Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Споделено от практиката Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота

Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота

от 10 авг 2018г., обновено на 30 яну 2020г.
Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота  - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Днес ще ви запознаем с метода "Психомоторика" и една впечатляваща млада дама - педагог, която го практикува в свой частен център. В редовете по-долу тя ще ни разкаже как играта и удоволствието от движението подпомагат психологическото съзряване на детето и още...

Здравейте, представете се на нашите читатели.

Ваня и един малък клиент в залата

Казвам се Ваня Дункова. Имам педагогическо и журналистическо образование и дълго време бях журналист. 15 години работих в печатни медии, след това няколко години в телевизионни предавания, а сравнително по-късно в живота си се появи необходимостта да работя с деца. "Провокатори" за това бяха собствените ми деца, за които търсех занимания, които да им помогнат да се развиват и преминават през препятствията по пътя си по един добър, подкрепящ начин. Така открих метода "Психомоторика". В момента завършвам магистратура "Детско-юношеска Психология: Диагностика и консултиране" и нещо повече — след обучение при създателя на метода — френския проф. Бернар Окотюрие, както и при психоаналитика и клиничен психолог Весела Банова и психомоторния терапевт Георги Добринов у нас, от две години практикувам метода "Психомоторика" с деца на възраст до 8 години в собствен частен център.

Какво е релационна психомоторика?

Релационната психомоториката е метод за подкрепа на детското развитие, който има за цел да подпомогне психологическото съзряване на детето чрез игра. С термина "Психомоторика" най-общо се обозначава връзката между психиката и моториката /движението/, а релационна е израз на връзката /от англ. relation/, която всяко дете изгражда с другите — възрастни и деца. Т.е на първо място Психомоториката се занимава с "двигателния ум" или онова, което можем да разберем за личността през начина, по който тя се движи/играе. И втори път — с добрите начини за свързване с другия чрез изграждане на поведение за свързване, което носи спокойствие, удоволствие и е неагресивно.

Под формата на игра и занимания с психомоторни модули в психомоторната зала децата на възраст до 8 години използват действието, удоволствието и връзката с другите като основа за развитие на личността си. Психомоториката помага на децата да решат задачите на развитието според етапа, в който се намират, за да предприемат следваща крачка.

Какво ви привлече в релационната психомоторика и какво ви мотивира да се занимавате с нея професионално?

Ваня и още един малък клиент в залата

Преди десетина години бях запалена от приятелка психолог, която се беше запознала с метода и много вярваше във възможностите му да подкрепя децата. Тогава записах собствените си децата /сега на 9 и 11 години/ на Психомоторика и те посещаваха занимания около 4 години. Това, което "изнесоха" от залата, много ми хареса. Аз, самата също се чувствах подкрепена от психолога, който ги провеждаше, за да подкрепям на свой ред момичетата и да преодоляваме заедно кризите на развитието, през които преминават всички деца.

Към какви клиенти е насочена релационната психомоторика?

Психомоториката е метод за подкрепа на детското развитие и като такъв е насочен към всички деца. Психомоториката се разглежда както като образователна и превантивна дисциплина, допълваща педагогическите практики в детската градина и училището, така и като терапия, ориентирана към широк спектър деца — с емоционални и учебни затруднения, с дефицит на внимание и хиперактивност, деца с аутизъм, инвалидност, церебрална парализа и други.

Разкажете ни за някои от методите, които използвате в работата си, накратко.

Тук бих препоръчала статиите от блога в сайта ми www.movefeelplay.com, в които има поредица под претенциозното име "Практикум" /не можах да измисля друго/, и в които съм описала някои от нещата, които децата и възрастните правят в залата и какво биха могли да означават те. Накратко за доброто случване на нещата работят рамката /правилата и последователността, по която протича всяко занимание/, времето, пространството и материалите, както и личността на възрастния /педагог, психолог, психотерапевт, ерготерапевт, кинезитерапевт, логопед/, който има специална роля.

занимания в залата по

Каква е разликата между това детето да играе само у дома и в група в психомоторната зала?

Това е много хубав въпрос и беше първият, който си зададох и аз самата, когато заведох моите собствени деца в залата по Психомоторика. Има няколко аспекта в отговор на този въпрос. На първо място са психомоторните модули. Сами можете да видите, че те са няколко пъти по-големи от децата като размери и форми и в същото време са сравнително леки и мобилни. Проектирани са и са мислени дълго, за да имат ефекта, който имат върху децата. На първо място тези огромни форми могат да бъдат съборени/разрушени, а това, оказва се, е важно за детското развитие. Според английския педиатър и психоаналитик Доналд Уиникът така се изразява личността в строеж и се постигат равновесие и баланс на противоположните сили: "След като веднъж този стадий е прекосен успешно, детето ще може да намери своето собствено решение на проблем, свързан с разрушаването, който ще приеме формата на потребност от развитието на неговите способности".

Или с други думи — преди да изпиташ потребност да съградиш, трябва да си разрушавал. С модулите може да се проектира и строи. Децата обичат да строят къщи, в които да се приютят. Идеята е, че така те завоюват пространство, което да им служи. Преградите на къщата разделят пространството на вътре и вън. Вътре е топло и сигурно, а вън е опасно и интересно и там се расте. Това разграничение, оказва се, също е важно за наместването и подреждането на нещата в детския ум. Къщата, замъкът, магазинът, космическият кораб, леглото и т.н. са местата на сигурност, които се напускат и които отново се намират, когато възниква потребност от тях. Т.е говорим за експерименти и опит, който оставя следи в съзнанието и може да бъде използван при нужда. Освен това да съградиш ракета/кула/замък със собствените си ръце, да подкараш огромна машина, която си направил с екипа си от други деца, е нещо, което завишава самооценката по неповторим начин. Сякаш модулите са проекция на големия свят, който ти лесно можеш да овладееш. А какво по-хубаво да си готов за нещо подобно и в реалността.игра в залата по

На второ място е личността на възрастния, който работи с децата. Той е символ на закона в залата, който първо въвежда правилата и така гарантира сигурност и второ – проявява разбиране и може да помогне, като приеме всички продукции на детето, без да се оставя те да го завладеят. Хората, които работят това, се учат да го правят. И на трето място – това е онова, което дава името на метода – релационността. Децата влизат във връзки – с възрастния и с другите деца – и се учат на поведения. А добрите начини на свързване са всичко, което ни трябва, за да живеем добре и да се впишем – в детската градина, в училището, и после – в приятелския си кръг, в работната си среда и т.н. Най-важното от всичко при заниманията по Психомоторика е удоволствието от играта – но не го споменах досега, защото удоволствие от играта децата могат да изпитват навсякъде – и в къщи, и с мама и татко на детската площадка. В залата чрез удоволствието от играта децата се учат по недирективен, ненасилствен и подкрепящ начин да овладяват онова, което би било най-доброто за тях в живота извън залата.

Какво се опитвате да постигате с децата в залата по Психомоторика?

Да подкрепя процеса на изграждане на самоувереност у децата чрез важния "инструмент" – удоволствието; да подпомогна процеса на придобиване на знания за собственото им тяло и за формирането на убеждения, че то им принадлежи и трябва да го защитават. ("Това си е моето тяло и никой няма право да ме удря или докосва по начин, който не ми харесва."); да съдействам за развитие на положителна самооценка и чувство за самоуважение. И освен това: децата да се опитват да разбират емоциите на другите, да се адаптират към трудностите и ограниченията им, да вземат собствени решения, да изградят способност да ценят и уважават себе си и връстниците си, както и средата и правилата на обществения живот. И в крайна сметка, според идеите на проф. Бернар Окотюрие, един от създателите на метода, да преминат плавно от "удоволствие от действието" към "удоволствие от мисленето".

забавление в залата

На какво Ви научи работата Ви с децата до този момент?

Научих, че заради мнението си за едно или друго, заради това, че си мисля, че знам и виждам нещо по-добре от друг, винаги мога да си изям боя…

Ще ми е по-лесно да кажа на какво се уча…. Уча се, че не бива да съм категорична. Уча се да очаквам да бъда изненадвана от децата – с прогрес, с регрес, със съпротива или съдействие. И това — често като отговор на моето отношение или поведение. Затова се убедих, че не трябва да спирам да работя със себе си /чрез лична терапия, чрез участие в групови тренинги и чрез супервизия на работата си/ – за да посрещна адекватно онова, което имам насреща си по точния начин. Опитвам се да си повтарям често, че съм далеч, далеч от позицията, че нещо ми е ясно.

Има ли нещо, което искате да отправите като послание/препоръки към родителите, които четат това интервю в този момент?

Да. По отношение на специалистите, с които се срещате: Съмнявайте се във всичко, което чувате, питайте, проверявайте и ако нещо не е по вашата мярка, казвайте го на хората, които се занимават с децата ви по един добър начин, без да осъждате. Парадоксално, но приемането и границите, демонстрирани едновременно са най-важните неща както за възрастните, така и за децата. По отношение на децата: Най-хубавият подарък, който можем да дадем на децата си, струва ми се, е да не ги приемаме като свой собствен проект. Трудно е, аз също бях залитнала да го правя със собствените си деца, но се убедих, че никога не е късно да развиеш очакванията си като целофан от букет рози и да видиш отдолу онова, което и цъфти, и боде, но е нещо уникално и различно от това, което си мислим, че трябва да бъде.

Автор: Елиза Трайкова

Снимки: личен архив 

Още по темата:
  • 14 психологически трика за перфектно интервю за работа 14 психологически трика за перфектно интервю за работа
  • Защо децата обичат да гледат един и същи филм отново и отново Защо децата обичат да гледат един и същи филм отново и отново
  • Поведенческо разстройство при децата – причини, симптоми и лечение Поведенческо разстройство при децата – причини, симптоми и лечение
  • Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

150 УПРАЖНЕНИЯ ПО МЕТОДА МОНТЕСОРИ У ДОМА - СИЛВИ ДЕКЛЕБ, НОЕМИ ДЕКЛЕБ - СИЕЛА
13.00лв.

150 УПРАЖНЕНИЯ ПО МЕТОДА МОНТЕСОРИ У ДОМА - СИЛВИ ДЕКЛЕБ, НОЕМИ ДЕКЛЕБ - СИЕЛА

МЛАДЕЖКАТА ЛИГА - МИТКО НОВКОВ - ХЕРМЕС
19.95лв.

МЛАДЕЖКАТА ЛИГА - МИТКО НОВКОВ - ХЕРМЕС

Нов
ФАРМОНА ХЕРБАЛ КЕЪР ИЗМИВЕН ГЕЛ 3 В 1 ЗА ДЕЦА 400 мл
20.80лв.

ФАРМОНА ХЕРБАЛ КЕЪР ИЗМИВЕН ГЕЛ 3 В 1 ЗА ДЕЦА 400 мл

БЮБХЕН ДЕТСКИ ДУШ ГЕЛ СЛАДКАТА ВАНИЛА 230 мл
8.40лв.

БЮБХЕН ДЕТСКИ ДУШ ГЕЛ СЛАДКАТА ВАНИЛА 230 мл

СЕБА МЕД БЕБЕ ДЕТСКИ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЛОСИОН БЕЗ ПАРФЮМ SPF 50+ 200 мл
61.00лв.

СЕБА МЕД БЕБЕ ДЕТСКИ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЛОСИОН БЕЗ ПАРФЮМ SPF 50+ 200 мл

ПАСТА ЗА ЗЪБИ БЕЗ ФЛУОРИД КЮРАПРОКС ЗА ДЕЦА 60 мл
15.80лв.

ПАСТА ЗА ЗЪБИ БЕЗ ФЛУОРИД КЮРАПРОКС ЗА ДЕЦА 60 мл

Коментари към Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота
    www.framar.bg 
    на 19 May 2025 в 11:10
    Коментирайте "Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота "

СТАТИЯТА е свързана към

  • Споделено от практиката
  • Домашни средства срещу цистит при деца
  • Функции и задачи на Детска педагогическа стая
  • Д-р Иванка Иванова Кьолиева
  • д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
  • д-р Петя Василева Петришка
  • Процедура за действие при наличие на дете в риск
  • д-р Станимила Милчева Петрова
  • д-р Катя Асенова Гинева-Попова
  • Какво трябва да направите, ако вашето дете стане обект на тормоз в училище
  • д-р Мира Данаилова Куманова
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Сироп от мента може ли да се ползва за успокояване на стомаха на дете?

преди 1809 дни, 15 часа и 9 мин.

Тиквени семки срещу глисти подходящи ли са за дете?

преди 1937 дни, 22 часа и 4 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 23 часа и 15 мин.

Какво представлява прозяването

преди 7 дни, 14 часа и 15 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 7 дни, 14 часа и 27 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 7 дни, 14 часа и 34 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Кафяви водорасли Кафяви водорасли

Кафяви водорасли

от 24 апр 2024г. Прочети повече
Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем

Витамини и минерали за деца-какво трябва да знаем

от 05 фев 2024г. Прочети повече
Лечение на възпалено гърло при деца Лечение на възпалено гърло при деца

Лечение на възпалено гърло при деца

от 08 дек 2022г. Прочети повече
Соматомедин С тест Соматомедин С тест

Соматомедин С тест

от 06 юни 2022г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ВИНОЦЕТИ ЯБЪЛКОВ ОЦЕТ - НЕФИЛТРИРАН 500 мл

АКСИВЕН МУЛТИВИТАМИНИ С ПРОБИОТИЦИ И ЖЕНШЕН таблетки * 60

ПРОКЪЛНАТИТЕ - ХАРПЪР Л. УУДС - СИЕЛА

ПРОПОЛИСОВА ТИНКТУРА ВОДЕН РАЗТВОР 30 мл ЗДРАВНИЦА

ЗАЩОТО В ТВОИТЕ ОЧИ-БОРИСЛАВ ВЪЛОВ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЕНТЕРОЛ прах за перорална суспензия 250 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 11:09:17

ЛОГЕСТ 0,02 мг / 0,075 мг обвити таблетки * 21

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 11:07:53

ВИТАМИН C - ЦИТРОВИТ таблетки 500 мг * 20 ТЕВА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 11:06:38

СМЕКТА прах за перорална суспензия * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 11:00:12

ХАЛЕК ПУДРА 100 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 19 май 2025г. в 10:58:56
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival