Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това

Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това

от 02 авг 2019г., обновено на 09 авг 2019г.
Редактор: Даниела Пройчева
Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Преди няколко години социалният психолог Джаред Пиаца (Jared Piazza) разбира, че негов приятел изневерява на партньора си. Изведнъж мнението му за него се променя драстично. След което обаче си спомня, че неотдавна той самият също го е правил. Тъй като връзката му е била нещастна, той е смятал, че това оневинява постъпката му. Той признава на бившата си приятелка, което не променя факта, че я е лъгал. Дори продължава да се счита за напълно почтен човек. Защо тогава отношението му към изневярата на неговия приятел е различно? И защо така лесно забравя собствените си грешки?

Множество психологически изследвания доказват тезата, че често ние изискваме от останалите да спазват много високи морални стандарти, докато към себе си сме по-снизходителни. Къде се крият причините и как да не бъдем така осъдителни?

Нравствеността е основополагащият камък в социалния живот. В поредица от изследвания учените стигат до заключението, че ние ценим моралните качества много повече от всичко друго*. В едно от тях хората имат задача да степенуват по важност човешките черти – от обслужващия ги персонал в хранителния магазин до учителите, съдиите или родителите им. Качествата, които са посочвани като най-значими, са честността, справедливостта и надеждността. Те изпреварват по значимост общителността и интелигентността.

Резултатите от въпросните проучвания също така ни показват, че съдим много по-сурово тези, които са направили една морална грешка, отколкото онези, на които въобще липсва някоя от положителните черти, изброени по-горе. Например човек с ценностна система, на който липсва някое от моралните качества, вероятно искрен и скромен човек, но допуснал еднократно определена несправедливост, бива съден много по-сурово, отколкото способен човек, на който липсва някоя компетентност – например интелигентен и атлетичен човек, който обаче е лишен от креативност.

Резултатите са красноречиви – за нас са много по-важни моралните качества. Това обяснява острата и разрушителна реакция на обществото спрямо политиците, когато извършат неморално деяние. Тогава те са много по-критикувани, отколкото ако кажат нещо глупаво или им липсва топлина на излъчването.

Въпросът е защо. Едно от възможните обяснения е, че в преценката си за моралните качества на даден човек, ние всъщност се опитваме да разберем дали той има добри намерения към нас или околните. И обратното – ако оценяваме интелигентността или общителността му, ние се опитваме да разберем доколко е способен да реализира добрите или лошите си намерения. Хората ценят повече качества като интелигентност и общителност в хора, които имат висок морал, но в действителност предпочитат човекът да не е толкова компетентен, ако има морални провинения. Тоест преценката ни за нечии способности се базира на присъствието или отсъствието на морални качества.

Гъвкав морален кодекс

В другата крайност сме, когато става въпрос за собствените ни морални прегрешения. Като еластична лента, която можем да опъваме до определен момент, преди да се скъса, ние можем да престъпваме моралните си граници до известна степен. Докато опъваме лентата, ние продължаваме да вярваме, че спазваме моралните правила. Ако прегрешим много сериозно, лентата ще се скъса и ще разтърси представата, която сме имали за себе си.

Всички ние се възприемаме като почтени хора, но все пак има моменти, когато се поддаваме на изкушението и се държим неетично. Тези наши морални „криввания“ замъгляват представата ни и започваме да търсим и прилагаме различни психологически техники, с които да неутрализираме настъпилата заплаха. Такъв момент може да настъпи както преди, така и след самото провинение**, и често ние не осъзнаваме, че сме в търсене на тези техники за оправдаване на действията си.

Преговори със самите себе си

Една от техниките е да започнем преговори със самите себе си. Ние се убеждаваме, че това, което сме сторили, не е толкова лошо, защото е възможно другите също да извлекат полза от постъпката ни. Или пък си припомняме наши предишни морални постъпки, които сякаш ни позволяват за кратко да се държим непочтено. Изследване, проведено върху мъже, обвинени в упражняване на домашно насилие, показва, че самите те се възприемат като почтени хора, тъй като си припомнят много повече случаи, когато са били добри, отколкото лоши.

След лошата си постъпка, е възможно да забравим някои аспекти от нея или пък да ги изопачим, така че да ги напаснем към любимата ни представа за самите нас. Повечето от нас страдат от „морална амнезия“***, когато става въпрос за провиненията ни, но пък си спомняме много ясно добрите си дела. След като извършим непочтена постъпка, ние имаме склонността временно да потиснем спомена за моралните норми или пък да мислим, че те не се отнасят за нас. Интересното е, че не позволяваме същата свобода на интерпретация на останалите. Спомените как сме наранили някого или как сме прекрачили дадена морална норма може да се окажат твърде голямо бреме за нас. Забравяйки лошите си постъпки, ние имаме възможността да се върнем в зоната си на комфорт, където вярваме в способността си да бъдем добри.

Как можем да се справим с лицемерието?

Ако решим да последваме насоките по-долу, ще съумеем да се придържаме към идеалите си и да бъдем по-благосклонни към приятелите си. Какво да направим, за да не сме толкова осъдителни към останалите и да бъдем честни към себе си?

  • Не бива да мислим, че човек винаги е наясно, че постъпва лошо. Много ситуации са объркващи и противоречиви, а хората (както и ние самите) често използват тази противоречивост, за да постъпят, както те сметнат за правилно. Напълно възможно е човекът да е смятал, че постъпва почтено например, ако е вярвал, че така ще помогне на някой друг.
  • Хубаво е да приемем, че не сме наясно с всички фактори, довели до взимането на дадено решение. Нямаме достъп до пълната информация, също както когато ние самите взимаме решение.
  • Нека смирено приемем, че всеки от нас води преговори със самия себе си дали конкретно действие е правилно или не и го модифицира според своите представи. Всички грешим, а много често дори сериозните ни грешки са били напълно несъзнателни в началото.
  • Нека бъдем колкото се може по-обективни и честни спрямо себе си и деянията си. Когато анализираме собствените си прегрешения и доводите си да ги извършим, ще осъзнаем колко лесно е да се отклоним от идеалите си. Така ще успеем да се въздържаме от прибързана критика, насочена към околните.

 

*P Goodwin, Geoffrey & Piazza, Jared & Rozin, Paul. (2013). Moral Character Predominates in Person Perception and Evaluation. Journal of personality and social psychology. 106. 10.1037/a0034726.
**Shaul Shalvi, Francesca Gino, Rachel Barkan and Shahar Aya. (2015).Self-Serving Justifications: Doing Wrong and Feeling Moral. Vol. 24(2) 125–130
***Maryam Kouchaki and Francesca Gino. PNAS May 31, 2016 113 (22) 6166-6171; first published May 16, 2016. Memories of unethical actions become obfuscated over time. https://doi.org/10.1073/pnas.1523586113

Източник:

theconversation.com, bizjournals.com

Още по темата:
  • Лошите приятели или защо някои добри приятелства с времето се превръщат в бреме за нас Лошите приятели или защо някои добри приятелства с времето се превръщат в бреме за нас
5.0/5 1 оценка

Коментари към Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това
    www.framar.bg 
    на 15 June 2025 в 20:08
    Коментирайте "Защо всички ние сме морални лицемери и как можем да променим това"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Връзки и взаимоотношения
  • Лошите приятели или защо някои добри приятелства с времето се превръщат в бреме за нас
  • Искрен ли е човекът срещу вас
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 2 дни, 3 часа и 52 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 2 дни, 10 часа и 53 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 6 дни, 3 часа и 10 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 7 дни, 2 часа и 35 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 9 дни, 7 часа и 59 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 9 дни, 10 часа и 15 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 10 дни, 6 часа и 52 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 11 дни, 22 часа и 28 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Искрен ли е човекът срещу вас Искрен ли е човекът срещу вас

Искрен ли е човекът срещу вас

от 09 юни 2020г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УЕЙТ МЕНИДЖЪР ДРИНК МИКС С ПЛОДОВ ВКУС прах 170.7 г NATURE'S WAY

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах НЕОВКУСЕН 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ПОРТОКАЛ 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ЯБЪЛКОВ СОК 395г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ПРАСКОВА прах 300 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:51:49

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: Мая от 13 юни 2025г. в 17:37:22

БЕТАЗОНТРИО 0,500 мг/г + 10 мг/г + 1 мг/г крем 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:06:36

ТАБЕКС таблетки 1.5 мг * 100 СОФАРМА

Коментар на: Aurischo от 13 юни 2025г. в 15:00:47

ЛАВАНДУЛОВ СПИРТ 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 14:51:45
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival