Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Диференциално подкрепление за несъвместими или алтернативни поведения

Диференциално подкрепление за несъвместими или алтернативни поведения

Диференциално подкрепление за несъвместими или алтернативни поведения - изображение

Какво представлява въвеждането на нови поведения, различни от целевото такова на индивида, и има ли разлика във функциите на двата вида диференциално подкрепление.

Диференциално подкрепление на несъвместимото поведение

Един от начините да се отървете от проблемното поведение – особено от опасното поведение като самонараняване (удряне и хапане на самия себе си), е да подсилите друго несъвместимо поведение. Нали не можете да се удряте, ако правите нещо по-продуктивно с ръцете си, като пляскане например.

Използването на диференциално подкрепление за несъвместимото поведение може да бъде ефективен начин за пренасочване на опасно поведение или може да се използва като част от поведенческа програма за обучение на деца със СОП (специални образователни потребности), като ще потуши самонараняващото поведение. За ефективната корекция на някакво неприемливо поведение е необходимо да сте сигурни, че нововъведеното такова изпълнява същата функция. Пляскането с ръце може много лесно да спре детето да се удря по главата в краткосрочен план, но в дългосрочен е слабо ефективно, т.е. е временно решение.

С въвеждането на заместващи действия — диференциално подкрепяне на несъвместимо поведение се цели създаване на предпазна зона, която да предотврати започване на неприемливи интервенции като агресивно и автоагресивно поведение.

Диференциално подкрепление за алтернативното поведение

Това е ефективен начин да се отървете от целевото поведение — това, което се извършва към момента и може да причини трудности на ученика, като му пречи да добива уменията, от които се нуждае. Състои се в подсилване на положителните аспекти от наличните действия. Целта не е да подсилите целенасоченото поведение, а неговата съзнателно въведена алтернатива. Това е най-ефективно, ако алтернативното поведение служи за същата функция за човека, който ще живее с него.

Един терапевт, занимаващ се с деца, разказва: "Имах ученик с разстройство в аутистичния спектър, който боравеше с много малко независима реч, макар че беше съвсем възприемчив към езика. Той дойде при мен, след като проявил агресивно поведение към други деца в училищната столова. С колегите решихме да го научим да поздравява другите ученици и особено тези, които харесва, за да не се нагнетява неразбиране и напрежение. За целта използвахме видеоматериали, показващи печелившото поведение. Почти паднах в деня, когато при заминаването си от кабинета ми той обяви: „Довиждане, мистър Ууд!“.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: thoughtco.com
Снимка: vkc.mc.vanderbilt.edu

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияЛайфстайлСоциални грижиЛюбопитноНовиниФизиологияАнкетиКлинични пътекиАлт. медицинаЛечения