Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея
Пропагандата е вид комуникация, целяща да прокара определена политика, начин на действие или гледна точка. Тя се използва като средство за влияние върху хората, тяхното мнение и поведение. Пропагандата често разчита на невярна информация или на нейната липса.
Една от най-популярните техники за промяна нагласите в обществото са квалификациите по адрес на враг или опонент. Например, нацистите са наричали евреите „плъхове“, а иранците определят САЩ като „Великия сатана“. Пропагандиращите разчитат на емоционални послания, ефекта на масите и страха, който всяват в хората.
Тъй като пропагандата има потенциала да повлияе на мнението ни, е добре да сме запознати с най-често използваните прийоми. По този начин ще я разпознаем навреме и ще се предпазим от манипулации.
Каква е целта на пропагандата?
Целите могат да бъдат най-различни – промяна на чуждото мнение, подкрепа за дадена кауза или политически кандидат и т.н.
Пример за пропаганда е филмът „Триумф на волята“, който агитира хората да подкрепят режима на Адолф Хитлер. Смята се, че няма друг филм, който така успешно да е прокарал идеите си.
Пропагандата в рекламата
Рекламните специалисти използват техники за убеждаване, които да накарат хората да купуват определени продукти или услуги. Много често те залагат на човешкия страх, като се опитват да им внушат, че имат нужда от това, което се рекламира, за да избегнат негативни последици.
Ефектът на масите е друг подход, чието скрито послание гласи: „Всички останали вече закупиха въпросната стока или подкрепиха този човек. Ти също трябва да го направиш.“
>>> 10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски
Пропагандата по време на война
Опити да се въздейства върху чуждото мнение се наблюдават и по време на война. Пропагандата може да се използва за убеждаване на хората да подкрепят военните действия или пък за обратното – да не вземат страната на врага. Най-използвани прийоми са дезинформацията и обидите по адрес на противника.
Пропагандата в политиката
Чрез нея политиците влияят на общественото мнение, свързано с политически кандидат или позиция. Те могат да използват различни инструменти, но обикновено залагат на тригери, които биха отключили негативни емоции, обидни квалификации или всяване на страх.
Какви рискове крие пропагандата?
Пропагандата дава възможност да се въздейства върху чуждото мнение и да се упражни контрол върху поведението на човека. Тя служи също така за разпространение на омразата и фанатизма и често подбужда към насилие. В някои случаи има за цел да заблуди хората или да разклати основите на демокрацията.
Техники за осъществяване на пропаганда
Наборът от техники е голям, но има няколко, които са с доказана ефективност.
Обидни квалификации
Използват се думи, които имат за цел да унижат или уронят престижа на опонента или врага.
Емоционално въздействие
Посланията към обществото всяват страх или предизвикват гняв.
Ефектът на масите
Пропагандиращият оказва натиск върху група от хора и се опитва да ги убеди да го подкрепят, тъй като всички останали вече са го направили.
Страх от негативни последици
Основен инструмент тук е човешкият страх. Например, по време на политическа кампания организаторите предупреждават, че, ако не гласуват, оставят властта в ръцете на престъпник.
Поднасяне на информация с цел манипулация
Представената информация съдържа изопачени или неверни факти, като целта отново е да се повлияе на общественото мнение. По време на политически кампании например политиците често обвиняват опонентите си неоснователно, в стремежа си да спечелят гласоподаватели на своя страна.
Фалшиви статистически данни
Една от най-често прилаганите техники на пропагандата е да се оповестяват неверни или подвеждащи данни от статистически проучвания.
Нереалистични обещания
Както повечето хора знаят, нереалистични обещания за големи промени и бърз напредък почти винаги се дават по време на предизборни кампании. Едно от тях е обещанието за справяне с бедността в най-кратки срокове.
Символи
Хората се поддават на външно влияние още по-лесно, когато посланията към тях съдържат символ. Вероятно най-известният сред тях е свастиката, който нацистите са използвали, за да демонстрират убеждението си, че светът се нуждае от „чисти раси“.
Лозунги
Съдържанието на лозунга е кратко, а думите в него привличат вниманието. Целта му е да предаде точно определено послание или идея.
Акцент върху обикновените хора
Тази техника се основава на идеята, че, щом обикновеният, средностатистически гражданин харесва дадена политическа партия, идея или кампания, то тя наистина е добра.
Подкрепа от известна личност
Тук важна роля играят популярни и уважавани личности, които имат влияние върху обществото (например, когато прочут лекар заяви публично, че е доволен от действието на нов медикамент).
Асоциации
Асоциациите с нещо положително могат да убедят хората да гласуват за определен политически кандидат или да закупят рекламиран продукт. Ако една политическа партия използва в рекламите си по време на предизборната кампания флага на съответната страна, шансът да привлече повече гласоподаватели се увеличава, тъй като той се свързва с патриотизъм.
Изтъкване на предимства и прикриване на недостатъци
Методът включва представянето на информация, която е в полза на човека или продукта, който се рекламира, без да се споменават недостатъците му.
Гръмки, но твърде общи понятия
Те обикновено имат положително значение, но не означават нищо. Например, политически кандидат може да заяви, че „ще работи за промяна“, без обаче да уточнява каква промяна има предвид.
Стереотипи
Прийом, който разчита на твърде опростени и често погрешни стереотипи, целящи да опишат опонента или врага.
Снобизъм
Целта при използването на тази техника е да се внуши, че продуктът или услугата са подходящи само за специални хора. Тогава желаещите да я закупят са повече, тъй като са запленени от идеята, че самите те са уникални. Затова често в рекламите се залага на изрази като „Предлагаме ви само най-доброто“.
Някои от другите техники за провеждане на пропаганда са използването на език, натоварен с послания и емоции, както и на думи, които подвеждат или заблуждават обществото. Пример за подвеждащо изказване е: „Не твърдя, че г-н/ г-жа Х е лош човек, но…“ Говорещият не обижда и не отправя директни обвинения, но намеква, че въпросният човек не е подходящ кандидат.
>>> 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
Как можем да избегнем пропагандата?
Както стана ясно, един от начините да не се поддаваме на външно влияние е, като се запознаем с най-често използваните техники и се научим да ги разпознаваме.
Експертите съветват да бъдем критични и винаги да проверяваме информацията, която ни поднасят. Най-разумно би било да търсим различни източници и да сме сигурни в тяхната надеждност.
Не на последно място, когато вземаме решения, е по-добре да не се ръководим от емоциите си и да бъдем скептични.
How Does Propaganda Work?: https://www.verywellmind.com/how-does-propaganda-work
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- За психологията
- Най-силното оръжие за манипулация в токсичните връзки
- Какво е газлайтинг и как да се спасите от него, преди да ви подлуди
- Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация
- 4 тактики на токсичните личности за поробване на околните
- Психологическият трик студено четене — ето как да го усвоим
- Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите
- Психология на фотографията и как снимката отразява емоциите ни
- Да живееш с човек, който те обижда и обвинява, или какво е да си затворник на собствения си живот
- Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие
- Най-красивото арийско бебе в Нацистка Германия било от еврейско семейство
Коментари към Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея