Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да разпознаете тревожността в класната стая

Как да разпознаете тревожността в класната стая

Как да разпознаете тревожността в класната стая - изображение

Понякога тревожността е лесна за идентифициране – например когато детето се чувство нервно преди тест или изпитване в училище. В други случаи интензивното безпокойство в класната стая може да изглежда като нещо съвсем различно – проблеми със стомаха, недисциплинирано или агресивно поведение, синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност или дори обучителни трудности.

Съществуват много различни видове тревожност, като е изключително трудно за учителите да разпознаят точната причина за появата на състоянието при учениците. Според невролога и бивш преподавател Кен Шустър без значение от вида безпокойство ефектът върху децата е един и същ – "тревожността кара мозъка да блокира".

Представяме ви няколко съвета за разпознаване на интензивното безпокойство в класната стая и причините за зараждането му.

Невнимание и превъзбуденост

Когато едно дете постоянно шава и не внимава достатъчно, първата реакция на родителите и учителите е синдромът на дефицит на вниманието и хиперактивност. Тревожността също може да е причината за подобно поведение. Когато учениците изпитват силно безпокойство, те срещат трудности с концентрацията, тъй като непрестанно се опитват да се справят с негативните мисли и чувства.

Пропускане на часове и проблемна привързаност

Проблемите, свързани с редовното посещаване на класната стая, може да са показател за силна тревожност при децата. За някои малчугани училището е източник на силно безпокойство, като пропускането на часове изглежда като най-лесното решение на проблема. Според предишни проучвания посещаемостта на класната стая спада веднага след приключването на ваканциите или след боледуване, тъй като децата намират за трудно завръщането в училище след дълго отсъствие.

Бягането от часове може да се окаже проблем и за учениците, които срещат трудности при раздялата с родителите си. Проблемната привързаност се наблюдава при децата, които не могат да свикнат с отделянето от родителите си, а отиването на училище се превръща в невъзможно поради високите нива на тревожност и стрес.

Недисциплинирано или агресивно поведение

Когато един ученик непрекъснато рита стола на малчугана пред него, проявява силно раздразнение всеки път, когато графикът не се спази, или негов съученик не следва правилата, е препоръчително родителите и учителите да преосмислят тревожността като вероятно причина. По същия начин, ако едно дете изпитва интензивно безпокойство, то може да започне да задава много въпроси, да прекъсва другите, защото се притеснява и търси подкрепа и уверение от учителя.

Тревожността може да се прояви и като агресия. Когато децата се чувстват тъжни или заплашени и не знаят как точно да се справят с чувствата си, те прибягват към автоматичната реакция "бий се или бягай" – а някои малчугани по-скоро биха избрали първата опция.

Трудности, свързани с отговарянето на въпроси по време на урока

Понякога учениците се справят перфектно на тестовете и редовно си пишат домашната работа, но когато получат въпрос от учителя в класната стая, те не могат да отговорят. Самото действие – даване на отговор пред целия клас –  може да предизвиква силна тревожност в малчуганите, което им пречи да се концентрират и да кажат какво мислят.

Чести посещения при медицинската сестра

Интензивното безпокойство може да приеме формата на физически оплаквания. Това могат да бъдат необясними главоболия, гадене, болки в стомаха, повръщане, сърцебиене, изпотени длани или много други.

Непредадени домашни работи

Понякога учениците не предават редовно домашната си задачи, защото се тревожат, че свършената от тях работа не е достатъчно добра. Силното безпокойство може да накара малчугана да се усъмни в собствените си възможности. Възможно е едно тревожно дете да изтрива отново и отново написаното, докато не се получи дупка в хартията, или прекарва толкова много време, вършейки нещо, което никога не бива завършено.

Избягване на социализирането или груповата работа

Някои деца избягват или дори отказват да участват в дейности, които ще повишат тяхното безпокойство. Това включва очевидните причинители на тревожност като изнасянето на презентация, но и не толкова явните неща като отсъствие по време на часовете по физическо възпитание, отказването да се храни в столовата или избягването на участие в групови проекти.

Когато децата започнат да отбягват дадени дейности, за преподавателите и техните съученици те изглеждат сякаш са незаинтересовани или нестарателни. Възможно е необичайното и проблемно поведение да е захранвано от тревожността, страха от провал и от оценката на другите.


Редактор: Нора Маркова

Източник: childmind.org
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноНовиниАлт. медицинаСпортЛеченияСнимкиТестовеБотаникаОбразованиеСоциални грижиСпорт и туризъмИсторияАнкети