Стрес и емоционален живот при родители на деца със специални образователни потребности
Имате дете с ментално увреждане, като това ви е довело до емоционални трудности и повишени нива на стрес? Ако е така, знайте, че не сте сами. Много родители са под натиска на предсказуеми периоди на стрес, докато се приспособяват към изискванията на грижата за дете с увреждане. Чисто емоционално тези чувства са сходни на появяващите се след значителна загуба, като развод, уволнение или кончина на близък човек. На вниманието ви представяме кратък преглед на етапите и предизвикателствата на това човек да е родител на дете със специални образователни потребности.
Отричане
Някои родители отричат проблема с ученето, който детето има. Те отказват да говорят и да вземат специализирани мерки, намират извинения и алтернативни обяснения за случващото се. Възможно е да се държат така сякаш всичко е наред и да игнорират проблемите на малчугана.
Друг често среща нвариант е родителите да обвинят детето си за лошото му представяне в училище, вярвайки, че проблемът се корени в мързел, и липса на усилия. Дете, чиито родители са в период на отричане, е в риск да получи наказания за лошото си представяне в училище, като това, освен че е неподходящо, може да причини и доста сериозни емоционални увреди на малчугана. Този етап е особено труден, ако двамата родители не са постигнали съгласие за състоянието му и за това как да се справят с различните учебни потребнсоти на детето.
Гняв
Гневът е друга често срещана реакция при родителите на деца със специални образователни потребности. Тези, които го носят в себе си, често са склонни към спор, много взискателни и вербално агресивни, особено когато се занимават с проблемите на детето. Те могат да излеят гнева си върху учител, партньор и дори върху собствените деца. Част от тях минават през период, в който са гневни на самите себе си и неспособни да „поправят проблема“.
Обвинение към другите
Част от родителите на деца с учебни затруднения се опитват да се справят, като обвиняват другите за учебното разстройство. Обвиняващият родител често заявява, че детето не учи, защото учителите не си вършат работата, малчуганът не полага достатъчно усилия или целият учебен процес е измислен от некадърници.
Този етап е особено труден и стресиращ за всички, докато обвиняващият не успее да преодолее обвинението, за да се съсредоточи върху разрешаването на учебните проблеми на детето си.
Скръб
Голяма част от родителите в това положение преминават през период на тъгуване, който започва още щом научат за увреждането на детето си. В този период най-ярка е мисълта, че детето им няма да може само да се справя с живота си. Може възрастните да се притесняват, че увреждането ще унищожи всякакви възможности за бъдещ успех. Скръбта се появява многократно на различни етапи в живота на такива родители, подбудена от трудностите, които децата им изпитват в живота си.
Тревога
Тревогата и скръбта често вървят ръка за ръка при родителите на деца с умствени увреждания. Възрастните може да се притесняват за:
- самооценката и самочувствието на детето си;
- постиженията му и способността му да се изявява и самоутвърждава в училище;
- дали детето ще се научи да чете, да се справя с математика или да изпълнява други важни житейски умения;
- дали ще може да стигне до университет или професионална програма;
- дали ще има успешна кариера и ще може ли да постигне необходимото, за да поддържа семейство и нормален зрял живот.
Как да се справите със стреса, произхождащ от отглеждането на дете със специални образователни потребности?
Всеки специалист по психично здраве ще признае, че справянето с високите нива на стрес при родителите на деца с диагностицирани обучителни затруднения е доста трудна задача. Но и ще спомене и че това всъщност е умение, което може да се придобие, и укрепи с практиката. Важно е да оцените правилно нивата си на стрес, за което ще ви е полезен разговор със специалист. С негова помощ може да се определи оптималната тактика за работа за трайно намаляване нивата на вреден стрес.
Повече за освобождаване от стреса може да откриете ТУК>>>
Техника, която помага за туширане на ефектите му, може да видите ТУК>>>
По статията работи: Станислава Тонева
Източник: verywell.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
МОЯТА ПРОГРАМА. ЙОГА ЗА РОДИТЕЛИ И ДЕЦА - СВЕТЛА ИВАНОВА - DVD - СИЕЛА
АДАПТАЦИЯТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
РЪКОВОДСТВО ЗА НЕДОСПАЛИ РОДИТЕЛИ - ТРЕЙСИ ХОГ И МЕЛИНДА БЛАУ - ХЕРМЕС
РЪКОВОДСТВО НА Д-Р СПОК: НАЙ-ВАЖНОТО ЗА БЕБЕТО - РОБЪРТ НИЙДЪЛМАН - ХЕРМЕС
КАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС
ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Позитивна психология
- Наръчник на успешния родител
- Домашни средства срещу цистит при деца
- Лечение на възпалено гърло при деца
- д-р Елена Митева
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- Процедура за действие при наличие на дете в риск
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- д-р Мира Данаилова Куманова
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Начини и причини за прекратяване на осиновяването (разсиновяване)
- д-р Стефан Тодоров Банов
Коментари към Стрес и емоционален живот при родители на деца със специални образователни потребности