Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки

Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки

от 08 яну 2019г., обновено на 13 сеп 2022г.
Редактор: Елиза Трайкова
Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Асертивната комуникация може да укрепи връзките ви, да намали стреса и да ви осигури социална подкрепа, когато сте изправени пред трудности в живота си. Любезното, но категорично "не" в отговор на прекомерните искания на другите, ще ви позволи да избегнете претоварването и да подобрите баланса в живота си. Асертивната комуникация дава възможност да очертаете необходимите граници с хората, което позволява да посрещате нуждите си във взаимоотношенията, без да оставяте място за недоволство и гняв.

Много хора погрешно свързват асертивната комуникация с конфликтите и конфронтацията. Именно по тази причина подчертаваме, че асертивността всъщност е път към по-леко и пълноценно общуване. 

Асертивността е средината между агресивност и пасивност. Агресивността наранява чувствата, изостря напрежението в дадени взаимоотношения и може да предизвика техния край. Пасивността води до стрес и негодувание, а понякога и до разрив на връзката. Асертивното общуване, от своя страна, позволява да зачитате нуждите и правата на всеки човек, включително собствените си, но и да поддържате границите в отношенията, без това да пречи на другите да се чувстват уважавани.

Следните стъпки могат да ви помогнат да развиете този здрав комуникационен стил и да облекчите стреса в живота си.

1. Придържайте се към фактите и не съдете

Когато говорите с някого за поведение, което бихте искали да промени, придържайте се към фактическите описания на онова, което той е направил и ви е разстроило, вместо да използвате отрицателни етикети или осъдителни думи.

Примерна ситуация:

Вашият приятел, който обичайно пристига със закъснение за срещите ви, отново е закъснял с двадесет минути за обяда.

  • Не казвайте: "Ти си толкова груб! Винаги закъсняваш."
  • Асертивна комуникация: "Трябваше да се срещнем в 11:30 ч., а сега е 11:50.."

>>> Четирите основни правила за успешна комуникация

2. Бъдете фактологично точни (не съдете и не преувеличавайте)

Да бъдете фактологично точни за онова, което не харесвате в поведението на някого (без да омаловажавате или да съдите), е важно начало. Същото важи и за описанието на ефектите от неговото поведение. Не преувеличавайте, не етикетирайте, не съдете, а само опишете.

  • Не казвайте: "Сега обядът ми е провален".
  • Асертивна комуникация: "Сега имам по-малко време, в което да се насладя на обяда си."

3. Използвайте "Аз..." изречения

жени, разговор, жени разговарят

Ако започнете изречение с "Ти ...", то би звучало по-скоро като атака и би поставило отсрещния в защитна позиция. Ако започнете с "Аз... ", фокусът ще е върху това как се чувствате и по какъв начин сте засегнати от поведението на събеседника ви. Този начин на изразяване помага да се сведе до минимум защитното поведение на другия човек и дава шанс за по-градивен разговор.

Например:

  • "Ти" изречение: "Ти трябва да спреш с това!"
  • "Аз" изречение: "Бих искал да спреш с това."

4. Поставете прочетеното по-горе в една формула:

"Когато ти (неговото поведение), чувствам (вашите чувства)."

Придържането към фактологически твърдения, а не към осъждане или раздаване на етикети, осигурява директен, ненападателен и по-отговорен начин да споделите на събеседника си по какъв начин ви засяга поведението му.

Например:

  • "Когато ми крещиш, се чувствам атакуван."

5. Говорете за поведението, резултатите и чувствата

По-усъвършенстваната вариация на горната формула включва резултатите от поведението на другия (отново поставени във фактологически термини) и изглежда по следния начин:

"Когато ти (неговото поведение), после (резултатите от неговото поведение), и аз се чувствам (как се чувствате)."

>>> Видове невербална комуникация

Ето няколко примера:

  • "Когато закъсняваш, се налага да те чакам и се чувствам фрустриран."
  • "Когато казваш на децата, че могат да правят нещо, което съм им забранил, част от моята власт като родител се отнема и чувствам, че авторитетът ми е подкопан."

Съвети:

  • Уверете се, че тялото ви изразява увереност: изправете се, гледайте човека в очите и се отпуснете.
  • Използвайте твърд, но приятен тон.
  • Не предполагайте, че знаете какви са мотивите на другия човек, особено ако смятате, че те са отрицателни.
  • Когато сте в дискусия, не забравяйте да слушате и задавате въпроси. Важно е да се разбере и гледната точка на другия човек.
  • Старайте се да мислите за интереса на двете страни: опитайте да намерите компромис или начин, който да задоволи нуждите и на двама ви.
  • Потърсете повече информация за здравите комуникационни техники и грешките при разрешаването на конфликти, за да ги избягвате.
Източник:

verywellmind.com

Още по темата:
  • Намалете стреса с повишена асертивност Намалете стреса с повишена асертивност
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Как да се справим с "трудните" хора в живота си Как да се справим с "трудните" хора в живота си
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
5.0/5 1 оценка

Коментари към Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
    www.framar.bg 
    на 24 October 2025 в 14:34
    Коментирайте "Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Видове невербална комуникация
  • Четирите основни правила за успешна комуникация
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Как да се справим с "трудните" хора в живота си
  • Реч
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много
  • 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Ежедневни навици, които могат да навредят на очитеЕжедневни навици, които могат да навредят на очите

Ежедневни навици, които могат да навредят на очите

от 24 окт 2025г.Прочети повече
Д-р Иван Минчев: Сигналите на кръвта не трябва да се пренебрегватД-р Иван Минчев: Сигналите на кръвта не трябва да се пренебрегват

Д-р Иван Минчев: Сигналите на кръвта не трябва да се пренебрегват

от 23 окт 2025г.Прочети повече
Арсен в ориза – трябва ли да се притеснявамеАрсен в ориза – трябва ли да се притесняваме

Арсен в ориза – трябва ли да се притесняваме

от 23 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Гадене и лека болка сред преглед при гинеколог

преди 2 дни, 22 часа и 44 мин.

Клиниката по дерматология на ВМА - безплатни консултации ноември 25 - атопичен дерматит

преди 3 дни, 5 часа и 33 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

от 10 юли 2024г. Прочети повече
Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

от 12 дек 2022г. Прочети повече
Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

от 29 авг 2017г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

НИВЕА БАЛСАМ ПИЛИНГ ЗА УСТНИ С ШИПКА 4,8 г

ОМЕГА 3 1500 мг + ВИТАМИН Д3 400 IU ЗА ДЕЦА течен 250 мл SEA-LICIOUS

УБИЙСТВОТО ПО БЪЛГАРСКОТО НАКАЗАТЕЛНО ПРАВО - АТАНАС МАРИНОВ - СИЕЛА

БРОНХОВИТАЛ КИДС ИМУНО сироп 100 мл МИРТА МЕДИКУС

ЖАН Д'АРСЕЛ HOMME ДУШ ГЕЛ 200 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

АСАМ КРОЙТЕРХОФ ГЕЛ С ДИВ КЕСТЕН И АРНИКА 250 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 24 окт 2025г. в 14:34:32

АМОКСИГАММА таблетки 875 мг/125 мг * 21

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 24 окт 2025г. в 14:34:03

Чумната епидемия в Исландия - една неразкрита загадка

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 24 окт 2025г. в 14:33:05

ГЕЛОМИРТОЛ ФОРТЕ капсули 300 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 24 окт 2025г. в 14:29:29

СИНЕКОД 7.5 мг/5 мл сироп 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 24 окт 2025г. в 14:28:38
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival