Какво представлява компулсивно разстройство в пазаруването
Въпреки че не е официално описано в Диагностичния и статистически наръчник на психичните разстройства, се смята, че натрапчивото пазаруване (натрапчиво шопинг разстройство) или е вид разстройство на импулсния контрол (поведенческа пристрастеност), или е свързано с обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР).
Разбиране на натрапчивото пазаруване
Характеристиките на натрапчивото пазаруване включват:
- пазаруване на ненужни вещи;
- прекарване на много време в проучване на търсени стоки и/ или пазаруване на ненужни такива;
- затруднение да се устои на покупката на ненужни предмети;
- финансови затруднения, поради неконтролируемо пазаруване;
- проблеми на работното място, в училище или вкъщи в резултат на неконтролируемото пазаруване.
Изследванията показват, че това натрапчиво поведение често е съпътствано от депресия, тревожност и други отрицателни емоции. Хората, засегнати от натрапчивото пазаруване, често съобщават за дискомфорт или напрежение, които отслабват поне временно чрез пазаруване. Въпреки това, много хора с КРП са разочаровани от себе си и изпадат в депресия поради очевидната липса на контрол върху собственото поведение.
Импулсивните покупки са от най-различен характер – дрехи, обувки, бижута и домашни потреби, като кутии, прибори и т.н. Повечето засегнати от натрапчиво пазаруване предпочитат да пазаруват сами или онлайн, вместо в компанията на други хора, които биха могли да ги притесняват с въпросите си.
>>> Какво е компулсивно поведение
Кой е засегнат от КРП
Според статистиката натрапчивото пазаруване засяга около 6% от населението на Щатите. Жените са 9 пъти по-застрашени от мъжете. Най-често заболяването се отключва в ранна възраст и много рядко след 30-годишна възраст. Проучванията показват, че случаите на натрапчивото пазаруване се увеличават през годините.
Хората с КРП понякога страдат и от други психични нарушения като например тежко депресивно разстройство или тревожно разстройство. Те може да проявяват и признаци на някои импулсни разстройства на контрола като щипане на кожата или дърпане на косата, обсесивно-компулсивно разстройство, злоупотреба с вещества, личностни разстройства или склонност към преяждане. Специалистите по психично здраве, които извършват диагностика на натрапчивото разстройство в пазаруването, трябва внимателно да разграничават състоянието от онова, което понякога съпътства манията при биполярно разстройство.
Проучване, проведено върху клиенти на голям търговски център, показва, че е по-вероятно компулсивните потребители (почти 9% от участниците) да са млади, по-малко образовани жени, употребяващи вещества като алкохол, тютюн или наркотици. При тях също по-често се наблюдават симптоми на ОКР, психичен стрес и импулсивно поведение, както и по-ниска самооценка.
Защо по празниците е още по-трудно да контролираме желанието си да пазаруваме
Зимните празници, коледната украса, празничните трапези и подаръците сякаш ни подтикват да харчим още и още. Нашият мозък изпитва истинско удоволствие от безконтролния понякога шопинг, защото чрез него ние активираме центъра за награждаване. За жалост, въпреки че чувството да се сдобием с поредната покупка е приятно, импулсът да пилеем пари, когато нямаме нужда от нищо, може и да ни навреди.
Д-р Ашиш Бат от информационния сайт за насоки при борбата със зависимости Addiction Center споделя: „Донякъде можем да оправдаем шопинг треската. Сега е сезонът на празниците и големите намаления, човешко е да се поддадем на изкушението. Ако обаче това се превърне в мания, която има трайни негативни последици върху финансовото ни състояние или отношенията ни с другите хора, е много вероятно вече да говорим за зависимост.“
Понякога просто харчим повече пари, отколкото трябва, и това е нормално. Случва се на всеки. Ако обаче започнем да изпитваме тревожност и единственият начин да я потиснем е като купим поредната вещ, може би имаме нужда от помощ. Обикновено спонтанната покупка носи краткотрайно удовлетворение, след което тревожността се завръща с пълна сила. Според д-р Бат, ако сме стигнали до този момент, е много трудно да разрушим цикъла, когато празниците отминат.
Може би точно сега е моментът да преразгледаме своята страст по пазаруването.
Защо човешкият мозък обича пазаруването
Самият акт на купуване активира центъра за награждаване в мозъка. Д-р Ан-Кристин Духейм от Харвардското медицинско училище пояснява, че центърът за награждаване се е развил преди милиони години, като е подсказвал на нашите предци от какво имат нужда, за да оцелеят. Ако това, което правят или изпитват, им носи удоволствие, най-вероятно центърът за награждаване е в действие.
Духейм допълва, че купуването на нови вещи води до освобождаването на ударна доза допамин, наричан още хормон на удоволствието. За да бъде пазаруването още по-приятно и дори пристрастяващо, търговците прилагат специални тактики. Те разчитат на реклами, с които призовават потребителя да купи точно определен подарък за своите близки, ако иска да ги зарадва, или пък поставят краен срок за валидност на изгодни предложения, което да го накара да побърза.
Интернет пазаруване
Откакто се появиха онлайн магазините, усилията, които се налага да положим, за да осигурим подаръците или да купим дадена стока, са сведени до минимум. Само с няколко клика имаме възможност да спестим времето, което бихме отделили, за да се придвижим до физическия магазин, да разгледаме предлагания асортимент и накрая да закупим избрания продукт.
Още по-примамливо е пазаруването в интернет, когато информацията за кредитната ни карта се запамети и не се налага да я въвеждаме отново и отново. Тогава наистина отнема секунди да поръчаме продукта, който сме харесали. Колкото по-малко време отнема покупката и колкото по-малко са препятствията, толкова по-трудно е да се въздържим и да помислим дали всъщност имаме нужда от нея или не.
По-малко време за пазаруване, повече радост и празнично вълнение
Невинаги стремежът да направим празниците незабравими е свързан с безкрайно пазаруване и скъпи подаръци. „Удовлетворението, което изпитва човек, когато купи нещо, трае твърде кратко. Много често след разопаковането на подаръците е възможно да изпита и разочарование. Едва тогава си задава въпроса дали е било необходимо да похарчи толкова много пари“, допълва д-р Духейм.
Експертът припомня, че нашият мозък не открива наслада единствено в красивата коледна украса и подаръците, а и в близостта с хората. Според нея децата всъщност искат празниците винаги да са такива, каквито са. Човекът е свързан по необясним начин със своето минало и с традициите. За него е истинско щастие просто да бъде с хората, които обича, особено днес, когато всичко се променя толкова бързо.
Два основни фактора, от които зависи трайното чувство за щастие и удовлетворение, са взаимоотношенията и преследването на поставена цел в живота. Ето защо проф. Духейм препоръчва да се фокусираме върху създаването на спомени и споделеното време с близките ни.
Как можем да потиснем желанието си да пазаруваме?
Дори когато осъзнаем, че е по-добре да забавим темпото и просто да бъдем със семейството си, вместо да харчим пари за понякога безсмислени покупки, може да се окаже наистина трудно да се отучим от този наш навик.
Първата крачка е да признаем, че целта на търговците не е да направят празниците ни по-щастливи, а да спечелят.
След това можем да помислим кои са нашите тригери, или онова, което ни подтиква да пазаруваме. Експертите препоръчват да избягваме големите търговски центрове и магазини, а ако наш близък страда от контролируем порив да пазарува – да наложим лимит на използваните от банковата карта средства или пък да го предупредим да бъде разумен.
Много е важно да имаме предвид, че промяната в поведението няма да настъпи изведнъж. Най-лесно би било да го заместим с друго, което няма да ни навреди. Когато например изпитваме силно желание да купим поредната дреха, бихме могли първо да отворим гардероба и да проверим дали имаме нужда от нея. Можем и да се разменим дрехи с приятел.
Ако искаме да прекратим традицията всеки да подарява на всеки, можем да напишем имената на близките и да изтеглим по едно листче. Така също ще ограничим разходите и ще избегнем купуването на ненужни вещи.
На хората, които пазаруват трескаво по всяко време на годината, специалистите предлагат така наречения детокс през януари. Първият вариант е да си наложим пълна забрана за пазаруване на стоки, които не са от първа необходимост, а вторият да спестяваме парите, които бихме похарчили, за нещо по-важно и голямо.
Когнитивно-поведенческа терапия
Причините, поради което човек развива зависимост, са най-различни – генетични, свързани със заобикалящата среда и травмиращо събитие от миналото. В някои случаи най-доброто решение е провеждането на когнитивно-поведенческа терапия, която да облекчи симптомите.
Редактори: Даниела Пройчева, Елиза Трайкова
Shopping feels like an addiction around the holidays for a reason. Experts explain why: https://edition.cnn.com/2023/11/24/health/holiday-shopping-addiction-wellness/index.html
Продукти свързани със СТАТИЯТА
БУБА ДЕТСКИ МАГАЗИН - СУПЕРМАРКЕТ 008-85
Безплатна доставка за България!КАЛМ КИДС 100 мл БИОТИКА
НовТРЕВОЖНОСТТА - ПРИЧИНИ, СМИСЪЛ, РАЗРЕШАВАНЕ - ОГНЯН ДИМОВ - СИЕЛА
НЕВРОСТАБ АНТИСТРЕС капсули * 30 АДИФАРМ
НовАЛОРА сироп 100 мл НОБЕЛ
ДИФЪРЪНТ ФАРМ ПСИХО КЕЪР капсули * 30
НовСТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Патология
- Какви са нивата на вашата тревожност и депресия
- Седативни лекарства
- Флуоксетин
- Лечение със сертралин
- По-малка епифизна жлеза при пациенти с обсесивно-компулсивно разстройство (ОКР)
- Домашни средства и самопомощ при панически атаки
- Какво е компулсивно поведение – част 1
- Симптоми на депресията, които не трябва да пренебрегвате
- Селективни инхибитори на реабсорбцията на серотонин
- 9 основни техники и инструменти на когнитивно-поведенческата терапия
Коментари към Какво представлява компулсивно разстройство в пазаруването