Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота
Днес ще ви запознаем с метода "Психомоторика" и една впечатляваща млада дама - педагог, която го практикува в свой частен център. В редовете по-долу тя ще ни разкаже как играта и удоволствието от движението подпомагат психологическото съзряване на детето и още...
Здравейте, представете се на нашите читатели.
Казвам се Ваня Дункова. Имам педагогическо и журналистическо образование и дълго време бях журналист. 15 години работих в печатни медии, след това няколко години в телевизионни предавания, а сравнително по-късно в живота си се появи необходимостта да работя с деца. "Провокатори" за това бяха собствените ми деца, за които търсех занимания, които да им помогнат да се развиват и преминават през препятствията по пътя си по един добър, подкрепящ начин. Така открих метода "Психомоторика". В момента завършвам магистратура "Детско-юношеска Психология: Диагностика и консултиране" и нещо повече — след обучение при създателя на метода — френския проф. Бернар Окотюрие, както и при психоаналитика и клиничен психолог Весела Банова и психомоторния терапевт Георги Добринов у нас, от две години практикувам метода "Психомоторика" с деца на възраст до 8 години в собствен частен център.
Какво е релационна психомоторика?
Релационната психомоториката е метод за подкрепа на детското развитие, който има за цел да подпомогне психологическото съзряване на детето чрез игра. С термина "Психомоторика" най-общо се обозначава връзката между психиката и моториката /движението/, а релационна е израз на връзката /от англ. relation/, която всяко дете изгражда с другите — възрастни и деца. Т.е на първо място Психомоториката се занимава с "двигателния ум" или онова, което можем да разберем за личността през начина, по който тя се движи/играе. И втори път — с добрите начини за свързване с другия чрез изграждане на поведение за свързване, което носи спокойствие, удоволствие и е неагресивно. |
Под формата на игра и занимания с психомоторни модули в психомоторната зала децата на възраст до 8 години използват действието, удоволствието и връзката с другите като основа за развитие на личността си. Психомоториката помага на децата да решат задачите на развитието според етапа, в който се намират, за да предприемат следваща крачка.
Какво ви привлече в релационната психомоторика и какво ви мотивира да се занимавате с нея професионално?
Преди десетина години бях запалена от приятелка психолог, която се беше запознала с метода и много вярваше във възможностите му да подкрепя децата. Тогава записах собствените си децата /сега на 9 и 11 години/ на Психомоторика и те посещаваха занимания около 4 години. Това, което "изнесоха" от залата, много ми хареса. Аз, самата също се чувствах подкрепена от психолога, който ги провеждаше, за да подкрепям на свой ред момичетата и да преодоляваме заедно кризите на развитието, през които преминават всички деца.
Към какви клиенти е насочена релационната психомоторика?
Психомоториката е метод за подкрепа на детското развитие и като такъв е насочен към всички деца. Психомоториката се разглежда както като образователна и превантивна дисциплина, допълваща педагогическите практики в детската градина и училището, така и като терапия, ориентирана към широк спектър деца — с емоционални и учебни затруднения, с дефицит на внимание и хиперактивност, деца с аутизъм, инвалидност, церебрална парализа и други.
Разкажете ни за някои от методите, които използвате в работата си, накратко.
Тук бих препоръчала статиите от блога в сайта ми www.movefeelplay.com, в които има поредица под претенциозното име "Практикум" /не можах да измисля друго/, и в които съм описала някои от нещата, които децата и възрастните правят в залата и какво биха могли да означават те. Накратко за доброто случване на нещата работят рамката /правилата и последователността, по която протича всяко занимание/, времето, пространството и материалите, както и личността на възрастния /педагог, психолог, психотерапевт, ерготерапевт, кинезитерапевт, логопед/, който има специална роля.
Каква е разликата между това детето да играе само у дома и в група в психомоторната зала?
Това е много хубав въпрос и беше първият, който си зададох и аз самата, когато заведох моите собствени деца в залата по Психомоторика. Има няколко аспекта в отговор на този въпрос. На първо място са психомоторните модули. Сами можете да видите, че те са няколко пъти по-големи от децата като размери и форми и в същото време са сравнително леки и мобилни. Проектирани са и са мислени дълго, за да имат ефекта, който имат върху децата. На първо място тези огромни форми могат да бъдат съборени/разрушени, а това, оказва се, е важно за детското развитие. Според английския педиатър и психоаналитик Доналд Уиникът така се изразява личността в строеж и се постигат равновесие и баланс на противоположните сили: "След като веднъж този стадий е прекосен успешно, детето ще може да намери своето собствено решение на проблем, свързан с разрушаването, който ще приеме формата на потребност от развитието на неговите способности".
Или с други думи — преди да изпиташ потребност да съградиш, трябва да си разрушавал. С модулите може да се проектира и строи. Децата обичат да строят къщи, в които да се приютят. Идеята е, че така те завоюват пространство, което да им служи. Преградите на къщата разделят пространството на вътре и вън. Вътре е топло и сигурно, а вън е опасно и интересно и там се расте. Това разграничение, оказва се, също е важно за наместването и подреждането на нещата в детския ум. Къщата, замъкът, магазинът, космическият кораб, леглото и т.н. са местата на сигурност, които се напускат и които отново се намират, когато възниква потребност от тях. Т.е говорим за експерименти и опит, който оставя следи в съзнанието и може да бъде използван при нужда. Освен това да съградиш ракета/кула/замък със собствените си ръце, да подкараш огромна машина, която си направил с екипа си от други деца, е нещо, което завишава самооценката по неповторим начин. Сякаш модулите са проекция на големия свят, който ти лесно можеш да овладееш. А какво по-хубаво да си готов за нещо подобно и в реалността.
На второ място е личността на възрастния, който работи с децата. Той е символ на закона в залата, който първо въвежда правилата и така гарантира сигурност и второ – проявява разбиране и може да помогне, като приеме всички продукции на детето, без да се оставя те да го завладеят. Хората, които работят това, се учат да го правят. И на трето място – това е онова, което дава името на метода – релационността. Децата влизат във връзки – с възрастния и с другите деца – и се учат на поведения. А добрите начини на свързване са всичко, което ни трябва, за да живеем добре и да се впишем – в детската градина, в училището, и после – в приятелския си кръг, в работната си среда и т.н. Най-важното от всичко при заниманията по Психомоторика е удоволствието от играта – но не го споменах досега, защото удоволствие от играта децата могат да изпитват навсякъде – и в къщи, и с мама и татко на детската площадка. В залата чрез удоволствието от играта децата се учат по недирективен, ненасилствен и подкрепящ начин да овладяват онова, което би било най-доброто за тях в живота извън залата.
Какво се опитвате да постигате с децата в залата по Психомоторика?
Да подкрепя процеса на изграждане на самоувереност у децата чрез важния "инструмент" – удоволствието; да подпомогна процеса на придобиване на знания за собственото им тяло и за формирането на убеждения, че то им принадлежи и трябва да го защитават. ("Това си е моето тяло и никой няма право да ме удря или докосва по начин, който не ми харесва."); да съдействам за развитие на положителна самооценка и чувство за самоуважение. И освен това: децата да се опитват да разбират емоциите на другите, да се адаптират към трудностите и ограниченията им, да вземат собствени решения, да изградят способност да ценят и уважават себе си и връстниците си, както и средата и правилата на обществения живот. И в крайна сметка, според идеите на проф. Бернар Окотюрие, един от създателите на метода, да преминат плавно от "удоволствие от действието" към "удоволствие от мисленето".
На какво Ви научи работата Ви с децата до този момент?
Научих, че заради мнението си за едно или друго, заради това, че си мисля, че знам и виждам нещо по-добре от друг, винаги мога да си изям боя…
Ще ми е по-лесно да кажа на какво се уча…. Уча се, че не бива да съм категорична. Уча се да очаквам да бъда изненадвана от децата – с прогрес, с регрес, със съпротива или съдействие. И това — често като отговор на моето отношение или поведение. Затова се убедих, че не трябва да спирам да работя със себе си /чрез лична терапия, чрез участие в групови тренинги и чрез супервизия на работата си/ – за да посрещна адекватно онова, което имам насреща си по точния начин. Опитвам се да си повтарям често, че съм далеч, далеч от позицията, че нещо ми е ясно.
Има ли нещо, което искате да отправите като послание/препоръки към родителите, които четат това интервю в този момент?
Да. По отношение на специалистите, с които се срещате: Съмнявайте се във всичко, което чувате, питайте, проверявайте и ако нещо не е по вашата мярка, казвайте го на хората, които се занимават с децата ви по един добър начин, без да осъждате. Парадоксално, но приемането и границите, демонстрирани едновременно са най-важните неща както за възрастните, така и за децата. По отношение на децата: Най-хубавият подарък, който можем да дадем на децата си, струва ми се, е да не ги приемаме като свой собствен проект. Трудно е, аз също бях залитнала да го правя със собствените си деца, но се убедих, че никога не е късно да развиеш очакванията си като целофан от букет рози и да видиш отдолу онова, което и цъфти, и боде, но е нещо уникално и различно от това, което си мислим, че трябва да бъде.
Автор: Елиза Трайкова
Снимки: личен архив
Продукти свързани със СТАТИЯТА
150 УПРАЖНЕНИЯ ПО МЕТОДА МОНТЕСОРИ У ДОМА - СИЛВИ ДЕКЛЕБ, НОЕМИ ДЕКЛЕБ - СИЕЛА
БЕБО ДЕТСКИ ШАМПОАН ЗА БАТКО 300 мл
МОЯТА ПЪРВА ЦВЕТНА ГРАДИНА OTT24176 ORANGE TREE TOYS
Безплатна доставка за България!ДЪРВЕНА ВИСЯЩА ИГРАЧКА ГРАДИНА OTT17190 ORANGE TREE TOYS
ДЪРВЕН БОУЛИНГ ЖИВОТНИТЕ ОТ ФЕРМАТА OTT03094 ORANGE TREE TOYS
АБОКА ЛЕНОДИАР ПЕДИАТРИК саше * 12
СТАТИЯТА е свързана към
- Споделено от практиката
- Домашни средства срещу цистит при деца
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- Лечение на възпалено гърло при деца
- д-р Катя Асенова Гинева-Попова
- Упражнения за бебета и деца от 0 до 2 години
- д-р Миладинка Асенова Николова
- д-р Малина Павлова Атанасова
- д-р Тони Цветанов Григоров
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- д-р Стефан Тодоров Банов
Коментари към Ваня Дункова за метода "Психомоторика": чрез играта и движението децата се учат да овладяват най-доброто за тях в живота