Начало Психология Социална психология За психологията Въведение в психологическата война

Въведение в психологическата война

Въведение в психологическата война - изображение

Психологическата война е планирана тактическа употреба на пропаганда, заплахи и други техники, които водят до битки, заплахи за военни действия или периоди на геополитически размирици, за да заблуждават, да плашат, да деморализират или по друг начин да повлияят на мисленето или поведението на врага.

Всички държави всъщност прилагат някаква част от гореизброените, като Централната разузнавателна агенция (ЦРУ) на САЩ дори изброява тактическите цели на психологическата война и психологическите операции като:

- подпомагане пречупването на волята за борба на врага;
- поддържане на морала и спечелване съюзници в страни, окупирани от врага;
- насърчаване на морала и подкрепата от жителите на съюзнически и неутрални държави.

За да постигнат целите си, специалистите, които планират кампании за психологическа война, се опитват първо да придобият пълни познания за вярванията, предпочитанията, недостатъците, силните страни, слабостите и уязвимостта на целевото население. Според ЦРУ, знанията за обекта са ключът към успешната кампания.

Война на ума

Психологическата война обикновено използва пропаганда, за да повлияе на ценностите, вярванията, емоциите, разсъжденията, мотивите или поведението на целите си. А те могат да включват правителства, политически организации, застъпнически групи, военен персонал и цивилни лица.

Формата на умело използване на информацията като оръжие може да бъде разпространявана по един или няколко от тези начини:

- Либерална комуникация лице в лице;
- аудио-визуални медии, като телевизия и филми;
- късовълнови радиопредавания, като тези на Radio Free Europe / Radio Liberty или Radio Havana;
- използване на визуални стимули, като листовки, вестници, книги, списания или плакати;

По-важно от това как се разпространява пропагандата, е посланието, което тя носи и колко добре влияе или убеждава целевата аудитория.

Трите нюанса на пропагандата

През 1049 г. е издадена книгата "Психологическа война срещу нацистка Германия" на бившия оперативен агент към ЦРУ - Даниел Лернър. В нея той подробно представя кампанията "Skyewar" (Скайуеър) на американските военни формирования. Лернър разделя психологическата военна пропаганда на три категории.

Светла пропаганда

Информацията в нея е вярна и умерено пристрастна. Източникът на информацията е цитиран.

Сива пропаганда

Информацията е предимно вярна и няма диспропорционални елементи. Но тя не цитира източници.

Тъмна пропаганда

Буквално "фалшиви новини", информацията е невярна или подвеждаща и се приписва на източници, които не са отговорни за нейното създаване.

Въпреки че сивите и черни пропагандни кампании често имат най-непосредствено въздействие, те носят и най-голям риск. Рано или късно целевата популация идентифицира информацията като невярна, а това дискредитира източника. Както пише Лернър, "Достоверността е условие за убеждаване. Преди да успеете да накарате човек да прави каквото му казвате, трябва да го накарате да повярва на това, което казвате."

Психологическата война и битките

На действителното бойно поле психологическата война се използва за получаване на самопризнания, информация, предателства или разсейване, като накърнява морала на вражеските бойци. Някои типични тактики на бойното поле включват:

- разпространение на брошури или листовки, които насърчават врага да се предаде и дават инструкции как да се предаде безопасно;

- визуален „шок и страхопочитание“, тази тактика използва огромен брой войници или технологично напреднали оръжия;

- лишаване от сън чрез непрекъснатото възпроизвеждане на силна, досадна музика или други звуци към вражеските войски;

- заплахи (било то реални или въображаеми) за използване на химически или биологични оръжия;

- използване на радиостанции, създадени за разпространение на пропаганда;

- използване на снайперисти, бомбени капани и импровизирани взривни устройства на случаен принцип;

- събития под "фалшив флаг" — атаки или операции, предназначени да убедят врага, че са извършени от други страни и групи;

- във всички случаи целта на тези действия е психологическата война да унищожи морала и мотивацията на врага и да накара войниците му да се предадат или дезертират.

Ранната психологическа война

Макар че може да звучи като модерно изобретение, психологическата война е толкова стара, колкото самата война. За да изглежда, че броят на войските му изглежда по-голям, отколкото е в действителност, лидерът на Монголската империя от 13-и век, Чингис Хан, наредил всеки войник да носи три запалени факли през нощта. Той проектира стрели, които свирят, когато падат над противниците и ужасяват враговете му. А за да създадат по-продължителна вълна на шок, след края на битката монголските войски набиват на колове главите на мъртвите си врагове, така че да изградят слава на кръвожадна и всемогъща военна сила.

Съвременната психологическа война

Повечето от съвременните тактики за психологическа война са използвани за първи път по време на Първата световна война. Технологичният напредък в печатните медии улеснява правителствата да разпространяват пропаганда чрез разгласяване на данни по различните медийни платформи.

На бойното поле напредъкът в авиацията прави възможно пускането на листовки по вражеските линии. Пощенски картички са разпръсквани над германските окопи от британски пилоти. Посланието, което са носили, е от мними немски военнопленници, които обясняват за хуманното отношение на британските си пазачи.

По време на Втората световна война всички страни са използвали голямо количество похвати от психологическата война. Дори самото издигане на Хитлер в Германия е плод основно на пропагандна работа, която дискредитира политическите му опоненти. Същевременно с това яростните му изказвания за националната гордост убеждават хората в това да обвиняват другите за икономическите проблеми на страната.

Една от емблематичните истории за манипулация по времето на Втората световна война е „изтичането на информация“ от американската армия, което кара германците да мислят, че нападението ще започне на плажовете на Кале, а не в Нормандия.

В днешно време всяка голяма военна сила се опитва да манипулира населението на цялата планета. На всички ни е ясно, че големите терористични организации се опитват да вербуват хора, използвайки същите методи, както и военните специалисти по пропаганда.

Но дали обикновеният човек има възможност да разпознава пропагандните материали, с които го затрупват?

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: thoughtco.com
Снимка: lpalebanon.org


Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияИсторияСнимкиПсихологияЛайфстайлНовиниСоциални грижиАнкети