Начало Психология Поведенческа психология Комуникация 12 научно доказани начина веднага да предизвикате антипатия у околните

12 научно доказани начина веднага да предизвикате антипатия у околните

12 научно доказани начина веднага да предизвикате антипатия у околните - изображение

Всеки има поне едно познанство, което е изпълнено с неприятни погледи и студени думи, такова за което едва по-късно осъзнава, че е направил първата стъпка в тази негативна посока. 
Обикновено при запознанство имате няколко секунди, за да мотивирате някого да прекара повече време с вас. През тези няколко мига всичко има значение – от това как произнасяте името си, до това какъв аромат се носи от дрехите ви.
На вниманието ви представяме няколко различни научни отрития, свързани с поведението ви и чертите, които карат хората да ви харесат…или да не ви харесат, както онлайн, така и в реалния живот.

1. Споделяте прекалено голям брой снимки в социалните мрежи 

Ако искате да споделите всеки миг от съществуването си със света, през това как сте си изкарали вечерта в бара, дипломирането на някой приятел и спящата ви котка, до това как изглежда приятелка в мола, имайте предвид, че околните го забелязват.
През 2013 г. е проведено проучване, което показва, че прекалено много снимки в социалните мрежи може да нанесе вреда на реалните отношения с околните. С изключение на най-близките приятели и роднините, хората не приемат добре твърде много снимков материал от живота ви. Но се оказва, че приятелите също няма да са доволни, ако имате прекалено голям брой снимки на роднините, а роднините няма да харесат особено тези с приятелите. Учени от иниверситета в Единбург предупреждават да бъдете предпазливи, когато споделяте и да обмисляте как ще възприемат "приятелите" ви във Facebook вашата активност.
Да, споделянето може и да е чудесен начин да подобрите взаимоотноешнията си, но може доста ефективно да ги накърни.

2. Имате прекалено много или твърде малко контакти в социалните мрежи

През 2008 г. Мичиганският университет провежда изследване, в което от студентите се иска да разглеждат фалшиви профили и после да упоменат кои от тях са харесали. Оказва се, че най-голяма популярност събират тези с около 300 приятели. Оценката пада доста, когато профилите имат под 300 контакта или повече от 300.
Разбираемо е профилите с малко приятелства да изглеждат съмнителни, но защо не се харесват тези с повече от 300 контакта? Според авторите на изследването при разглеждане на профил с повече от 300 приятели, се появява мисълта, че човекът, който седи зад него, обръща твърде много внимание на социалната мрежа, опитвайки се да се отърси от отчаянието си.
През 2014 г. пък се провежда проучване, което установява, че средният брой контакти в Facebook сред пълнолетните лица е 338.
Колкото и да е странно, се оказва, че участниците в изследването през 2013 г. дори не са осъзнавали, че предпочитат профилите със среден брой приятели.

3. Разкривате лични неща в началото на отношенията

Принципно човешките същества се харесват повече, когато вече са преодолели несигурните първи стъпки на доверието. Един от най-добрите начини за това е да разкриете истинската си личност пред събеседника, но психолозите уточняват, че твърде личните неща (като например, че брат ви има извънбрачна връзка) докато все още се опознавате с някого, може да ви представи като несигурна личност, като това отблъсква хората.
Ключово е да се подаде точното количество лична информация. Според проучване на Държавния университет в Илинойс, най-добре е да се говори за хобита и любими детски спомени, докато отношенията ви станат стабилни.

4. Задавате много въпроси, без да давате информация за себе си

Същото проучване стига до изводите, че е по-добре опознаването да е взаимно. Според учените хората ви харесват по-малко, ако липсва реципрочност, докато ви разкриват живота си.
В проучването участниците се запознават по двойки и единият от тях в продължение на 12 минути говори, докато партньорът им слуша. Друга група е разделена по двойки, в които се провежда опознавателен диалог, а не монолог. Оказва се че втората група хора се харесват взаимно много повече от първата.

5. Твърде близък план на лицето ви в профилната снимка

Социалните мрежи не се ограничават само с Facebook, по света все по-често се използват социални мрежи с професионална насоченост. Оказва се, че публикуването на лицето ви в крупен план не е никак добра идея, както за Facebook, така и за тях.
Изследване на Техническия институт в Калифорния показват, че снимките на лица, направени от по-малко то 45 сантиметра, се считат за слабодостоверни, непривлекателни и носят послание за ниска компетентност отколкото тези, които са снимани от повече от 135 см.

6. Скриване на емоциите

Проучванията сочат, че изразът на истинските чувства е по-добрата стратегия за привличане на хората към вас, отколкото потискането или префасонирането им. През 2016 г. учени от уневерситета в Орегон прожектират емоционални видеоклипове на две групи студенти. На едните е дадена инструкция да реагират естествено, а другите да потискат емоциите си и всичко това е записано във видео материали. Впоследствие учените показват видеоматериалите на други студенти и измерват какъв интерес проявяват към приятелски отношения с хората от клипчетата, и как биха ги оценили. Резултатъите показват, че хората потискащи чувствата си, са оценени като по-слабо приятни, и по-малко интровертни, а тези, който са изразили емоция, са в другата крайност.

7. Твърде ласкаво отношение

Логиката говори, че колкото по-учтиви и мили сте с хората, толкова повече ще ви харесват. Но някои проучвания говорят друго. При изследане от 2010 г., направено от Вашингтонския университет, студенти трябвало да изиграят игра с още 4 участници, които са били сътрудници на изследователите. Играта се състои в това да се разменят и да даряват ваучери за стола в кампуса, като подставените лица са демонстрирали поведение, под което е прозирал натраплив алтруизъм. Оказва се че изследваните обекти не желаят повече да контактуват с тях с довода че на фона на алтруистичното им поведение те са се почувствали по-малко добри хора. Други обекти на изследването са предположили скрити мотиви за подобно нелогично поведение.

8. Смирене

В опит да впечатлят приятели или евентуални работодатели, част от хората се обливат с несекваща самокритика. Това поведение, наречено „фалшива скромност“ може да ви струва добрите взаимоотношения. В проучването студентите са помолени да напишат как биха отговорили на въпрос за най-голямата им слабост на интервю за работа. Резултатите показват, че повече от три четвърти от участниците са демонстрирали гореспоменатото поведение, имитирайки, че са твърде вманиачени на тема перфекционизъм или са работохолици.
Независимите сътрудници, които учените са помолили да оценят написаното, заявяват, че са по-склонни да наемат участниците, които намират за по-честни, и че ги считат за много по-приятни личности. Тези хора са написали неща от типа „понякога съм разхвърлян“ или „случва се да реагирам пресилено“ .

9. Прекалена нервност

Не оставяйте околните да помиришат тялото ви, ако не сте достатъчно близки. Изследване твърди, че миризмата дори на неволното изпотяване може подсъзнателно да повлияе на оценката, която другите поставят на личността ви.
През 2013 г. на изследвани обекти е предоставена възможност да гледат видеоматериали с жени, които извършват обикновени домакински дейности. През това време им е повлияно с три вида аромат на човешка пот. Едната е на човек с високи нива на стрес. Другата е на пот по време тренировка, а третата на човек, който приема антидепресант.
Участниците са помолени да оценят компетентността, надежността и сигурността, която излъчват жените от клиповете. Оказва се, че участниците оценяват жените по-ниско по всички точки, когато усещат потта под влияние на стрес. Когато са под влияние на потта, която е отделена при прием на антиперспирант, те оценяват жените по-позитивно.

10. Не се усмихвате

Понякога усмивката се задържа трудно върху лицето ви. Така или иначе е добре да вложите енергия в нея.
Проучване на Уайомингския университет предоставя на 1000 души 4 различни снимки на една и съща жена. На първата е сумихната и с открита поза, на втората е усмихната, но позата е „затворена“, третата изобразява открита поза без усмивка, а последната е със затворена поза и отново липса на усмивка. Според резултатите жената на снимката е била най-харесвана усмихната, независимо от позата на тялото й. 

Проучване на Станфордския университет пък установява, че когато хората си чатят с хора с усмихнати аватари, се чувстват по-позитивно.

11. Действайте така, сякаш никой не ви харесва

Психолозите са открили нещо, което са нарекли „реципрочност на харесването“ – когато хората мислят, че някой ги харесва, самите те започват да го харесват.
Още през 1959 г. това явление е наблюдавано в изследване. „Human Relations“ събира участници като казва на част от тях, че някои са ги харесали (като и едните, и другите са избрани на случаен принцип), след което те провеждат дискусия по зададена тема. В края на дискусията са помолени да посочат кой от групата са харесали и кой предполагат че има симпатии към самите тях – резултатите са прекрасен пример за „реципрочността“.

12. Имате трудно име

Това е несправедливо нали?
От изследване, което е проведено през 2012 г., знаем, че хората с по-сложни фамилни имена биват оценени отрицателно.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: sciencealert.com
Снимка: caak.mn

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноЛайфстайлПсихология