога да изпадне в меланхолия. В тези тежки моменти не трябва да се предавате, а да вземете гигантска доза от „Това е моят живот и аз ще го обърна в своя полза!“.

На вниманието ви представяме няколко стъпки, които ще ви помогнат да преодотвратите преумората и напрежението.

Поставете себе си в горната част на списъка с приоритети

Дори да сте сигурни, че нямате излишно време за занимания, свързани със собственото ви удобство, е нужно да го направите. Успешните работещи майки знаят, че ако не отделят време за себе си, не са така ефективни и са нещастни (което е един от главните фактори децата да се усещат нещастни). Както съпругът, така и децата ви биха предпочели една щастлива майка и разхвърлян дом, пред една идеална къща и нервна и докачлива майка.

Вземете си прегръдка

Поискайте си прегръдка от децата, съпруга и всеки член на семейството, за да усетите колко сте щастлива от това че сте майка. Човек се нуждае от пет прегръдки дневно, за да оцелее психически, осигурете си поне десет, за да се развивате емоционално. Тази близост ще ви дари основата, за да усетите истинската радост от контактите със семейството си.

Напомнете си ползите от това, че работите

Често хората забравят, че не работят само заради парите, които получават. Спомнете си за личната реализация, самоконтрола, чувството за увереност и сила, независимостта, социалният статус и контактите. Това да намирате смисъл в поемането на предизвикателство за кариерно развитие и израстване ще ви донесе лично удовлетворение. Помнете, че личното ви щастие е основен фактор за щастието на децата ви.

Отстъпете от задълженията и отделете време… да се поздравите

Повечето майки усещат самочувствието, което им дава кариерарата, като това смекчава другите стресови аспекти на живота и води до положителен ефект, но просто не забравяйте да отделите време да позволите на усещането за сила да протече през вас, за да можете да усетите гордостта, от позицията, в която сте.

Научете се да се справяте, без да сте идеални

От всички механизми за потушаване на хроничната умора и стреса в живота на родителите най-добре работи отказът от идеята, че една майка задължително трябва да е перфектна. Супермайките не са на мода, намалете манията за "блясък на прозорците" до някаква по-възможна за постигане степен. Никой, освен вас не го е грижа дали къщата е идеално подредена. Намерете заведение, което предлага здравословна храна, и излезте навън във времето за готвене — прекарайте спестените 2 часа със семейството си. Ще видите, че си струва!

Намерете приятел, които да ви изслушва и да ви помага

Независимо от това колко сте организирани, има дни, в които не сте спокойни и просто искате да викате. Просто се абстрахирайте от това, което ви е раздразнило така силно, и продължете напред.

За огромно съжаление нашият свят не цени родителството високо, въпреки че на всички ни е ясно, че децата са нашето бъдеще. Обществото дори очаква всички да приемат отглеждането на бебета като нещо напълно естествено, сякаш не изисква усилена работа, ясни намерения, знания и умения. От родителите зависи да осъзнаят собствената си стойност и да се почувстват по-уверени в себе си, докато жонглират с многобройните задачи в живота си.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: psychologytoday.com
Снимка: asnossasvoltas.blogs.sapo.pt

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлХранене при...Социални грижиПсихологияСнимкиНовиниИсторияЛюбопитноСпортЗдравни съветиАнкетиРецептиДиети