Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години
Акценти
|
Японски учени от университета Tohoku провеждат изследване, което доказва връзката между екранното време, прекарано от децата на една година, и забавянето във функционалното им развитие между втората и четвъртата им година.
Кохортното проучване на Ипей Такахаши и неговите колеги обхваща 7097 двойки майка-дете. Неговата цел е да проследи ефекта от използването на телефони и таблети от деца на 1 година върху техните речеви и социални умения между 2-ата и 4-ата година. Резултатите показват, че екранното време им пречи да комуникират пълноценно и адекватно за възрастта и също така води до затруднения при разрешаването на конфликти.
Учените разглеждат 5 области на развитие, в които би могло да настъпи забавяне – комуникация, основни двигателни умения, фина моторика, разрешаване на конфликти и личностни/ социални умения.
4 часа екранно време дневно утрояват риска от комуникативни нарушения при двегодишните
Времето, което участниците прекарват всеки ден пред екраните, е различно. 3440 деца използват телефон или друго устройство по-малко от час на ден, 2095 – между 1 и 2 часа, 1272 – между 2 и 4 часа, а 290 – над 4 часа.
Специалистите установяват, че колкото по-дълго е екранното време, толкова по-висок е рискът от забавяне в развитието след навършване на втората година.
Двегодишните деца, които имат над 4 часа екранно време всеки ден, са почти 3 пъти по-застрашени от нарушения в комуникативните способности от онези, които прекарват между 1 и 2 часа на ден.
Сравнителният анализ показва още, че ако детето прекарва 4 или повече часа пред екран, рискът да не усвои умения за разрешаване на конфликти между 2- и 4-годишна възраст е близо 2 пъти по-голям, отколкото при дете, което използва телефон между два и четири часа дневно.
» Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня
Екранно време – същност и препоръки
Екранно време е времето, което човек прекарва в гледане на телевизия, видеоигри, използване на телефон, таблет или друг вид електронно устройство. По препоръки на СЗО и Американската академия по педиатрия времето, което децата между 2 и 5 години прекарват пред екран, не бива да надвишава 1 час дневно. За съжаление, наскоро проведен метаанализ разкрива, че много малко деца спазват тези насоки. През последните години се наблюдава удължаване на престоя пред мобилни устройства, както заради навлизането на технологиите, така и заради пандемията от коронавирус.
Предишни изследвания също откриват доказателства за негативния ефект от екранното време върху по-нататъшното функционално развитие на малчуганите. Техните резултати показват, че продължителното използване на електронни устройства влияе неблагоприятно на комуникативните и социалните умения и на когнитивното, социално-емоционалното и езиковото развитие. То може да доведе до поведенчески проблеми и разстройства, свързани със способността да се концентрират.
Заключението на японския екип гласи, че повече от 4 часа екранно време на ден води до нарушения в развитието на детето между втората и четвъртата му година.
Екранно време с образователна цел
Едно от ограниченията на настоящото изследване е, че не разграничава екранното време с образователна цел от другите видове екранно време. Има програми и приложения, които могат да бъдат полезни за развитието на малчуганите. Проучване сочи, че нарушените говорни, комуникативни и когнитивни умения са резултат от използването на електронно устройство единствено с цел развлечение. Ако детето прекарва екранното си време в образователни платформи, занимания или игри, то развива речевите си способности много по-бързо и лесно. Специалисти от Американската педиатрична асоциация препоръчват родителите да предлагат на деца между 18 и 24 месеца само образователни приложения или занимания на телефона/ таблета, които са съобразени с възрастта.
Препоръки на Американската академия по детска и юношеска психиатрия
Тъй като е невъзможно да откъснем децата си от съвременния свят, в който се раждат и живеят, можем поне да ограничим времето им пред екраните, за да опазим както физическото, така и психичното им здраве.
Учени от Американската академия по детска и юношеска психиатрия препоръчват:
- под 18-месечна възраст – видео разговори в присъствието на възрастен (например разговор с родител, който не е у дома в момента);
- между 18- и 24-месечна възраст – образователни предавания и видеоклипове в присъствието на възрастен;
- между 2 и 5 години – не повече от 1 час екранно време дневно, което има само развлекателна, но не и образователна цел;
- над 6 години – насърчаване развитието на здравословни начини на живот и ограничаване на дейности, свързани с мобилни устройства.
» 22 идеи как да откъснем детето от телефона и компютъра
Съвети към родителите за ограничаване на екранното време
- Въведете правило, което забранява използването на телефон или таблет по време на хранене или разходки.
- Използвайте мобилно приложение за осъществяване на родителски контрол.
- Не предлагайте на детето да гледа телевизия или видеоклипове, за да се успокои.
- Изключете всички екрани 30-60 минути преди сън и по възможност не внасяйте телефони в спалнята.
- Screen Time at Age 1 Year and Communication and Problem-Solving Developmental Delay at 2 and 4 Years: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10442786/
- Screen Time and Children: https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Защо едни от най-известните хора в областта на технологиите забраняват на своите децата да използват електронни устройства
- Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня
- Опасно ли е облъчването от мобилните устройства
- Спането пред телевизор или компютърен екран води до депресия
- Как дигиталните устройства повлияват здравето на очите и как да ги предпазим
- Екраните вредят на детския мозък, как да преодолеем негативния ефект
- Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности
- Дигиталните устройства могат да нарушат развитието на речта при децата
- Можем ли да преодолеем вредното влияние от екраните
- Деца под една година, гледали по-дълго телевизия, проявяват нетипично сензорно поведение в следващите години
Коментари към Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години