Виртуален аутизъм – дефиниция и симптоми

Акценти
|
Виртуалният аутизъм принадлежи към аутистичния спектър и засяга деца, които прекарват твърде дълго време в социалните медии или играейки компютърни игри. Той се свързва с нарушения на социалните и комуникативните умения, причинени от липсата на общуване на живо. Специалистите го наричат още екранен аутизъм. Според тях прекомерният престой пред екрана води до социална изолация, поведенчески проблеми и неправилно емоционално израстване.
Колко често се среща виртуалният аутизъм
За съжаление той засяга все повече подрастващи заради нестихващата популярност на видео игрите и социалните медии. Лесният достъп до дигитални платформи и бързото привикване към тях също играят роля за удълженото екранно време и засилват потенциалния му негативен ефект върху комуникативните способности на малчуганите.
Симптоми и проблеми, свързани с екранния аутизъм
Характерни признаци на нарушението са затруднения при обработване на невербални социални сигнали, неспособност да установи за дълго време очен контакт и да води двупосочен разговор, както и неадекватни изражения на лицето. Всичко това може да попречи на детето да изгради и запази връзките с околните. Екранният аутизъм може да се прояви и с агресия, раздразнителност и импулсивност. Понякога децата, които страдат от него, не могат да заспят или сънят им е накъсан и неспокоен.
Оценка и откриване на виртуален аутизъм
Преди да се даде оценка дали детето страда от виртуален аутизъм или не, специалистът трябва да анализира поведението и навиците му за прекарване на време на телефона или пред компютъра. Само така той ще може да прецени дали то прекалява и какъв е ефектът върху социалните му умения и общото му благосъстояние.
Лечение на виртуален аутизъм
Най-важното при лечението на виртуалния аутизъм е ранната интервенция и тясно насочената терапия. Следващата стъпка е намаляване на екранното време и поощряване на детето да общува на живо.
Тясно насочената терапия включва поведенчески методи, говорна и езикова терапия, упражнения за придобиване на социални умения и когнитивно-поведенческа терапия.
» Екранното време забавя развитието на фините моторни умения при децата
Начини за намаляване на екранното време
Родителите и учителите трябва да ангажират децата, страдащи от виртуален аутизъм, с редовни физически дейности и да ги подтикват да общуват с околните. Добре е да им организират срещи с техни приятели на детската площадка или в парка, да ги запишат в школа или клуб и да структурират заниманията им така, че да им дадат възможност за по-чести социални взаимодействия в реалния живот.
Каква е разликата между класически и виртуален аутизъм
Класическият, известен още като типичен, аутизъм е разстройство на развитието, което засяга основно способността на човека да комуникира с хората. Обикновено той се диагностицира в ранна детска възраст, преди навършване на третата година. Пациентите с класически аутизъм са склонни да извършват характерни повторяеми действия.
Виртуалният аутизъм от своя страна, наричан високо функциониращ, е подтип, който също спада към аутистичния спектър. Той обаче се развива след дълъг престой пред екрана. Симптомите му наподобяват тези на класическия, но е важно да се уточни, че той не е официално признато заболяване, а отражение на негативния ефект от технологиите върху здравето на децата.
По какво се различават симптомите на класически и виртуален аутизъм
При класическия се наблюдават сериозни затруднения в комуникацията, социалните взаимодействия, както и извършване на повторяеми действия, докато при виртуалния проявите са резултат от дългия престой пред екрана. Децата с типичен аутизъм имат нарушения на вербалната и невербалната комуникация, избягват очен контакт и невинаги разбират и използват адекватно някои жестове. Много от тях пляскат с ръце или издават повторяеми звуци.
При малчуганите, развили виртуален аутизъм, симптомите са подобни, но се дължат на дългото време, което прекарват на компютъра или с телефона. Щом ограничат екранното време, те отшумяват.
Как можете да предпазите децата от виртуален аутизъм
Негативните последици от виртуалния аутизъм могат да бъдат ограничени като се вземат някои превантивни мерки.
- Знаци, за които да следите – Виртуалният аутизъм често се проявява с необичайна агресия, раздразнителност, импулсивност и нарушения на съня. Състоянието не е медицинско, но разпознаването на симптомите би помогнало на детето да функционира нормално и да изгради пълноценни връзки с другите хора.
- Ограничаване на екранното време – Американската педиатрична асоциация препоръчва строг и постоянен контрол върху екранното време при деца над 6-годишна възраст.
- Редовна физическа активност – Спортът и игрите на открито стимулират комуникацията между децата и улесняват откъсването от компютъра или телефона.
Ако забележите, че нито едно от гореизброените не помага, не се колебайте и потърсете професионална помощ.
Проактивност от страна на родителите
Ролята на родителите и учителите е много важна. Ето какво можете да направите, за да предпазите малчуганите от виртуален аутизъм.
- Бъдете пример за подражание – Ако искате детето ви да не прекалява с екранното време, вие също трябва да бъдете умерени. Когато вижда, че запълвате времето си с различни занимания и предпочитате да общувате очи в очи, е много вероятно да последва примера ви.
- Прекарвайте време заедно – Играйте, четете, разговаряйте с детето. Така не само подсилвате връзката си с него, но и подобрявате езиковите и когнитивните му умения и го правите щастливо.
- Следете съдържанието, до което има достъп – Ако детето е в невръстна възраст, непременно следете какво гледа и слуша. Избирайте съдържание с образователна цел, подходящо за неговите години.
» Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години
Поддържайте здравословен баланс
Не можете да отделите детето напълно от дигиталните технологии, но можете да му помогнете да разпределя времето си разумно между тях и останалите занимания.
- Създайте зони без екрани – Определете зони у дома, в които не използвате телефони и таблети.
- Поощрявайте детето да играе навън – Освен че ще общува с връстници и ще развива социалните си умения, по този начин то ще изследва заобикалящия го свят и природа.
- Отделяйте време за игри, които развиват въображението и креативността – За малките деца е много полезно да редят пъзели и да използват подръчни материали, за да измислят сами игри.
What is Virtual Autism and How is it Assessed?: https://www.abtaba.com/blog/virtual-autism-and-how-is-it-assessed
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Родителите от поколение Z: Да четеш на детето си е скучно
- Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня
- Английски град опита да забрани смартфоните за деца под 14 години – какво се случи
- Как дигиталните устройства повлияват здравето на очите и как да ги предпазим
- Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години
- Спането пред телевизор или компютърен екран води до депресия
- Защо едни от най-известните хора в областта на технологиите забраняват на своите децата да използват електронни устройства
- Опасно ли е облъчването от мобилните устройства
- Повече телевизия за децата, по-голям риск за здравето им
- Екранното време забавя развитието на фините моторни умения при децата
Коментари към Виртуален аутизъм – дефиниция и симптоми