Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Емоционалното изтощение може да доведе до физическо заболяване

Емоционалното изтощение може да доведе до физическо заболяване

Емоционалното изтощение може да доведе до физическо заболяване - изображение

Умората е често срещан проблем, включващ физическо и психическо състояние на слабост.
Телесната и умствена умора са различни, но често се случва да нападат организма заедно. Дългосрочното изтощение на организма може също да доведе до умствена умора.


Силно съпричастните и чувствителни хора обикновено са групата, която страда от този вид изтощение. То изчерпва всички техни емоционални ресурси, оставяйки ги с празни ръце, така че да не могат да дадат нищо повече на околните. Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията един на всеки трима души отвъд океана твърди, че не получава достатъчно сън. Това много често е реакция от емоционалното пренатоварване и за съжаление увеличава риска от нездравословни медицински състояния. Физическата умора може да попречи на човека да изпълнява обичайните си задачи, като това засяга концентрацията му и може да застраши не само емоционалната му стабилност, а и да създаде потенциално рискови ситуации. За емоционалната умора трябва да помните, че може да е резултат от лошо здраве, но и самата тя причинява здравословни проблеми, като инфекции и хронични заболявания. Често се оказва, че е следствие от хронични здравни разстроиства, стрес, диабет и физическо претоварване. Тя прави концентрацията по-трудна. Предизвиква сънливост, понижено ниво на осъзнаване, понякога има признаци на опиянено състояние.


Знаете ли какво е да страдате от хроничен стрес? Случва се да имате усещането, че никога няма да изчезне и тогава се превръща в емоционална умора. Тревожността, депресията и стресът могат да ви накарат да чувствате крайно изтощение. Подобна комбинация поема властта над ума ви, енергията изоставя тялото и създава чувство на слабост, което е трудно да се премахне.

Но как наистина се развива и защо се появява

Ако се чудите дали страдате от емоционална умора, трябва да потърсите в живота си някой от тези фактори — стрес, депресия, безпокойство. Обикновено хората, страдащи от емоционална умора, не са наясно със симптомите, защото тя води до избягване, отхвърляне и демотивация за осъзнаване на собствените емоции. Независимо от това, няма как да не видим, че тази умора се проявява физически и психологически:

• Липса на мотивация и интерес;

• Загуба на енергия;

• Ниска толерантност при стрес или стресови ситуации;

• Усещане за деперсонализация, при което се чувствате странно в собствената си кожа и ситуацията;

• Затруднено съсредоточаване или отдаване на внимание.

Депресията може да е както причина така и последствие от емоционалната умора, защото напълно изчезва усещането, че човек има контрол над живота си.
Когато сте изтощени, вероятно сте изчерпали повечето от психичните си резерви и сте превишили способността си да се справяте с емоционалния стрес. Това е почти аналогично на физическото изтощение. Щом работите прекалено усилено и превишите границите на физическата ви сила, вие изпитвате изтощение и ще трябва да си починете, за да запълните отново своите енергийни резерви. Същото важи и за емоционалните ви резерви.

Емоционална умора

Най-ясната проява на ментално изтощение е, когато се чувствате както физически, така и емоционално уморени — може да имате много ниски нива на мотивация, голяма промяна в апетита и дори да заподозрете, че страдате от нервно разстройство.
Това, което кара хората всеки ден да постигат нещо, е мотивацията. Събуждате се сутрин, за да се впуснете в пътуване към целите, които сте си поставили в живота, благодарение на нея. Емоционалното изтощение може да изчерпи тази мотивация, за да поеме инициативата и да ви остави психически парализирани, въпреки че все още сте физически функциониращо човешко същество. Ако работите по проект, който изисква последователна отдаденост, за да го направите успешен, то емоционалната умора може да го спре, докато не успеете отново да възстановите енергийните резерви.

Другата проява на емоционално изтощение са много ниските нива на толерантност към стресови ситуации в живота. Можете да се окажете невнимателни и дори опасно разсеяни. Забелязването на тези признаци навреме може да ви помогне да направите ранни интервенции, за да възстановите своята психическа енергия и да ограничите въздействието, което има умората върху вашата работа, учене или семейна роля. Когато се справите с тези проблеми своевременно, ще можете да спрете и по-сериозни стресови ситуации, които могат да израснат от техните корени.

Други признаци на емоционално изтощение включват следното:

• Липса на желание за борба с проблемите;

• Чувствате, че каквото и да правите, така или иначе няма да постигнете много;

• Невъзможност да се концентрирате върху работата си;

• Чувство, че сте постоянно изтощени;

• Всичко, с което се захващате, може да изглежда невъзможно или да го усещате изключително трудно;

• Вашето творчество и въображение намаляват и почти изчезват. Възможно е да не можете да визуализирате нещата по нови начини или ефективно да разгърнете своите креативни сили. Това ще стане по-очевидно, ако участвате в задачи, изискващи много творчество. Чувствате, че вашата творческа енергия бавно се изплъзва от власта ви;

• Работата, която обикновено ви вълнува и ви прави щастливи, става твърде скучна, дори за наблюдение. Може да търсите вълнение и мотивация, но в емоционалното ви състояние просто липсва апетит.

Има ли лечение

Как да се справите с подобно състояние

Има много решения за емоционална умора. Щом разберете, че страдате от това, вместо да го отричате и отхвърляте, е време да се отървете от стреса, който го е причинил.
Емоционалното изтощение не трябва да ви оставя в състояние на парализа. Има няколко стъпки, които можете да предприемете, за да запълните резервите си от психична енергия:

Бъдете активни

Вместо да вдигате ръце, покосени от парализата в живота си, започнете да изграждате мотивацията и енергийните си резерви, като започнете по-редовно упражнения: добавете повече физическа активност към ежедневието си. Периодичната тренировка освобождава ендорфини и ви помага да изградите позитивно умствено отношение.

Разсейте се с нещо, което харесвате

Има неща, които обичате да правите, дори ако те не са вашият основен фокус за развитие. Да се заемете с такива ще доведе до вдъхновение в други области на живота ви. Емоционалното изтощение е като умствен превключвател. Когато сте изтощени, мозъкът е изключил мотивацията и желанието за ежедневна ви работа и живот. Може да не знаете коя дейност ще я включи отново. Направете си дълга разходка, попейте или просто се отпуснете за известно време.

Промяна на средата

Ако живеете в града, вземете релаксираща почивка в провинцията, ако сте в провинцията, направете си вълнуваща почивка в града. Промяната е ключова в това. Смесването с нов вид околна среда ще има напълно положително въздействие върху вашето умствено състояние. Опитайте нещо съвсем различно. Направете нещо, от което се страхувате. Бънджи скок или такъв с парашут, опитайте пещерна експедиция или катерене. Още преди да разберете мозъка ви ще бръмчи от вдъхновение.

Излезте и срещнете хора

Отделете известно време и се запознайте с нови хора, като почерпите вдъхновете от тях. Излизайте заедно с нови и стари приятели, изграждайте и укрепвайте връзките, които ще ви поддържат в живота. Когато се сблъскате с емоционална криза, тези видове познанства и общуване ще действат като вашата жизнена линия, улеснявайки ви във възстановяването. Отделете време да посетите членовете на семейството си и да се включвате в семейни събирания, това ще ви помогне да усетите отново щастието от живота.

Терапевтите препоръчват да проследявате умственото си състояние, така че то да не ви доведе до физически проблеми. Като постоянно осъзнавате тонуса на вашите тяло и ум, можете рано да забележите емоционалното изтощение и да предприемете мерки за предотвратяването или смекчаването му, преди да се развие.

По статията работи: Станислава Тонева
Източници: exploringyourmind.com; medicalnewstoday.com; thefusionmodel.com
Снимки: swarnadeepaugust10.wordpress.com; addiction.com; neramisic.blogspot

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияЛайфстайлСнимкиЛюбопитноФизиологияАлт. медицинаСоциални грижиАнкетиСпортХранене при...ТестовеБотаникаНовиниЛечения