Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Намалете стреса с повишена асертивност

Намалете стреса с повишена асертивност

Намалете стреса с повишена асертивност - изображение

Асертивността обикновено не се смята за начин за намаляване на стреса, но може да се изненадате от това как упражняването на тази черта може да подобри настроението ви.

Какво е асертивност?

Асертивността е способността да изразявате чувствата си и да защитавате правата си, като същевременно зачитате чувствата и правата на другите. Асертивната комуникация е приемливо директна, открита и честна, и изяснява нуждите на някого пред другия.

Тя се отдава естествено на някои, но е умение, което може да се научи. Хората, усвоили уменията на асертивността, са способни значително да намалят нивото на междуличностните конфликти в живота си, като по този начин намалят основния източник на стрес.

Асертивността, сравнена с друго поведение

Понякога хората бъркат агресивността с асертивност, защото констатират, че и двата вида поведение включва отстояване на правата и изразяване на нуждите. Основната разлика между двата стила е, че хората, които се държат асертивно, ще се изразяват по начини, които демонстрират уважение към другия човек. Те предполагат най-доброто за хората, уважават себе си, мислят за двете страни и се опитват да постигнат компромис.

За разлика от тях, хората, които се държат агресивно, са склонни да използват тактики, които са неуважителни, манипулативни, унизителни или обидни. Те правят негативни предположения за мотивите на другите и мислят по ответен начин, или изобщо не мислят за гледната точка на другия.

Те печелят за сметка на другите и създават ненужни конфликти.

Пасивните хора не знаят как да изразят адекватно своите чувства и нужди пред другите. Те са склонни да се страхуват толкова много от конфликта, че оставят своите нужди незадоволени и запазват чувствата си в тайна, за да "поддържат мира". Така позволяват на другите да спечелят, докато те губят; проблемът с това е, че всички участници губят, поне до известна степен.

Как изглежда асертивността?

Ето някои често срещани сценарии с примери за всеки стил на поведение:

Сценарий А: Някой ви прережда в супермаркета.

Агресивен отговор би бил да предположите, че го е направил нарочно и ядосано му кажете: "Хей, задник, без преки пътища!"

Пасивен отговор е просто да оставите човека да мине пред вас.

Асертивен отговор би бил да допуснете, че той може би не е видял опашката и учтиво да кажете: "Извинете ме, но аз бях на опашката преди вас".

Сценарий Б: Вашата приятелка, която може да бъде доста подробна, ви се обажда, за да сподели за лошия си ден. За съжаление имате много работа и нямате време да говорите.

Агресивният отговор би бил да се ядосате, че тя очевидно не зачита вашето време, да я прекъснете и саркастично да кажете: "О, преодолей го! Имам собствени проблеми!"

Пасивен отговор ще бъде да я оставите да говори толкова дълго, колкото желае, осъзнавайки, че крайният ви срок може да пострада от това; тя се нуждае от вашата помощ.

Асертивен отговор ще бъде да слушате минута или две, а после съчувствено да кажете: "Уф, звучи като наистина труден ден! Бих искала да ми разкажеш за това, но сега нямам време. Можем ли да поговорим по-късно тази вечер?

Добихте ли представа?

Ползите от асертивността

Асертивните хора се сблъскват с по-малко конфликти в отношенията си с другите, което се изразява в много по-малко стрес в живота им.

Те задоволяват нуждите си — което означава и по-малко стрес от неудовлетворените нужди и оказване на помощ на другите за задоволяването на нуждите им. По-силните и по-подкрепящи взаимоотношения на практика гарантират близост с хора, на която може да се разчита, като това също помага при управлението на стреса и дори води до по-здраво тяло.

Обратно, агресивността има тенденцията да отчуждава другите и да създава ненужен стрес. Тези, които се сблъскват с агресивно поведение, обикновено се чувстват атакувани и често избягват агресивния индивид, разбираемо. С течение на времето хората, които се държат агресивно, са склонни да имат поредица от неуспешни взаимоотношения и да получат малка социална подкрепа, и невинаги разбират, че това е свързано със собственото им поведение.

По ирония на съдбата те често се чувстват като жертви.

Пасивните хора се стремят да странят от конфликти, като избягват да говорят за своите нужди и чувства, но това поведение вреди дълго на отношенията. Те могат да се чувстват като жертви, но продължават да избягват конфронтация и стават все по-гневни, докато най-накрая излиза нещо агресивно. Другата страна дори не знае, че има проблем, докато бившият пасивен човек буквално експлодира. Това довежда до сложни чувства, по-слаби взаимоотношения и повече пасивност.

Как да бъдете по-асертивни

Първата стъпка е честно да погледнете себе си и вашите реакции, за да видите къде стоите. Отговорите на следните въпроси ще ви помогнат:

  • Затруднявате ли се да приемате конструктивна критика?
  • Казвате ли "да" на искания, на които наистина трябва да отговорите с "не", само за да не разочаровате някого?
  • Имате ли проблем да изразявате различия в мнението си с другите?
  • Дали хората се чувстват отчуждени от вашия стил на общуване, когато не сте съгласни с тях?
  • Чувствате ли се атакувани, когато някой има мнение, различно от вашето?

Ако сте отговорили с "да" на няколко от тях, то ще имате полза от усвояването на умения за придобиване на асертивност.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywell.com

Снимка: psychmechanics.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноСоциални грижиТестовеБотаникаНовиниЛечения