Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Същност, тактики и цели на психологическата война

Същност, тактики и цели на психологическата война

от 14 март 2018г., обновено на 03 апр 2024г.
Редактор: Станислава Тонева
Същност, тактики и цели на психологическата война - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Акценти

  • Психологическата война си служи с пропаганда, заплахи, военни действия и други, за да промени мисленето и поведение на врага.
  • Средствата за провеждане на психологическа война са комуникация лице в лице, аудио-визуални средства, радиопредавания и т.н.
  • Самият Хитлер разчита на ожесточена пропаганда, за да урони престижа на опонентите си и да спечели народа на своя страна.

Психологическата война е планирана тактическа употреба на пропаганда, заплахи и други техники, които водят до битки, военни действия или периоди на геополитически размирици. Нейната цел е да заблуди, уплаши или деморализира врага, за да повлияе на мисленето и поведението му.

Всъщност всяка държава прибягва до подобни тактики, като Централното разузнавателно управление (ЦРУ) на САЩ дори изброява тактическите цели на психологическата война и психологическите операции като:

  • подпомагане пречупването на волята за борба на врага;
  • поддържане на морала и спечелване на съюзници в страни, окупирани от врага;
  • подсилване на подкрепата от жителите на съюзнически и неутрални държави.

За да постигнат целите си, специалистите, които планират кампании за психологическа война, се опитват първо да придобият пълни познания за вярванията, предпочитанията, недостатъците, силните страни, слабостите и уязвимостта на целевото население. Според ЦРУ знанията за обекта са ключът към успешната кампания.

Война на ума

Психологическата война обикновено използва пропаганда, за да повлияе на ценностите, вярванията, емоциите, разсъжденията, мотивите или поведението на набелязаната цел. Участници в пропагандата могат да бъдат служители от правителството, политически организации, застъпнически групи, военен персонал и цивилни лица.

>>> Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея

Начини за провеждане на пропагандни действия

Начините за разпространяване на информацията като средство за провеждане на психологическа война са няколко:

  • свободна комуникация лице в лице;
  • аудио-визуални медии, като телевизия и филми;
  • радиопредавания на къси вълни като тези на радио „Свободна Европа“ например;
  • използване на визуални стимули като листовки, вестници, книги, списания или плакати.

По-важно от това как се провежда пропагандата е посланието, което тя носи, и колко добре влияе или убеждава целевата аудитория.

войници с каски и мъж в костюм пред тях

Категории на пропагандата

През 1049 г. е издадена книгата "Психологическа война срещу нацистка Германия" на бившия оперативен агент към ЦРУ Даниъл Лърнър. В нея той подробно представя кампанията Skyware (Скайуеър) на американските военни формирования. Лърнър разделя психологическата военна пропаганда на три категории.

Светла пропаганда

Информацията в нея е вярна и умерено пристрастна. Източникът на информацията е цитиран.

Сива пропаганда

Информацията е предимно вярна и няма фрагменти, които могат да бъдат опровергани, но не се цитират източници.

Тъмна пропаганда

Тя се гради на фалшиви новини, информацията е невярна или подвеждаща и се приписва на източници, които не са отговорни за нейното създаване.

Въпреки че сивите и черни пропагандни кампании често имат най-силно въздействие, те носят и най-голям риск. Рано или късно целевата популация идентифицира информацията като невярна, а това дискредитира източника. Както пише Лърнър, "Достоверността е условие за убеждаване. Преди да успеете да накарате човек да прави каквото му казвате, трябва да го накарате да повярва на това, което казвате."

Психологическата война и битките

На истинското бойно поле психологическата война се използва за получаване на самопризнания, информация, предателства или разсейване, като накърнява морала на вражеските бойци. Някои типични тактики на бойното поле включват:

  • разпространение на брошури или листовки, които насърчават врага да се предаде и дават инструкции как да се предаде безопасно;
  • визуален „шок и страхопочитание“ – тази тактика разчита на многочислена войска или технологично напреднали оръжия;
  • лишаване от сън чрез непрекъснатото възпроизвеждане на силна, досадна музика или други звуци към вражеските войски;
  • заплахи (било то реални или въображаеми) за използване на химически или биологични оръжия;
  • използване на радиостанции, създадени за разпространение на пропаганда;
  • използване на снайперисти, бомбени капани и импровизирани взривни устройства на случаен принцип;
  • събития под чужд флаг — атаки или операции, предназначени да убедят врага, че са извършени от други страни и групи;
  • във всички случаи целта на тези действия е психологическата война да унищожи морала и мотивацията на врага и да накара войниците му да се предадат или дезертират.

Ранната психологическа война

Макар че звучи съвременно, психологическата война е прийом, използван от незапомнени времена. За да изглежда, че броят на войските му изглежда по-голям, отколкото е в действителност, лидерът на Монголската империя от 13-и век Чингис Хан нарежда всеки войник да носи три запалени факли през нощта. Той проектира стрели, които свирят, когато падат над противниците и ужасяват враговете му. А за да предизвикат още по-силен шок, след края на битката монголските войски набиват на колове главите на мъртвите си врагове, така че да внушат на противника, че са кръвожадни и всемогъщи.

Съвременната психологическа война

Повечето от съвременните тактики за психологическа война са използвани за първи път по време на Първата световна война. Технологичният напредък в печатните медии улеснява правителствата да разпространяват пропаганда чрез разгласяване на данни в различните медийни платформи.

Развитието на авиацията пък прави възможно пускането на листовки по вражеските линии. Пощенски картички от мними германски военнопленници са разпръсквани от британски пилоти над германските окопи. Посланието, което са носили, е, че британските пазачи се отнасят много добре с тях.

По време на Втората световна война страните използват различни похвати от психологическата война. Дори самото издигане на Хитлер в Германия е резултат най-вече на пропагандна дейност, която дискредитира политическите му опоненти. Яростните му речи, които целят да събудят национална гордост, успяват да убедят хората, че виновни за икономическите проблеми на страната са други държави, а не нейното управление.

Една от емблематичните истории за манипулация по времето на Втората световна война е „изтичането на информация“ от американската армия, което кара германците да мислят, че нападението ще започне от плажовете на Кале, а не в Нормандия.

В днешно време всяка голяма военна сила се опитва да манипулира останалите. Дори терористичните организации използват техники за вербуване, подобни на тези, които прилагат военните специалисти по пропаганда.

Но дали обикновеният човек умее да разпознава пропагандните материали, с които го затрупват?

Източник:

An Introduction to Psychological Warfare: https://www.thoughtco.com/psychological-warfare-definition-4151867

Още по темата:
  • Психология на фотографията и как снимката отразява емоциите ни Психология на фотографията и как снимката отразява емоциите ни
  • Как да разговаряте с децата си за войната Как да разговаряте с децата си за войната
  • Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея
  • Военни конфликти и психология на мира Военни конфликти и психология на мира
5.0/5 2 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ПОВЕЛИТЕЛИТЕ НА СЕВЕРА - БЪРНАРД КОРНУЕЛ - СИЕЛА
16.90лв.

ПОВЕЛИТЕЛИТЕ НА СЕВЕРА - БЪРНАРД КОРНУЕЛ - СИЕЛА

ИЗКУСТВОТО ДА ВОЮВАШ - АНДРЮ РОБЪРТС - СИЕЛА
15.90лв.

ИЗКУСТВОТО ДА ВОЮВАШ - АНДРЮ РОБЪРТС - СИЕЛА

ДОКАТО ЛИМОНОВИТЕ ДРЪВЧЕТА РАСТАТ - ЗУЛФА КАТУХ - СИЕЛА
19.00лв.

ДОКАТО ЛИМОНОВИТЕ ДРЪВЧЕТА РАСТАТ - ЗУЛФА КАТУХ - СИЕЛА

АК-47. ОРЪЖИЕТО XX ВЕК - К. ДЖ. ЧИВЪРС - СИЕЛА
19.90лв.

АК-47. ОРЪЖИЕТО XX ВЕК - К. ДЖ. ЧИВЪРС - СИЕЛА

ЮГОСЛАВИЯ: МИР, ВОЙНА, РАЗПАДАНЕ - НОАМ ЧОМСКИ - СИЕЛА
18.00лв.

ЮГОСЛАВИЯ: МИР, ВОЙНА, РАЗПАДАНЕ - НОАМ ЧОМСКИ - СИЕЛА

ЦАР ПЛЪХ - ДЖЕЙМС КЛАВЕЛ - СИЕЛА
27.90лв.

ЦАР ПЛЪХ - ДЖЕЙМС КЛАВЕЛ - СИЕЛА

Коментари към Същност, тактики и цели на психологическата война

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Същност, тактики и цели на психологическата война
    www.framar.bg 
    на 04 June 2025 в 01:48
    Коментирайте "Същност, тактики и цели на психологическата война"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • 5 малко известни факта за нацисткия лагер на смъртта Аушвиц
  • Заболяванията в окопите по време на Първата световна война
  • Опасни военни униформи, които убиват много войници през вековете
  • Античният воин, живял години с бронзова стрела в гръбнака
  • Повишен биологичен риск в Судан заради заразните патогени, съхранявани в окупираната лаборатория
  • Потсдамските гиганти - странното влечение на един крал по високи войници
  • Медицинските кучета спасители, които помагат на ранените по време на Първата световна война
  • Как да разговаряте с децата си за войната
  • Героят Стъби: кучето, което предупреждавало за газови атаки и спасявало ранени в Първата световна война
  • Девилс Пънчбоул: американски концлагер, в който намират смъртта си 20 000 освободени роби
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Вярвате ли, че се готви война на Балканите?

преди 3307 дни, 15 часа и 12 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Temu Kupon Kodu [acp856709] %30 ?ndirim + 3000 TL Hediye Kupas?

преди 1 час и 46 мин.

100TL T??U T?rkiye ?ndirim Kodu [acp856709] 2025

преди 1 час и 47 мин.

30% Temu T?rkiye ?ndirim Kodu [acp856709] + 1500TL Kupon Paketi

преди 1 час и 48 мин.

??????Temu??????? 30%???acp856709????????????

преди 1 час и 50 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Катастрофи, катаклизми и бедствия Катастрофи, катаклизми и бедствия

Катастрофи, катаклизми и бедствия

от 11 дек 2024г. Прочети повече
Необходимо ли е в България да се върне задължителната военна служба? Необходимо ли е в България да се върне задължителната военна служба?

Необходимо ли е в България да се върне задължителната военна служба?

от 10 фев 2023г. Прочети повече
Симптомите на Синдрома на войната в Персийския залив и Синдрома на хроничната умора са различни, твърдят експерти Симптомите на Синдрома на войната в Персийския залив и Синдрома на хроничната умора са различни, твърдят експерти

Симптомите на Синдрома на войната в Персийския залив и Синдрома на хроничната умора са различни, твърдят експерти

от 11 авг 2020г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЛАЙКА ЦВЯТ капсули 350 мг * 100 NATURE'S WAY

ДАМИАНА ЛИСТ капсули 400 мг * 100 NATURE'S WAY

ВЕГАВЕРО АГАРИКУС БИО ЕКСТРАКТ капсули * 60

КОМПЛЕКС DMG-B15 капсули * 60 NATURE'S WAY

ВЕГАВЕРО ЧАГА БИО ЕКСТРАКТ капсули * 90

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЦИКЛОДИНОН таблетки * 30 BIONORICA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юни 2025г. в 16:29:09

ГАЗДЕП капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юни 2025г. в 16:18:20

КАЛЦИКИНОН капсули * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юни 2025г. в 16:15:15

ГАСТРИТОЛ таблетки за смучене * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юни 2025г. в 16:11:22

СУОНСЪН АШВАГАНДА капсули 450 мг * 100

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юни 2025г. в 16:10:07
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival