Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Психология на фотографията

Психология на фотографията

Психология на фотографията - изображение

Чудили ли сте се някога какво ви кара да правите снимки? Просто за забавление ли е? Или просто живеете артистично? За да пазите спомените живи… или да си изкарвате с това прехраната? Или любовта към фотографското израстване е преди всичко, защото предлага безгранично забавление? Фотографията в края на краищата е доста интересна за психологията, защото разказва много за хората и техните особености. В този контекст камерата може да се възприема като трето око, огледало на ума и душата ви.

Какво се крие зад булото? Очите са прозорец към душата и една снимка струва хиляда думи ...

Както е добре известно, очите са прозорец към душата и едно изображение струва хиляда думи. Снимката може да разкаже за времето и пространството и как нещата са се развили или са останали същите. Когато прави снимка, всъщност човек кристализира собствения си опит в осезаема форма. Чрез избора, който фотографът прави в осветлението, композицията, предмета и начина, по който картината комуникира, той интерпретира моментното изображение на времева брънка.

Силата на изображението

Винаги има нещо уникално във фотографиите и начина, по който те съчетават окото и ума на твореца зад камерата с ярката реалност на обекта, чувството за реалност, което е оформено и интерпретирано. Следователно се оказва, че това изкуство никога не може да отразява реалността съвсем точно, като това е част от красотата му. Да, вярно е, че камерата никога не лъже. Това, което се вижда в снимката, съществува. Фотоапаратът обаче интерпретира. Съдържание, осветление, ъгъл - това е истинско. И все пак, дори "най-

истинската" фотография е съвсем тънка, но смислена интерпретация на фактите. 

Вашата фотография винаги ще бъде различна от тази на всички останали, дори да използвате същите настройки, опитвайки се да заснемете абсолютно същото изображение. Това е факт, защото фотографските изпълнения са творчество, следователно — плод на емоционалните ви и когнитивни състояния. Независимо от това как го възприемате, психологията е една от най-свързващите различията части на фотографията. Може да се каже, че колкото повече разбират хората от психическо състояние, толкова по-добри фотографи могат да бъдат.
Вашето отношение към другите, разбирането, което имате за тях и възприятията им всъщност ви позволява да бъдете наистина експресивни и да улавяте не само мига на фотографирането, а и да направят кадъра вечен и уникален. Фотографията, с нейните фрагментарни и емоционални елементи, отразява неповторимостта на човешката идентичност и всеки момент във времето.

Няма как да забравим професионалната фотография, зад която седят много часове труд, куп знания и скъпо оборудване. Зад нея обаче седи и желанието да се улови нещо, което обединява всички фотографи — стремежът към грабване на мига и създаване на нещо изключително. Всеки процес за обработка на изображения, точно от момента, в който сте вдигнали фотоапарата си, до мига, в които изображението е на хартия, е много личен, индивидуален и уникален заради поредицата от действия, като никога не водят до един и същ резултат. Това е част от магията на фотографията: създаването на уникалност, определена от уникалността на всеки обект и предмет, пространство и време.

Точно там идва психологията, защото уникалността на фотографията може да предизвика чувства, като тревожност, страх, осъзнаване, утеха или благоговение, в зависимост от предмета или обекта й. Понякога тя носи ефект на душевно отразяване едновременно на послание от снимания обект и снимащия фотограф. Едно изображение може, освен това да образова, информира, вдъхновява, възбужда, разтърсва и променя. Фотографията не само може да промени начина, по който хората се чувстват със себе си (дори и само за миг), а може и да доведе до вдъхновение или осъзнаване на цялостни концепции за живота.

Силата на изображението като инструмент в информационните и пропагандни кампании е толкова стара, колкото копирането на изображения. Всички са виждали снимки, които са променили по някакъв начин света.

Изображението, както го познаваме, винаги е кондензирана, компресирана реалност със свой смисъл и послание, които се възприемат от зрителя и се изпращат от твореца. Всяка снимка има собствена история и дори мотиви, още повече, когато се обработват по-късно, защото се разрастват и развиват. В крайна сметка обаче не само фотографът прави снимката. Прави я и наблюдателят. Докато я гледате, вие виждате аспект от себе си в нея. Ето защо на Земята няма две еднакви снимки — защото те са толкова индивидуални, колкото и очите, които ги гледат.

Терапевтична фотография

Психологията разбира, че всеки индивид „разчита снимките“ по съвсем различен начин. Ако дълбаете по-дълбоко в изображението, самият кадър може да разкаже много за автора си, може да покаже каква е мотивацията му или емоционалното съдържание, което се стреми да изпрати.

В някои случаи, особено във психологията на фотографията, базирана във фройдистката психоаналитична мисъл, фотографиите могат да бъдат анализирани с намерението да се открият несъзнателните процеси в психиката им. Така че тук се появява и терапевтичният ефект от фотографията.

Някои психотерапевти действително насърчават пациентите си да започнат да правят снимки като форма на терапия. Освен това терапевтичната фотография насърчава създаването на автопортрети, които след това се превръщат в инструменти за изучаване на имиджа на тялото, с цел да се работи над приемането на физическия вид, самоприемането и самооценката.

Душата и фотоапаратът

В някои култури хората отказват да бъдат фотографирани, защото вярват, че апаратът краде душата им. Те реагират на емоционалните реакции, които някои снимки генерират у наблюдателите си. Емоциите на любов, омраза, гняв, ярост, болка или отвращение, които картината предизвиква, внушават на снимания обект, че споделя прекалено много от себе си.

Това май се случва често? Когато погледнете картина на любим човек, тя може да предизвика чувство за топлина, любов и радост - или скръб и тъга. Може да получите усещането, че търсите във фотографията душата на обичния другар. Фотоапаратът може да отрази душата, отразявайки личните ценности, индивидуалната ценностна система и вярванията за света и живота. В резултат от усилията ви се ражда една уникална творба. Докато снимате, го правите съвсем съзнателно, но винаги психическото ви състояние има пряка връзка с избора на интерпретация на светлинните лъчи, композицията и настройките.
Разбирането на това взаимодействие между собствената личност, апарата и обектива често са ключът към разбирането на ограниченията и фотографската дарба.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: the.me
Снимка: theplanner.guru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛайфстайлИсторияНовиниЗдравни съвети