Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Магнезий: Вашият мозък го обича

Магнезий: Вашият мозък го обича

Магнезий: Вашият мозък го обича - изображение
Магнезият е съществено важно хранително вещество, което обикновено не получаваме в достатъчно количество в днешния свят. Този минерал има повече от 600 метаболитни функции и действа като главен протектор на мозъка. Всъщност, той е толкова добро средство за третиране на хроничен стрес и тревожност, че много учени днес го наричат "валиум на природата".

Магнезият не е чудотворно средство - нека това стане ясно от самото начало. Приемът на добавки няма да излекува тревожно разстройство за една нощ; няма да сложи край на безсънието ни или да утрои силата на нашия интелект.

Но хроничният дефицит на магнезий може да доведе до неврологични заболявания като хиперактивност, апатия и дори психоза.

Има една много проста причина за това. В диетата на западните страни има огромен дефицит на този минерал. До такава степен, че близо 70% от хората имат ниски нива на магнезий в телата си.

Проблемът е, че много от храните, които ядем, нямат този съществен хранителен елемент. Защо? Защото не присъства в почвата, в която растат. Днес хората торят с фосфор, азот и калий…

Например това не се случва в страни като Япония. Тяхната почва е богата на магнезий и така японците поглъщат средно по 700 милиграма. Това оказва влияние върху продължителността на живота, по-ниските нива на деменция, по-добро здраве на костите и др.

Разбира се, има много фактори, но изследванията върху магнезиевата терапия са обширни и много обещаващи. Всъщност, много статии, публикувани в списание Nature, свидетелстват за ползите от това хранително вещество за нашето психологическо здраве.

Нека погледнем по-надълбоко в темата…

Какво прави магнезият

Магнезият става все по-популярен. Виждаме го всеки ден по рекламите, в аптеките и дори в супермаркета. Чували сме толкова много за това колко е полезен, че дори можем да кажем, че има същински "култ" около този хранителен елемент. Но колко истина има във всичко това?

Първо трябва да подчертаем още веднъж, че ползите му се основават на един много конкретен факт. Съвременните диети и култури имат недостиг на магнезий поради индустриалното земеделие и изкуствените торове. Много е просто.

Най-интересното от всичко е, че тъй като нашите запаси от този минерал намаляват, първото нещо, което можем да забележим, е по-висока чувствителност към стрес и тревожност.

Какво е толкова специално в магнезия? Защо е толкова важен за нашето здраве?

  • Магнезият присъства в много от нашите биохимични реакции.
  • Той играе роля в клетъчния транспорт, помагайки на клетките да създават аеробна енергия.
  • Много магнезий се натрупва в периоста на костите ни.
  • Той стимулира образуването на протеини.
  • Също така, този макроминерал е от съществено значение за нервната стимулация и свиването на мускулите, включително и за сърцето.

Той е необходим за над 600 метаболитни функции, но през последните 50 години е спечелил място сред първите 3 недостига на хранителни вещества, заедно с желязо и витамин D.

Магнезиеви и тревожни разстройства

Клинични и лабораторни доказателства показват, че сериозният хроничен дефицит на магнезий води до множество неврологични проблеми. Някои от тях са свръхвъзбудимост, гърчове и психиатрични симптоми, които варират от апатия до психоза.

Това определено е сериозна тема, но за много хора са необходими само магнезиеви добавки.

Невро-ученият Гусонг Лиу от университета Tsinghua в Пекин е един от най-големите експерти в изследването на връзката между магнезия и нашето когнитивно и емоционално здраве. Неговите изследвания са абсолютно завладяващи и много поучителни. По-долу ще разгледаме някои от откритията му.

Магнезият е естествен релаксант

Едно от откритията е, че магнезият намалява стреса и тревожността чрез стимулиране на GABA рецепторите в мозъка.

Не трябва да забравяме, че GABA (гама-амино-маслена киселина) е невротрансмитер, който действа като релаксант за мозъчната активност. Ако това съединение не работи добре, мозъкът изпада състояние на постоянна "хиперактивност".

Когато GABA не работи, както трябва, ние се тревожим повече, имаме обсесивни мисли, събуждаме се внезапно по средата на нощта с ускорен сърдечен ритъм. Постепенно попадаме в низходящата спирала на безпокойството. Това са изтощителни процеси, които магнезият може да регулира.

Магнезият намалява количеството на кортизола в кръвта

Това определено е много интересен факт. Магнезият ограничава освобождаването на стрес хормони, като кортизол, и също така действа като невропротектор, възпрепятствайки го да достигне до нашия мозък.

Както знаем, кортизолът е една от най-сериозните причини за тревожност. Например той провокира т.нар. мозъчна мъгла. Това ни пречи да се фокусираме, да разсъждаваме ясно, да реагираме бързо и да помним добре.

Магнезият подобрява настроението ни

Вече знаем, че нещо толкова базово, колкото нивото на магнезий в нашето тяло, ще стимулира основните процеси като мускулна релаксация и баланс на нервната система. Също така, един много положителен аспект е неговото въздействие, когато става въпрос за производство на подходящи нива на серотонин.

Серотонинът, както обяснихме в други статии, е хормон, който също действа като невротрансмитер, регулиращ настроението ни. Ниското му ниво се свързва с депресия. Магнезият може да помогне да поддържаме добро производство на серотонин, което значи повече енергия и повече оптимизъм. 

Как да разберем дали трябва да приемаме магнезиеви добавки?

След всичко, което прочетохте, може би сте готови да се отправите към аптеката и да се презапасите с магнезий, но не прибързвайте с това. Добре е да се има предвид, че магнезият не е подходящ за всички. Той може да не е добър избор например, ако имате проблеми с бъбреците.

Затова най-добре е винаги да говорите с вашия лекар. Той ще ви помогне да прецените дали трябва да приемате добавки, какъв вид и по колко.

Ако имате тревожност, стрес, безсъние или депресия, магнезият наистина може да помогне, но винаги е добра идея първо да поговорите с лекар.

Междувременно отлична идея е да подобрите диетата си. Това е причината да се говори толкова много за органични продукти - произходът им гарантира, че почвата съдържа магнезий. Ето няколко примера за храни, богати на този минерал, които трябва да ядем по-често:

  • Авокадо
  • Сьомга
  • Семена от тиква, сусам и слънчоглед
  • Неподсладен черен шоколад
  • Магданоз
  • Синапено семе
  • Бадеми, кестени и орехи
  • Пшенични трици
  • Спанак
  • Леща и пилешки грах
  • Черупчести мекотели
  • Стафиди и сливи
  • Грах

Въпреки че днешният забързан свят определено допринася за тревожността или стреса, недостигът на хранителни вещества има значение. Така че нека се грижим по-добре за себе си.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: webmd.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиЛеченияЛюбопитноПсихологияНовиниЛайфстайлСпортБотаникаАлт. медицинаИзследванияФизиологияСнимкиТестовеСъставкиЕ-тата в хранитеИсторияХранене при...Социални грижи