Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Психологическо използване на сетивата в маркетинга

Психологическо използване на сетивата в маркетинга

от 16 март 2018г., обновено на 11 ное 2019г.
Психологическо използване на сетивата в маркетинга - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Визуалните стимули, звуците и миризмите на съвременния пазар рядко са случайни. В развитите търговски вериги е много по-вероятно те да са инструменти на развиващата се стратегия за психологически маркетинг, наречена "сензорен маркетинг" и предназначена да печели лоялността ви и най-вече вашите пари.

Кратка история на сензорния маркетинг

Пространството на психологическия маркетинг, наречено "сензорен маркетинг", е рекламна тактика, предназначена да привлече едно или всички от петте човешки сетива, за да създаде емоционална връзка с конкретен продукт или марка. Успешната стратегия за „сензорния маркетинг“ потиска част от убежденията, чувствата, мислите и спомените, за да създаде имидж на марката в съзнанието на клиента.

През 40-те години на миналия век големите търговци в западния свят започват да изследват ефекта на рекламата и повлияването на мозъка от визуални стимули. Чрез плакати и билбордове те правят основните форми на визуална реклама, а изследванията им се фокусират върху ефектите от различни цветове и фон. Тъй като телевизията започва да се ориентира към почти всеки американски дом, рекламодателите успяват да привлекат вниманието на потребителите.

Отбелязвайки нарастващата популярност на ароматерапията и нейната връзка с цветовата терапия, търговците започват да изследват използването на миризми в рекламата и промоцията на брандовете през 70-те години. Така се стига до откриването на факта, че внимателно подбраните аромати могат да направят продуктите по-привлекателни за потребителите. Съвсем скоро търговците на дребно са видели, че вливането на определени аромати в магазините им може да увеличи продажбите, а популярността на мултисензорния маркетинг постоянно се увеличава.

Как функционира сензорният маркетинг

Като се свързва с хората с далеч по-личен начин, сензорният маркетинг може да засегне клиента така, както традиционният масов маркетинг не може. Класическият масов маркетинг работи върху убеждението, че хората (в ролята им на потребители) ще се държат "рационално", когато са изправени пред решения за покупки.

Традиционният маркетинг предполага, че потребителите системно обмислят конкретни фактори като цена, характеристики и полезност на покупката. Сензорният маркетинг, от друга страна, се стреми да използва жизнения опит и емоциите на потребителя. Тези житейски изживявания имат сензорни, емоционални, когнитивни и поведенчески аспекти, които могат да се идентифицират. Сензорният маркетинг предполага, че хората, като потребители, ще действат подтикнати от своите емоционални импулси повече, отколкото от чисто обективното си разсъждение. По този начин ефективното сетивно маркетингово усилие може да доведе до избор на потребителите да купят определен продукт, а не сходна, но по-евтина алтернатива. Пионерът на сензорния маркетинг Арадна Кришна пише: "В миналото комуникацията с клиентите е била по същество монолог — компаниите просто „говореха" на потребителите. Сега това се превърна в диалог, в който клиентите предоставят обратна връзка. Вече имаме многоизмерни разговори, като продуктите намират свои собствени гласове, а потребителите им отговарят интуитивно и подсъзнателно."

Сензорните маркетингови опити осигуряват траен успех на продуктите чрез:

- идентифициране, измерване и разбиране на емоциите на потребителите;
- идентифициране и капитализиране на нови пазари;
- осигуряване на първа и многократна покупка (лоялност към марката).

Според професор Джуйън Сонг (преподавател в Държавния Университет на Айова) потребителите свързват различните марки със силни и запомнящи се преживявания (добри и лоши), като поведението им при правене на покупки е задвижвано от разказване на истории и емоционални приливи. Така сензорният маркетинг работи за създаване на емоционални връзки, които свързват потребителя с марката.

„Искрени“ и „вълнуващи“ марки

Според маркетингови експерти потребителите са склонни подсъзнателно да прилагат човешки черти на марките, което води до интимни дори трайни лоялни отношения. Ето защо и повечето марки използват за своята реклама "искрени" или "вълнуващи" личности.

"Искрените" марки като IBM и Mercedes Benz са склонни да бъдат възприемани като консервативни, утвърдени и здравословни, докато "вълнуващи" марки като Apple и Ferrari се възприемат като смели фантастични. Като цяло, потребителите са склонни да създават по-дълготрайни отношения с искрени марки, отколкото с вълнуващи.

Зрение и цветове

Човешкият вид винаги е избирал притежанията си въз основа на това как „изглеждат“ вещите, дори много преди рекламната индустрия да съществува.

В очите са позиционирани 2/3 от всички сетивни клетки в тялото на наблюдателите и зрението обикновено се счита за най-влиятелно от всички човешки сетива. Сензорният маркетинг използва зрението, за да оформи идентичността на марката и да създаде запомнящо се "зрително изживяване" за потребителите. Това се простира от дизайна на самия продукт до опаковането, интериора на магазините до печатната реклама за него.

Дизайнът на продукта създава идентичност. Дизайнът на марката може да изразява нововъведения - като Apple, или надеждна традиция - като IBM.

Никакъв аспект на дизайна на продукта не се оставя на случайността - особено цвят. Изследванията показват, че до 90% от всички решения за закупуване на багаж се базират на цветовете на продуктите или марките.

Някои проучвания показват, че „приемането“ на марката от целевите потребители зависи до голяма степен от целесъобразността на цветовете, свързани с нея — дали цветът "приляга" на продукта? С течение на времето някои цветове са се свързали с определени черти. Например, кафявото със здравина, червеното с вълнение, а синьото със сложност и надеждност. Целта на модерния сетивен маркетинг обаче е да избира цветове, които изобразяват желаната индивидуалност на марката вместо да се придържат към такива стереотипни цветови асоциации.

Звуци

Заедно зрението и слухът представляват 99% от цялата информация за марката, представена на потребителите. Вече по-широко използван в масовия маркетинг след изобретяването на радиото и телевизията, звукът допринася за осведомеността за марката по същия начин, по който хората използват реч, за да установят и изразят своята идентичност.

Днес различни компании инвестират огромни количества пари и време, като избират музика, мото или песен, които потребителите ще се свържат с продуктите им. Някои големи вериги магазини в България използват дори персонализирани музикални програми в магазина, за да привлекат сетивата на очакваните групи клиенти. Както казва Емили Антесе: "Купувачите правят по-импулсивни покупки, когато са прекалено стимулирани. Засилените стимули към сетивата водят до сензорно претоварване, което отслабва самоконтрола".

Обоняние и миризми

Изследователите вярват, че миризмата е сетивото най-силно свързано с емоциите, като над 75% от вашите чувства са генерирани от миризми. Днешната индустрия за производство на аромати все повече се съсредоточава върху усъвършенстването на парфюмите за ума — специално за мозъка на клиентите. Според Харолд Вог (съосновател на Института за маркетинг Scent в Скарсдейл, Ню Йорк) най-малко 20 маркетингови компании, насочени към ароматите, по света развиват кампании и формули за останалите производители, за да им помогнат да подобрят маркетинга си и да наложат повторно идентичността си на бранда с клиентите. Списъкът с ароматизирани продукти на пазара безспирно се увеличава с всяка година.

В допълнение, "Лекарства и козметична индустрия" съобщава, че ароматичната индустрия се премества и към климатизирането на закрити помещения, използвайки ароматерапевтична инфузионна технология. Природните и химическите вещества се отделят във въздуха, за да се подобри чувството за благополучие и дори да се увеличи продуктивността на хората в стаята.

Как мирише работата? Учените казват, че ароматите на лавандула, босилек, канела и цитрусовите миризми водят до отпускане, а мента, мащерка и розмарин са ободряващи. Джинджифил, кардамон и шоколад са склонни да предизвикат романтични чувства, докато розата насърчава позитивността и щастието. Друго неотдавнашно проучване показа, че миризмата на портокали може да намали усещането за страх в чакалнята пред зъболекарския кабинет.

Вкус

Вкусът се смята за най-интимното от сетивата, главно защото вкусовете не могат да се усетят от разстояние. Той се счита и за най-труден за използване, защото се различава изключително много за всеки индивид. Изследователите са установили, че вашите индивидуални предпочитания за вкус са 78% зависими от гени. Независимо от трудностите при генерирането на "масов вкус", индустрията все пак се опитва. През 2007 г. шведската търговска верига за хранителни стоки започна да доставя хранителни пликове, съдържащи проби от хляб, напитки, сандвичи и плодове директно в домовете на клиентите си. Обратната връзка от клиентите дава информация, че тази маркетингова стратегия дава по-интимна и запомняща се връзка с клиентите, отколкото традиционните маркетингови стратегии като купони и отстъпки.

Осезание/докосване

Първото правило за продажба на дребно е: "Накарайте клиента да подържи продукта".

Като важен аспект на сензорния маркетинг, допирът подобрява взаимодействието на клиентите с продуктите на марката. Според изследване на "Харвард" физическото притежаване на продукти може да създаде чувство за собственост, което да доведе до решения за покупка: "Трябва да го имам". Медицински изследвания доказват, че приятните осезателни преживявания карат мозъка да освободи така наречения "хормон на любовта" - окситоцин, който води до чувство на спокойствие и благополучие. Както при чувството за вкус, тактилният маркетинг не може да се извърши от разстояние.

Това изисква клиентът да взаимодейства директно с продукта, обикновено чрез опит в магазина. Това е довело до практиката много търговци на дребно да показват продукти без опаковка на видими места. В допълнение, изследванията, цитирани от "Харвардския бизнес преглед", показват, че действителното междуличностното докосване, като ръкостискане или леко потупване по рамото, кара хората да се чувстват в безопасност и да харчат повече пари.

Днес най-успешните сензорни маркетингови кампании привличат множество сетива. Колкото повече сетива привлекат, толкова по-ефективна ще бъде рекламата на марката.

Редактор: Станислава Тонева
Източник: thoughtco.com
Снимка: designmantic.com

Още по темата:
  • Защо детето иска всичко, което вижда в рекламите и как да се справим с това Защо детето иска всичко, което вижда в рекламите и как да се справим с това
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ДОМИНА - Л. С. ХИЛТЪН - ХЕРМЕС
14.95лв.

ДОМИНА - Л. С. ХИЛТЪН - ХЕРМЕС

Коментари към Психологическо използване на сетивата в маркетинга

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Психологическо използване на сетивата в маркетинга
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 00:16
    Коментирайте "Психологическо използване на сетивата в маркетинга"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • Защо детето иска всичко, което вижда в рекламите и как да се справим с това
  • НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПОЛУЧАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА СЪХРАНЕНИЕ И ПРОДАЖБА НА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ ОТ ЛЕКАРИ И ЛЕКАРИ ПО ДЕНТАЛНА МЕДИЦИНА И СНАБДЯВАНЕТО С ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ
  • Закон за защита на потребителите
  • Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти
  • НАРЕДБА № 10 от 17.11.2011 г. за условията и реда за лечение с неразрешени за употреба в Република България лекарствени продукти и лекарствени продукти за състрадателна употреба, както и за условията и реда за включване, промени, изключване и доставка на
  • ЦПО към "ТАНДЕМ ГАРД" ЕООД, гр. Търговище
  • Филмът Сам вкъщи от 1990, сравнен с рекламата от 2018 година
  • Виетнам: цялата колоритна магия на кошниците, носени от търговци на велосипеди
  • 14 реклами, които крещят за промяна
  • 20 примера за това как са изглеждали рекламите на известни марки през миналия век
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ

Услуги в България на speedybook.pro

преди 1 дни, 12 часа и 21 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 3 часа и 21 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 3 часа и 32 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 3 часа и 39 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 6 дни, 3 часа и 46 мин.

[[Great Savings]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? new & old customer – Estonia

преди 6 дни, 18 часа и 35 мин.

[[Great Savings]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? new & old customer – Estonia

преди 6 дни, 18 часа и 35 мин.

[[Just Landed]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? all order – Belgium

преди 7 дни, 3 часа и 28 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
В Русия се канят да ограничат рекламите за бързата храна В Русия се канят да ограничат рекламите за бързата храна

В Русия се канят да ограничат рекламите за бързата храна

от 15 март 2021г. Прочети повече
Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти

Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти

от 20 авг 2020г. Прочети повече
Търговията на лекарства в България нараства, а производството леко спада Търговията на лекарства в България нараства, а производството леко спада

Търговията на лекарства в България нараства, а производството леко спада

от 19 дек 2018г. Прочети повече
10 полезни неща, които да правим по време на рекламите 10 полезни неща, които да правим по време на рекламите

10 полезни неща, които да правим по време на рекламите

от 12 фев 2014г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival