14 психологически трика за перфектно интервю за работа
Въпреки че в моментите на напрежение и притеснение интервюиращите изглеждат като Големия страшен вълк, всъщност и те са хора като всички останали.
Това означава, че и те се поддават на същите психологични въздействия и когнитивни пристрастия, които влияят и на другите. Малки корекции в начина, по който говорите или се представяте, могат да ви накарат да изглеждате като по-симпатични, компетентни и подходящи за назначение в очите на интервюиращите. |
Представяме ви списък с 14 психологически трика, които ще ви помогнат да изпъкнете в очите на бъдещия ви шеф по време на интервюто и да увеличите шансовете си да ви наемат. Триковете са подбрани от специалиста в областта на предприемачеството и кариерното развитие Шана Лебовиц (Shana Lebowitz).
Според последните проучвания безобидният и на пръв поглед несъществен разговор преди началото на интервюто всъщност представлява това, което психолозите наричат изграждане на връзка. Първите впечатления на интервюиращия се заформят именно по време на общите приказки, като тази първоначална размяна на няколко думи може значително да повлияе на мнението на събеседника ви за вас. Така че обмислете добре какво ще кажете дори и в тези първи минути, които не са част от интервюто.
Може да научите много (но не всичко) от възрастта на интервюиращия ви и това, което той иска да чуе в отговорите ви. Според психолога д-р Джон Молидор (John B. Molidor) и Барбара Парус (Barbara Parus) държанието на кандидатите за работа трябва да бъде съобразено с това, към кое поколение принадлежи интервюиращият ги.
Накратко:
Поколение У (възраст между 20 и 30 години) – Донесете няколко образеца на свой продукт и наблегнете на умението си да балансирате няколко проекта едновременно по време на разговора.
Поколение Х (възраст между 30 и 50 години) – Фокусирайте се върху умението да мислите по новаторски начин и споменете как добрия баланс между работата и личния ви живот спомага за вашия успех.
Поколението на бейби бумърите (възраст между 50 и 70 години) – Обърнете специално внимание на факта, че работите усърдно и съвестно, като не забравите да покажете уважение и благодарност спрямо всичко, което интервюиращият е успял да постигне.
Тихото поколение (възраст между 70 и 90 години) – Споменете лоялността и отговорността, която сте показали на предишните си работни места.
Различните цветове на дрехите създават различно впечатление. Според едно изследване* от 2013 г., проведено от компанията CareerBuilder, мениджърите, отговарящи за наемането на нови кадри, както и професионалистите, работещи в "Човешки ресурси", смятат, че носенето на син костюм е препоръчително. Някои от анкетираните споделят, че черните дрехи се свързват с лидерския потенциал.
Една четвърт от запитаните смятат, че оранжевото е възможно най-лошият избор, тъй като създава впечатлението, че държанието на кандидата е непрофесионално. Според проучването сивият цвят се асоциира с аналитичните и логични индивиди, бялото с добрата организация, кафявото с надеждността, а червеното с властта.
Движението на ръцете ви може да повлияе значително на впечатлението, с което ще остане интервюиращият за вас. Показването на дланите като цяло индикира отвореност и честност. Също така е желателно да избягвате да мърдате пръстите си постоянно, тъй като това показва нетърпеливост. Не размахвайте ръцете си непрекъснато по време на интервюто, защото може да отнеме от вниманието, предназначено за думите ви.
Според психолозите хората имат склонността да харесват тези, с които имат общи интересни и мнения**. Така че се опитайте да идентифицирайте сходство между вас и интервюиращия ви, като се постарайте да споменете съответствието между двама ви в хода на разговора.
Ефектът на хамелеона е психологически феномен, който представя склонността на хората да изпитват симпатия повече към тези, с които имат подобни движения на тялото. Според експерта Пати Ууд (Patti Wood) идеалният вариант е да изглежда сякаш танцувате със събеседника си. Ако сте статични през цялото време, това може да създаде впечатлението, че не се интересувате от думите на интервюиращия.
Така че ако събеседникът ви се наведе напред и се облегне на стола си, вие може да последвате примера му и да направите същото след няколко минути.
Успехът, в която и да е сфера, обикновено се постига вследствие на постигнат баланс между проява на съревнование и сътрудничество. Това е поне мнението на професорите по бизнес Адам Галински (Adam Galinsky) и Маурис Шейтцер (Maurice Schweitzer). По време на интервю за работа кандидатът трябва да покаже увереност, но и уважение към събеседника си.
Например: "Намирам работата ви по даден проект за вдъхновяваща. Напомня ми за моя проект в същата сфера." По този начин вие ще покажете самочувствие, като същевременно изразявате респект спрямо постиженията на интервюиращия.
Често кандидатите за работа не успяват да отговорят успешно на въпроса за слабите си страни, тъй като първоначалната реакция обикновено включва стратегическо изказване от сорта на "Аз съм перфекционист." или "Работя прекалено много."
Така нареченото скромно хвалене***, което представлява самохвалство, едвам прикрито от оплакване, всъщност прави лошо впечатление на интервюиращите. За предпочитане е да бъдете честни и откровени, като например: "Невинаги успява да се организирам добре."
Ако искате да звучите по-убедително, избягвайте да говорите монотонно и бавно. Според Ленард Млодинов кандидатите, които говорят по-изразително и правят по-малко паузи, създават впечатлението за по-енергични, знаещи и интелигенти индивиди.
Интригуващо проучване от Университета Гуелф в Канада се опитва да отговори на въпроса защо притеснителните кандидати успяват да получат желаната работа много по-рядко. Резултатите от изследването сочат, че индивидите, които показват повече тревожност и безпокойство, оставят впечатлението на по-резервирани и несигурни личности. Решението е да се опитате да изглеждате по-уверени в способностите и знанията си, така че не се притеснявайте от това да изтъкнете незаменимия си принос за минал проект или презентация.
Може да ви се иска да се похвалите пред интервюиращия за всичките си невероятни постижения, които сте поместили в резюмето си. Учените обаче съветват да се фокусирате върху това, което смятате да направите за организацията, ако започнете работа в нея. Социалният психолог Хейди Халворсон твърди, че човешкият мозък отделя повече внимание на неясната информация, тъй като искат да я поставят в правилната категория. Това означава, че интервюиращият ще отдели повече време, анализирайки новите предложения на кандидата вместо предишните му постижения.
Кандидатите за работа трябва да се подготвят и за трудните и неудобни въпроси, които може да им бъдат зададени по време на интервюто.
Това включва запитвания като: "Защо ви уволниха от предишната ви работа?"
Успешен отговор на този въпрос би бил: "Като хиляди други хора изгубих позицията си в предишната си фирма поради съкращения на персонала. Това обаче ми даде възможност да разгледам по-обстойни уменията и знанията, които съм успял да развия досега, както и да търся нови поприща за изява и развитие."
В никакъв случай не е желателно да гледате навъсено, но в същото време избягвайте да имате широка усмивка на лицето си непрекъснато. Според учените подобно поведение може да намали шансовете на кандидатите в определени сфери. Внимавайте с усмивките, когато кандидатствате за позицията на журналист, мениджър или изследовател. Ако обаче искате да работите като продавач или консултант в магазин, може да се усмихвате колкото си пожелаете.
Редица проучвания са открили зависимост между успешното интервю за работа и кандидати, които показват въодушевление и желание. Сдържаността и липсата на емоционална реакция намалява шансовете интервюиращият да ви одобри за позицията.
Пожелаваме ви успех на следващото интервю за работа!
*New CareerBuilder Study Looks at Best and Worst Colors to Wear in a Job Interview
**Byrne, D., & Nelson, D. (1965). Attraction as a linear function of proportion of positive reinforcements. Journal of Personality and Social Psychology, 1(6), 659-663. doi.org/10.1037/h0022073
***Sezer, Ovul and Gino, Francesca and Norton, Michael I., Humblebragging: A Distinct – and Ineffective – Self-Presentation Strategy (February 24, 2017). Harvard Business School Marketing Unit Working Paper No. 15-080; Harvard Business School NOM Unit Working Paper No. 15-080. doi.org/10.2139/ssrn.2597626
Редактор: Нора Маркова
Източник: uk.businessinsider.com
Снимки: unsplash.com; canva.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
НАШАТА КНИГА - ЕМИЛ АНДРЕЕВ - ХЕРМЕС
ВАРИТЕКС ОРТОПЕДИЧНА ВЪЗГЛАВНИЦА ЗА СЯДАНЕ С D-ФОРМА ОТ МЕМОРИ ПЯНА (VISCO) 659
ЧОВЕКЪТ В ТЪРСЕНЕ НА СМИСЪЛ - ВИКТОР ФРАНКЪЛ - ХЕРМЕС
ВНЕЗАПНО СБОГУВАНЕ - АНГЕЛ Г. АНГЕЛОВ - ХЕРМЕС
БИГДЖИГС ТАБЛО ЗА НАГРАЖДАВАНЕ BJ190
13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ ХОРА НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Комуникация
- Арт терапия или как изкуството лекува
- Висши функции на нервната система
- Когнитивно-поведенческа терапия
- 10 признака, че човекът до вас е инфантилен и как да се справите с това
- 5 техники за изграждане на силна самодисциплина
- Опозиционно предизвикателно разстройство при децата – същност и симптоми
- Лайфстайл лечение
- Какво е заучената безпомощност и как се появява
- Психотерапия - Диалектическа поведенческа терапия
- Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
Коментари към 14 психологически трика за перфектно интервю за работа