Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Научете се на асертивна комуникация в пет прости стъпки

Научете се на асертивна комуникация в пет прости стъпки

Научете се на асертивна комуникация в пет прости стъпки - изображение

Асертивната комуникация може да укрепи връзките ви, да намали стреса от конфликти и да ви осигури социална подкрепа, когато сте изправени пред трудни моменти. Любезното, но категорично "не" в отговор на прекомерните искания на другите, ще ви позволи да избегнете претоварването и да подобрите баланса в живота си. Разбирането на асертивната комуникация също може да ви помогне да се справяте по-лесно с общуването със семейството, приятелите и колегите си, намалявайки драмата и стреса. В крайна сметка, тя ви дава възможност да начертаете необходимите граници с хората, което  ви позволява да посрещате нуждите си във взаимоотношенията, без да отчуждавате другите и да оставяте място за недоволство и гняв. Въпреки че много хора приравняват асертивната комуникация с конфликтите и конфронтацията, асертивността всъщност позволява на хората да си бъдат по-близки.

Проблемът с нея е, че е необходимо известно учене и малко практика, особено за онези, които не са били научени на подобни умения в детството. Много хора бъркат асертивността с агресивността, но тя всъщност е средината между агресивността и пасивността. Агресивността води до нараняване на чувствата и разрив във взаимоотношенията, докато пасивността води до стрес и негодувание, а понякога дори и до край на една връзка. Научаването да говорите асертивно ви позволява да уважавате нуждите и правата на всеки човек, включително собствените си, и да поддържате границите в отношенията, като същевременно помагате на другите да се чувстват уважавани.

Следните асертивни комуникационни стъпки могат да ви помогнат да развиете този здрав комуникационен стил и да облекчите стреса в живота си.

Ето как:

1. Придържайте се към фактите, а не бъдете осъдителни за онова, което не ви харесва.

Когато говорите с някого за поведение, което бихте искали да промени, придържайте се към фактическите описания на онова, което той е направил и ви е разстроило, вместо да използвате отрицателни етикети или осъдителни думи.

Ето един пример:

Ситуация:

Вашият приятел, който обичайно пристига със закъснение за вашите срещи, е закъснял с двадесет минути за обяда.

Неподходящо: "Ти си толкова груб! Винаги закъсняваш."

Асертивна комуникация: "Трябваше да се срещнем в 11:30, а сега е 11:50."

2. Бъдете точни (не съдете и не преувеличавайте) за ефектите от това поведение.

Да бъдете фактически точни за онова, което не харесвате в поведението на някого (без да омаловажавате или да съдите) е важно начало. Същото важи и за описанието на ефектите от неговото поведение. Не преувеличавайте, етикетирайте или съдете; просто опишете:

Неподходящо: "Сега обядът ми е провален".

Асертивна комуникация: "Сега имам по-малко време, което мога да прекарам в обяд, защото все още трябва да се върна на работа до 13 часа."

3. Използвайте "Аз.. " съобщения.

Казано по-просто, ако започнете изречение с "Ти ...", то звучи по-скоро като преценка или атака и поставя отсрещния в защитна позиция. Ако започнете с "Аз... ", фокусът е повече върху това как се чувствате и как сте засегнати от поведението на събеседника ви. Също така, това показва повече собственост върху вашите реакции и по-малко вина. Този начин на изказ помага да се сведе до минимум защитата на другия човек, да се моделира актът за поемане на отговорност и да се даде възможност за положителната промяна.

Например:

"Ти" изречение: "Ти трябва да спреш с това!"

"Аз" изречение: "Бих искал да спреш с това."

4. Поставете всичко това заедно в тази формула.

Ето една страхотна формула, която поставя всичко заедно:

"Когато ти [неговото поведение] чувствам [вашите чувства]."

 

Когато се използва за фактически твърдения, а не за осъждания или етикети, тази формула осигурява директен, ненападателен и по-отговорен начин да позволи на хората да разберат как тяхното поведение влияе върху вас. Например:

"Когато крещиш, аз се чувствам атакуван."

5. Избройте поведението, резултатите и чувствата.

По-усъвършенстваната вариация на тази формула включва резултатите от поведението им (отново, поставени във фактически термини) и изглежда по следния начин:

"Когато ти [неговото поведение], после [резултатите от неговото поведение], и аз се чувствам [как се чувствате]."

Ето няколко примера:

"Когато закъсняваш, се налага да те чакам и се чувствам фрустриран."

"Когато казваш на децата, че могат да правят нещо, което съм им забранил, част от моята власт като родител се отнема и чувствам, че авторитетът ми е подкопан."

Съвети:

  • Уверете се, че тялото ви отразява увереност: изправете се, гледайте човека в очите и се отпуснете.
  • Използвайте твърд, но приятен тон.
  • Не предполагайте, че знаете какви са мотивите на другия човек, особено ако смятате, че те са отрицателни.
  • Когато сте в дискусия, не забравяйте да слушате и задавате въпроси! Важно е да се разбере и гледната точка на другия човек.
  • Опитайте се да мислите за печалбата на двете страни: вижте дали можете да намерите компромис или начин, който да задоволи нуждите и на двама ви.
  • Прочетете повече за здравословните комуникационни техники и грешките при разрешаването на конфликти, за да ги избегнете.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: ausmed.com

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСоциални грижиЛайфстайлЗдравни съветиНовиниФизиологияЛюбопитноХранене при...СнимкиАлт. медицинаЛеченияСпортБотаникаТестове