Начало Психология Поведенческа психология Патология Синдромът на Йерусалим – ти ли си новият месия?

Синдромът на Йерусалим – ти ли си новият месия?

Синдромът на Йерусалим – ти ли си новият месия? - изображение

Какво може да се обърка, когато пътувате? Не можете дори да си представите. Някой може да открадне портфейла ви, самолетната компания да изпрати багажа ви до Китай, а вие да сте на път за Египет. За някои пътуващи до Израел, неприятностите може да са под формата на рядко психическо разстройство, известно като Синдром на Йерусалим.

Хората, засегнати от Синдрома, са убедени, че са Исус Христос, Дева Мария, Йоан Кръстител или друга библейска личност.

Те могат да шокират приятелите си и семейството си, като покрият интимните части от тялото си с парче бял чаршаф, рецитират стихове от Библията или умишлено спират хората по улиците, призовавайки ги да водят по-добър живот.

Вярвайте или не, това състояние е рядко, но е реално и е признато като вид психоза. Макар че то е безвредно за някои страдащи, други се нуждаят от сериозно лечение. Един трагичен случай е този на британския турист Оливър Макафи.

През ноември 2017 г. той преустановява пътуването си с велосипед и изчезва в пустинята Негев и никой никога повече не го вижда. Позовавания на историята на Исус, прекарващ 40 дена и 40 нощи в пустинята, са открити в лаптопа и портфейла му, като водещите изследователи смятат, че той страда от религиозни заблуди.

И така, какво представлява Синдромът на Йерусалим и защо съществува?

Не е толкова трудно да се отговори, като имате предвид, че все пак говорим за Светия град, където съжителстват християнството, ислямът и юдаизмът. Поклонници от трите религии и от всички краища на света правят поклоненията си именно в Йерусалим.

Синдромът на Йерусалим е група от психични явления, която включва наличие на религиозни или обсесивни идеи, заблуди или други подобни на психоза преживявания, предизвикани от посещение на град Йерусалим.

Една от най-известните прояви на Синдрома е когато човек, при който до момента не са наблюдавани признаци на психопатология, получи психоза след пристигането си в Светия град. Религиозният фокус на Йерусалимския синдром го отличава от други подобни явления - като например Парижкия синдром (физическото измерение на разочарованието при вида на истинския Париж, наблюдаван за първи път при японски туристи през 1986 г.).

Основният фокус на поклонението за християните е Църквата на Божи гроб, където е положена гробницата на Исус от Назарет. Там е Via Dolorosa (Пътят на болката), предполагаемата пътека, по която Исус е вървял до разпятието си.

И така, еврейските поклонници се отправят към Западната стена, последният остатък от Втория храм, разрушен от римляните през 70-те години на миналия век. Мюсюлманите поемат пътя си към Купола на скалата или към Qubbat as-Sakhrah - красивият ислямски храм, който се смята за най-стария ислямски паметник и сред най-свещените места в ислямския свят.

Напълно разбираемо е, че хората биха могли да бъдат претоварени от чувството за святост. Добавете към него тълпите и шума, йерусалимското слънце и архитектурата и ще добиете представа за мощното влияние, което всички тези фактори оказват върху психиката.

За някои този вид усещане може да доведе до странното невротично състояние, което е Синдромът на Йерусалим. Тези, които го развиват, могат внезапно да почувстват, че им е възложена свята мисия, която трябва да изпълнят.

Първият, който клинично идентифицира този синдром, е д-р Яир Бар-Ел, бивш директор на психиатричната болница в Йерусалим. Той е и първият експерт, който насърчава лечението на състоянието. През 2000 г. д-р Бар-Ел описва симптомите на засегнатите от Синдрома в доклад, публикуван в British Journal of Psychiatry.

Някои пациенти, които са преживели синдрома, са с установена психиатрична болест като разстройство на личността или шизофрения, според д-р Бар-Ел. Болестта дори може да бъде дори основна причина за пътуване до Йерусалим.

Друга категория засегнати от Синдрома на Йерусалим, а може би и най-многобройната от всички, са религиозните поклонници, които се отличават с дълбок фанатизъм.

Всъщност, според израелският психиатър д-р Грегъри Кац, много от заболелите произхождат от фанатично религиозни семейства, за които посещението в Йерусалим е сбъдване на мечтата на живота им. Те са си създали свои собствени представи за Светите места и религиозната атмосфера. Когато обаче видят на живо разликата между действителния Йерусалим и Свещения град, описан в Библията, те изживяват шок. Много от тях могат дори да станат опасни за обществото.

"За щастие днес всички се информират предварително от интернет и не са изненадани, на което и до голяма степен се дължи намаляването на броя на засегнатите от Синдрома", обяснява психиатърът.

Последната категория засегнати от Синдрома са напълно здрави хора, които никога не са били диагностицирани с каквито и да е психически разстройства. Въпреки това, след пребиваване в Ерусалим, те развиват "специфична императивна психотична реакция", според д-р Бар-Ел.

Симптомите при всички категории засегнати са почти еднакви. В началото човек изпитва повишено ниво на безпокойство и внезапно желание да се отправи към светите места.

Синдромът също така изисква постигането на чистота: да се къпете отново и отново, да поддържате ноктите си, да премахнете космите от тялото си, след това идва истинският взрив, когато започвате да цитирате библейски стихове и напълно влизате в ролята на Месия. Засегнатите от Синдрома вярват, че са Исус Христос или Дева Мария, че са дошли на този свят, за да изпълнят определена мисия или са убедени, че идва краят на света.

От 1980 до 1993 г. диагностицираните с Йерусалимски синдром са 42 души. За щастие, след 2000 г. (заради сравнително спокойната обстановка в света, заради наличието на интернет), се наблюдава значително намаляване на случаите - само две или три жертви годишно.

Редактор: Ина Фенерова
Източник: thevintagenews.com

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съвети