Защо детето иска всичко, което вижда в рекламите и как да се справим с това
Според специалисти децата са под постоянното влияние на инфлуенсъри в социалните мрежи и разходите по отглеждането им заемат все по-голяма част от семейния бюджет. Те съобщават за явление, което наричат „фактор на непрекъснатото искане“ и предупреждават, че родителите трябва да предприемат наистина сериозни мерки, за да го изкоренят навреме.
Факторът на непрекъснатото искане е тенденцията сред децата да настояват да получат продукти, които виждат в рекламите по телевизията или в интернет.
Разходите за децата заемат все по-голяма част от семейния бюджет
По данни от изследване на американската медийна компания „Viacom“ от 2018 г., желанието на децата да получат поредния рекламиран продукт оказва сериозно влияние върху бюджета на семейството. Експертите съветват родителите да обърнат внимание на стряскащите факти, разкрити по време на проучването, защото маркетолозите със сигурност го правят и се възползват от тенденцията.
- 3 от 4 родители признават, че децата им влияят върху семейните финансови решения. Феноменът е най-силно изразен в семействата с едно дете, които живеят в градска среда и когато родителите работят на пълен работен ден;
- 60% от децата са запознати с финансовите възможности на своите родители;
- 87% от родителите решават какво трябва да се купи и след това го обсъждат с останалите членове;
- 87% от децата помнят телевизионните реклами;
- 77% от родителите споделят, че децата им искат от тях да им купят рекламирани продукти;
- 73% от родителите признават, че са закупили желаните продукти;
- Родителите харчат с 60% повече средства, когато техните наследници участват във вземането на крайните финансови решения.
Децата и социалните медии: предизвикателства пред родителите
Ново изследване, поръчано от детска болница „C.S. Mott“ и проведено от екип на Мичиганския университет, разкрива какви са предизвикателствата, пред които са изправени съвременните родители, откакто социалните медии сериозно навлязоха в живота дори и на по-малките деца. Националната анкета обхваща произволно избрани родители с едно или повече деца на възраст 3-12 години.
Резултати от анкетата
Половината от малчуганите между 10 и 12 години и 1/3 от тези между 7 и 9 години използват социалните мрежи, за да общуват с останалия свят. 2/3 от родителите се притесняват, че те може да споделят лична информация в интернет.
- Майките и бащите споделят също така, че се страхуват децата им да не бъдат използвани или манипулирани от други възрастни в социалните медии.
- 1 от 6 родители не използват приложения за упражняване на контрол върху всичко, което детето може да прави или вижда в социалните платформи.
- 1 от 3 родители отговаря, че детето му се учи на безопасност в интернет само в училище.
Причините, които изтъкват възрастните за това, че не контролират активността на детето си в социалните мрежи, са следните:
1. Отнема твърде много време.
2. Не знаят как да инсталират и да боравят с приложенията за родителски контрол.
3. Децата намират начини да заобикалят наложените мерки.
Стратегии за справяне с постоянното желание на децата да получават продукти от рекламите
Изследване от 2011 г., проведено от експертите Хенри и Борзековски върху майки, описва десет стратегии, с които родителите могат да ограничат непрестанното желание на децата да им се купуват рекламирани продукти*. Всяка от тях е с различна степен на ефективност, като някои дават повече власт на децата, а други – на родителите.
Част от мерките са проактивни и трябва да се предприемат преди детето да развие така наречения фактор на постоянното искане.
Други разчитат на реактивността, тоест предприемането на конкретни действия, след като явлението вече е факт.
Най-добри родителски практики при справяне с постоянното желание за купуване на продукти от реклами
По-долу ще ви запознаем с деветте най-добри практики, които стъпват едновременно на проучвания, теория и практически опит.
1. Наложете правилата предварително
Опитът показва, че е по-разумно да наложите ясни правила, още преди да сте забелязали, че детето ви става все по-настоятелно по отношение на онова, което вижда в рекламите. Обяснете му какво сте склонни и какво никога не бихте му купили. Поставете ясни граници. Преди да отидете в магазина, проучете внимателно продукта.
Друго важно правило, особено за по-малките деца, гласи „Без хленчене“. Когато става въпрос за по-големите, им дайте да разберат, че няма да толерирате преговори. Предупредете ги, че крайното решение е ваше. Поотрасналите малчугани са склонни да ви манипулират, за да промените мнението си. Не го забравяйте. Би било разумно да си създадете и правила за онлайн пазаруването, както и за специалните желания по празници като рожден ден или Коледа например. Можете да ги напишете и да ги поставите на място, където всеки да ги вижда.
2. Бъдете ясни и последователни
Веднъж взели решение, не го променяйте. Това се отнася както за покупки, така и за свободата, която давате на детето. Бъдете открити и честни. Но най-вече бъдете последователни!
3. Игнорирайте неуместното поведение
Подобен съвет е наистина труден за следване, особено, когато детето е темпераментно и реши да направи сцена в магазина или, когато вие сте много изморени в края на работния ден. Ако обърнете внимание на онова, което то прави, за да постигне целта си, ще го накарате да продължи в същия дух. Помнете, че, ако игнорирате лошото му държание и изчакате търпеливо, докато се успокои, ще го научите как да регулира бушуващите емоции. А това умение е изключително важно не само за децата.
4. Не се предавайте
Ако се поддадете на непрекъснатите му капризи, вие всъщност му показвате, че е на прав път и поведението му винаги дава резултат. Което от своя страна означава, че то ще продължи да настоява да му купувате всичко, което види и хареса по телевизията, защото е намерило печеливша стратегия срещу вас. Колкото повече, толкова повече.
5. Не крещете
Обикновено не дава резултат и е модел за подражание, който едва ли искате детето ви да следва.
6. Запазете спокойствие и бъдете последователни
Както вече стана дума, вашето спокойствие играе ключова роля, макар че е трудно да го постигнете, когато сте изправени пред подобно предизвикателство. Спокойствието обаче е умение, на което родителите могат да се научат. Ако усещате, че всеки момент ще избухнете, дистанцирайте се от ситуацията заедно с детето. Дайте си няколко минути за „охлаждане на страстите“, след което му отговорете. След като сте се успокоили, е много вероятно да си спомните, че вече имате установено правило, което в момента вашият малчуган нарушава. Припомнете му го.
7. Избягвайте местата, които изкушават детето ви
Когато е възможно, не посещавайте места, които карат детето да иска от вас да му купите нещо. Всички знаем, че такива места има. Те винаги създават неприятности. Забелязали ли сте, че в някои магазини дребните и обикновено най-безполезни дрънкулки са подредени на тези рафтове, които малките 5-годишни палавници могат да обхванат с поглед.
Ако сте от късметлиите, които имат верен помощник в отглеждането на децата, бихте могли да ги оставите на него, докато вие пазарувате.
8. Ограничете достъпа до реклами
Рекламата е оръжие, което стреля право в целта. Ограничете достъпа до телевизионни реклами и намирайте занимания за детето всеки пък, когато се излъчват. Определете колко време дневно то може да прекара в гледане на телевизия. Опитайте да ограничите и екранното време като цяло. Използвайте приложения за упражняване на родителски контрол върху активността на малчугана в социалните медии и интернет.
Най-добре би било в детската стая да няма телевизор и компютър, а вечер и през нощта вземайте мобилното му устройство, ако вече има такова, за да не го изкушава.
Хората, които се занимават с реклама, знаят как да спечелят децата и имат свои начини да ги намират. Ако малчуганът е търсил конкретен продукт в Google, веднага след това на екрана ще се появи предложение, съобразено с неговите желания.
9. Обяснете
Използвайте възникналата ситуация като добър повод да научите детето на нещо полезно. Кажете му защо купувате или пък не дадено нещо. Можете да изтъкнете като причина високата цена, вредния състав на продукта или че то просто няма нужда от него. Според Хенри и Борзековски „майките често обясняват на децата си защо са взели конкретно решение, но не само в магазина, а и преди това, докато те гледат дадена реклама.“
* Henry, H. K. M., & Borzekowski, D. L. G. The nag factor. A mixed-methodology study in the US of young children's requests for advertised products. Journal of Children and Media. 2021.
- Kidfluence: How kids influence buying behavior: https://www.viacomcbs.com/news/audience-insights/kidfluence-kids-influence-buying-behavior
- The Nag Factor: https://www.researchgate.net/publication/285838503_The_Nag_Factor
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ШАМПОАН С АРОМАТ НА ПОРТОКАЛ КРЯ - КРЯ (ПА -ПА) 170 мл
СОЛГАР МУЛТИВИТАМИНИ ЗА ДЕЦА дъвчащи таблетки * 60
ЧЕТКА ЗА ЗЪБИ ГЪМ КИДС 2 - 6 години
ПЪПЕТ КОМПЪНИ КУКЛА РЪКАВИЦА ЗА КУКЛЕН ТЕАТЪР ЗАЕК ЧЕРЕН 8003
ВАРИТЕКС СТРЕМЕНА НА ПАВЛИК 119
НАН - 4 ОПТИПРО МЛЕЧНА НАПИТКА С ОПТИМИЗИРАН ПРОТЕИН 400 г 2 + години
СТАТИЯТА е свързана към
- Позитивна психология
- Наръчник на успешния родител
- Домашни средства срещу цистит при деца
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Процедура за действие при наличие на дете в риск
- д-р Стефан Тодоров Банов
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- д-р Петя Василева Петришка
- д-р Станимила Милчева Петрова
- д-р Тони Цветанов Григоров
- Кафяви водорасли
Коментари към Защо детето иска всичко, което вижда в рекламите и как да се справим с това