Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Мелатонинът насърчава съня, младостта и психичното благополучие

Мелатонинът насърчава съня, младостта и психичното благополучие

Мелатонинът насърчава съня, младостта и психичното благополучие - изображение
Мелатонинът винаги е предизвиквал голям научен интерес. Той насърчава съня и младостта. Освен че е отговорен за цикъла на сън и будност, той е и ключът към биологичния ни часовник. Всъщност според мнозина горното може да е отговор на търсената тайна за забавянето процеса на стареене и запазването на  по-добро психическо и физическо здраве до по-късна възраст.

На пръв поглед нещо подобно може да ни се стори като химера, нещо невъзможно. Но невроендокринологът Уолтър Пиерпаоли обяснява в книгата си „Чудото на Мелатонина”, че неговите изследвания в катедрата по медицина в Университета в Ричмънд дават добри лабораторни резултати.

"Мелатонинът е хормонът на спокойствието, вътрешния баланс и младостта." — Уолтър Пиерпаоли

Трябва да споменем обаче, че ще трябва да чакаме поне десетилетие, за да имаме по-убедителни заключения. Така или иначе, това не пречи на треската по мелатонина да се засили още повече, откакто фармацевтичната индустрия вижда златна мина в нея. Знаем, че например в Съединените щати всеки ден се произвеждат повече от 20 000 опавки синтетичен мелатонин.

Много от хората, които приемат мелатонин, не го правят просто за да регулират цикъла на съня си. Доказано е, че нивата му намаляват по време на пубертета и към 40-те години тялото ни понижава драстично нивата на производство му. Така че, изглежда, ключът към поддържането на нашата младост за по-дълго би бил да се компенсира дефицитът на мелатонин.

Ползите от този хормон, обаче, далеч надхвърлят забавянето на появата на бръчки или бяла коса, като се има предвид, че ролята му в нашето здраве и психологически баланс е просто изумителна.

Какво е Мелатонин?

Мелатонин, или N-ацетил-5-метокситриптамин, е хормон, той се синтезира от триптофан и се произвежда в епифизната жлеза. Затова е интересно да се разбере, че не само хората и животните имат този сложен и така желан биологичен елемент. Мелатонинът присъства и в бактерии, гъбички и някои водорасли. Той е, да го кажем по друг начин, ключът към живота.

От друга страна, за да го произвеждаме по-редовно, е нужно да възприемаме циклите на светлина и тъмнина в денонощието. Тази комбинация от фактори между светлинната стимулация, която достига до нашата ретина, пинеалоците в нашата епифизна жлеза и суперхиазматичното ядро на хипоталамуса са нещата, които обединяват неговото производство.

Знаем например, че около 8:00 часа нивата на мелатонин започват да нарастват. Те се увеличават прогресивно някъде до около 3:00 сутринта, което също е моментът, когато нашата телесна температура има тенденция да бъде по-ниска. Това учените наричат "биологична нулева температура". От този момент нивата на мелатонин отново намаляват.

Като любопитен факт ще споменем, че изолирането на мелатонина в епифизата не се случва много отдавна. Годината е 1958, когато откриват важното му значение за нашите циркадни ритми. Оттогава науката продължава да копае по-дълбоко, изучавайки роля му в депресията, затлъстяването или невродегенеративните заболявания.

Мелатонинът насърчава съня

Патриша е на 52 години и от няколко месеца страда от безсъние. Както повечето от нас, тя е чувала и чела някои неща за това как „мелатонинът ни помага да заспим. Знае, че няма нужда от лекарска рецепта. Лесно е да се купи, евтино и на пръв поглед изглежда като „перфектната медицина“.

Но… наистина ли е вярно, че мелатонинът може да ни помогне да спрем безсънието?

  • Важно е да разберем, че това, което наистина прави мелатонинът, е да предизвика съня, а не да го поддържа. Когато Патриша вземе синтетичната си капсула мелатонин в 23:00 часа, много е възможно тя да заспи, но определено ще се събуди няколко часа по-късно.
  • Мелатониновите добавки всъщност могат да бъдат много полезни при справянето със смяната на времето при часова разлика, или да ни помогне с работните смени, при които нямаме друг избор, освен да спим през деня и да работим през нощта.
  • Също така е много полезен за хора с проблеми със зрението.

  • Той е доказано полезен за намаляване на болката, свързана с различни видове главоболие.
  • Все пак трябва да имаме предвид друг важен аспект на тези добавки. Всяко хапче обикновено съдържа между 3 и 10 милиграма мелатонин, въпреки че телата ни действително реагират дори само на половин милиграм.
Единствените проучвания, които измерват употребата на синтетичен мелатонин при лечение на безсъние, са свързани с хора, които страдат от нещо, известно като забавено фазово разстройство (DSPD). Това е нарушение в циркадния ритъм, характеризиращо се с безсъние, промени в телесната температура и проблеми с хормоните и обхвата на вниманието.

Мелатонинът при хора, които страдат от стрес

Мелатонинът може да бъде благословия за хора, които са подложени на висок ежедневен стрес и поради своята работа са принудени да прекарват много часове в среда, където има само изкуствена светлина. Например, лекари, медицински сестри или работници във фабрика, които са принудени да работят продължително, губейки концепцията си за ден и нощ.

  • В резултат на напрежението в работата има много хора, които в крайна сметка спят много малко и не се хранят добре. Този начин на живот предизвиква обезпокоително понижаване нивата на мелатонин. Наред с това се появява риск от депресия и други свързани заболявания.
  • Колкото по-малко мелатонин се отделя в тялото ни, толкова повече ще се променят нашите циркадни ритми. Това отслабва имунната ни система и възпрепятства производството на един от най-добрите биологични антиоксиданти, с които разполагаме. Този, който е способен да лекува увреждане на клетките и забавя преждевременното стареене.

Изключително важно е, ако се видим в една от тези ситуации да говорим с лекар за това дали трябва да употребяваме синтетичен мелатонин или да се ограничим до подобряване на диетата и други положителни промени в начина ни на живот.

Мелатонин срещу стареене и дегенеративни процеси

Както споменахме в началото на тази статия, с възрастта мелатонинът престава да се произвежда със същата скорост. Този спад не води само до по-малко нужда от сън през нощта или до прогресивно стареене.

Има един факт, който не можем да не изясним. Този хормон също така синхронизира ритмите на невротрансмитерите на нашия мозък. Така че нещо, което ще изпитаме с годините, е загуба на нашите познавателни способности, които могат да бъдат или нашето внимание, или нашата памет.

Липсата на мелатонин, също така, допринася за появата на някои заболявания като болестта на Алцхаймер или Паркинсон.

Интересен факт, който трябва да се опитаме да имаме предвид.

Мелатонинът насърчава съня и младостта. Ето как можем да го увеличим

Много е възможно първата ни реакция след прочитане на всички тези ползи, да бъде да отидем в аптека и да си купим добавка. Ще подчертаем, че това не е подходящо. Винаги се допитвайте до вашия лекар дали е добра идея да приемате мелатонин и колко време. Не забравяйте, че всеки се нуждае от специфична доза, за да усети неговия ефект.

Така че, преди да се обърнем към самолечението, винаги е в наша полза да стимулираме производството на този хормон по естествен начин, чрез тези прости стратегии.

Доколкото е възможно и ако нашите задължения го позволяват, е добре за нас да живеем в хармония със светлинните цикли. Грешка, която повечето от нас правят, е вечерното излагане на твърде много изкуствена светлина от нашите електронни устройства като компютъра, таблета или мобилния телефон… Всичко това засяга нашата епифизна жлеза.

И така, важно е диетата ни да е богата на много специален вид аминокиселина: триптофан. Благодарение на това вещество ще произвеждаме подходящи количества мелатонин, както и серотонин. Ето някои от тези храни:

  • Яйчни жълтъци.
  • Банани, ананаси, авокадо и сливи.
  • Тъмният шоколад е чудесен начин да се повишат нивата на тритофана, за да се произведе мелатонин по естествен начин.
  • Спирулина
  • Кресон, спанак, цвекло, моркови, целина, люцерна, броколи, дати.
  • Ядки (бадеми, орехи, шамфъстъци, кашу и още)
  • Семена (сусам, тиква, слънчоглед, сминдух).
  • Пълнозърнести пшеници.
  • Мая.
  • Фасул (гарбанцос, леща, фава, ся и още)

В обобщение, видяхме по какъв начин мелатонинът е много повече от хормон, който регулира цикъла на сън и будност. Това е и молекулата на младостта, психологическото благополучие и онзи мост, който ни свързва с естествените ритми на нашата планета, за да живеем в хармония с нея.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияАлт. медицинаЛюбопитноФизиологияСнимкиЛеченияБотаникаЛайфстайлСпорт