Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Как да преуспявате като свръхчувствителна личност

Как да преуспявате като свръхчувствителна личност

Как да преуспявате като свръхчувствителна личност - изображение

Понятието свръхчувствителен индивид се намира някъде по средата между научен термин и концепция от популярната култура. Състоянието не се характеризира като психично разстройство и няма кореспондираща диагноза, но за много хора понятието точно описва специфичните им нужди и преживявания.

Допълнително, все повече проучвания представят доказателства за разлика в мозъчната функция между свръхчувствителните индивиди и останалата част от населението. Според изследване, проведено от Асеведо и колеги през 2014 г. и публикувано в научното списание "Brain and Behavior", при свръхчувствителните участници е установена засилена активация на области в мозъка, свързани с осъзнатостта, емпатията и интеграцията на сензорната информация.

Друга концепция, която също е станала доста широко употребявана от обществото, е невроразнообразието – идеята, че неврологичните вариации сред населението са нормални и трябва да бъдат приемани като валидни подобно на други човешки различия във височината, формата на тялото, цвета на кожата и типа коса. Около 17% от хората се определят като свръхчувствителни, така че тази група индивиди също представлява част от невроразнообразието.

Какво означава да си свръхчувствителна личност?

Този тип личности имат високо чувствителна нервна система и реагират по-силно на стимули от средата си. С други думи, те забелязват много по-бързо изменения в обкръжението си и имат добре развита емпатия. Това може да е предимство – свръхчувствителните индивиди вероятно имат богат вътрешен свят, дълбоко се трогват от изкуството и музиката и долавят едва забележими промени в средата си или другите хора. В същото време обаче този тип личности бързо започват да се чувстват претоварени, изтощени или разтревожени, докато техните познати и приятели преуспяват и се наслаждават на обстановката.

Понякога за свръхчувствителните хора ежедневието, което все по-често е изпълнено от силни, стряскащи звуци, ярки светлини и непознати лица, може да представлява предизвикателство. Установено е, че свръхчувствителността е свързана с по-високи нива на стрес и повече здравословни проблеми.

С увеличаването на населението на света, претъпканите градове нарастват все повече, а сензорната стимулация, произлизаща от светлината на стотици рекламни надписи, крещящо силните клаксони на автомобилите и тълпите хора, се засилва. Със сигурност това не са добри новини за свръхчувствителните индивиди. Тогава какво трябва да направят? Дали непрекъснато да се опитват да преодоляват неудобствата или да си позволят пауза от време на време? Дали да се борят с чувствителната си природа или да се примирят? Краткият отговор е всяко едно то тези неща. Пробвайте един от следните съвети на клиничния психолог д-р Елън Хендрискен, за да преуспявате въпреки предизвикателствата.

Намерете баланс между заобикаляне на трудностите, привикване и усамотяване

Свръхчувствителните хора могат да се справят със стреса и хиперстимулацията по три начина. Първият представлява заобикаляне на трудностите, което включва промяна на средата, така че да подхожда на специфичното състояние на този тип хора. Използването на тапи са уши в метрото е добро решение, когато са сами, но ако слуховата изолация е за сметка на комуникацията с приятеля, който седи до тях, то тогава стратегията за регулиране на хиперстимулацията не си струва. Следвайки същата логика, разходката в близкия парк по време на обедната почивка не е желателно, ако означава, че свръхчувствителните личности ще изпуснат шанса си да комуникират с други колеги, евентуални работодатели или ръководители в спокойна и релаксираща обстановка.

Когато прилагането на подхода избягване не е възможен, идва ред на хабитуацията (привикване), което накратко означава привикването към нещо. Хабитуацията наистина работи – колкото повече се практикува едно действие, толкова по-лесно то става за извършителя. С други думи, за да започнете да толерирате света, трябва да станете част от света. Редовната практика и повторението спомагат за свикването с ежедневните негативни преживявания като конструктивната критика на работното място, какофонията в любимия ви ресторант или енергичните деца на съседа.

Третият вариант е презареждането. Излезте, опознайте света, но след това се приберете вкъщи и релаксирайте. Спокойствието и тишината спомагат за успокояването на сетивата. Само трябва да се има предвид, че прекалено много неактивност и самоизолация може да влоши настроението ви. Така че релаксирайте вкъщи с книга в ръка, но се опитайте отново да излезете от комфортната си зона, когато започнете да се чувствате летаргични или депресирани.

Поддържането на правилния баланс между активност, релаксация и избягване на трудностите е цел, която свръхчувствителните хора е желателно да си поставят. Перфектната комбинация обаче се променя в зависимост от сезона, работното място и местоположението.

Позволете си да се забавлявате

За свръхчувствителните личности шумните концерти, натоварените кафенета или най-посещаваните туристически дестинации рядко представляват част от любимите занимания. Обикновено те предпочитат по-спокойните забавления – четенето, приготвянето на интересно ястие, тесните събирания само с няколко приятели.

Свръхчувствителните индивиди често изпитват вина, поради факта че интересните им са различни от тези на останалите – дълга разходка сред природата е за предпочитане отколкото караоке вечер в бар. Важно е да не забравят да си позволяват да се забавляват, дори когато тяхната представа за приятно изкарване се разминава с общоприетото.

Положете усилия да се успокоите

Опитайте се да дишате спокойно, като фокусирате съзнанието си върху приятен спомен. Насочете вниманието си върху всяко едно вдишване и издишване. По този начин ще забавите пулса си, което от своя страна ще успокои претоварените ви сетива.

Не се обвинявайте

Свръхчувствителността е състояние, което не може да се контролира. Все пак има и позитиви – изпитвате съчувствие към останалите, произведенията на изкуството имат силно влияние върху вас и възприемате детайлите и промените много по-бързо от останалите.

В даден момент ежедневието ви може да ви сте струва прекалено натоварващо и стресиращо, но следването на гореспоменатите съвети ще ви помогне да преуспявате като свръхчувствителен човек.

Редактор: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлПатологияФизиологияЗдравни проблемиСпортНовиниСоциални грижиАлт. медицинаАнкетиБотаника