Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло 7 ключа за здравословно остаряване

7 ключа за здравословно остаряване

7 ключа за здравословно остаряване - изображение

Статистиката показва, че повечето хора днес живеят повече от 100 години. Според Световната здравна организация продължителността на живота ще се увеличава още, имайки предвид подобрените условия на живот, медицинските и фармацевтични постижения.

Това означава, че е важно да си зададем следния въпрос: какво можем да направим, за да избегнем проблемите със здравето, когато остареем? Накратко, кои са ключовите фактори за здравословното остаряване? Отговорът на този въпрос включва: гени, навици и социална среда.

7 ключа за здравословно остаряване:

Значението на генетиката

Добрият ген е решаващ фактор, когато става въпрос за устойчивост на заболявания. Семейната история на болестта играе голяма роля. Ако семейството ви няма история на наследствени заболявания и вашите предшественици са живели дълъг и здравословен живот, генетиката вероятно ще бъде на ваша страна.

Добрата генетична история увеличава възможността за по-дълъг живот, по-добра костна структура, по-гладка кожа и дори по-голям контрол върху емоциите. Този емоционален контрол може да повлияе на вашата психика, поведение и благосъстояние по положителен начин.

Различна скорост на остаряване

Биологичната възраст невинаги съвпада с хронологичната възраст. На 50 години например един човек може да изглежда с години по-млад или по-стар от своите връстници. Остаряването е много индивидуално и се влияе от различни фактори, които определят колко грациозно ще се пренесем в старостта. Резултатът от тези фактори често се забелязва в нашия външен вид и в нашето емоционално състояние.

Здравословно хранене 

Здравословното и балансирано хранене е важно през целия ни живот, но особено по време на старостта. Ако не са ни забранени различни храни, менюто трябва да е разнообразно, да включва пресни плодове и зеленчуци, въглехидрати (зърнени храни, хляб, тестени изделия или ориз), млечни продукти и риба. Добра идея е да се избягват мазнини, сладкиши.

Физическа активност

Никога не е късно да започнете да тренирате. Упражненията са важни, за да избегнете риска от заседнал начин на живот. Трите стълба на физическото здраве са силата, гъвкавостта и равновесието. Като работим върху тях, увеличаваме шансовете си за здравословно остаряване.

Разходките, танците или практикуването на определен спорт ни помагат да поддържаме подходящо телесно тегло. Също така намалява риска от заболявания като диабет или хипертония. В допълнение активността подобрява самочувствието и увеличава чувството за лично благополучие.

Хигиена

Адекватната лична хигиена е от решаващо значение за здравословното остаряване. Правилните хигиенни навици и хидратация са много важни. Грижата за нашия чист и приятен външен вид подобрява самочувствието и увереността и ни помага да се чувстваме комфортно със себе си.

Социален живот: Излезте от дома си!

Пенсионирането, порастването на децата или смъртта на приятели и членове на семейството могат да доведат до продължителна самота при възрастните хора. Ето защо е важно да се избягва социалната изолация.

Да останеш активен, да се присъединиш към различни групи и курсове, да организираш срещи за обяд или разходка, помага да се чувстваш свързан, ценен и нужен, подобрява самочувствието и подсилва усещането за смисъл.

Според много специалисти общуването е основен инструмент за поддържане на психичното здраве и в третата възраст. Това означава, че въпреки многобройните промени, които настъпват в социалното положение на личността по време на старостта, трябва да се търсят възможности за комуникация. От друга страна е важна и сърдечната домашна обстановка. Общуването и грижата за внуци и деца, разговорите със съседи и приятели допринасят за доброто психично здраве на възрастните хора.

Дейности, които подобряват умственото психичното здраве

Кръстословиците и тестовете на паметта са лесни начини за упражняване на мозъка. Тези типове дейности или подобни могат да помогнат на мозъка да остане остър, когато остареем. Запомнете: това, че остарявате не означава, че трябва да спрете да учите. Поддържането на когнитивните способности в добра форма е важен фактор за здравословното остаряване.

Редактор: Ина Фенерова
Източник: exploringyourmind.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛайфстайлЛюбопитноСоциални грижиНовиниПсихологияИсторияСпортЗдравни съветиРецептиХранене при...Ботаника