Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология Аз На какво се дължи манията да купуваме още и още

На какво се дължи манията да купуваме още и още

от 09 март 2017г., обновено на 01 юни 2020г.
Автор: Станислава Тонева
На какво се дължи манията да купуваме още и още - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

На какво се дължи манията да купуваме още и още? Струва ви се малко фриволен и маловажен въпрос, нали? Спокойно, не е такъв. Причините са много, а всяка от тях има пряка връзка с духовното състояние на личността.

Зависимост

Първата причина, поради която трябва да се говори по темата “мания да се купува“ е възможността да се развие зависимост към вече свръхмодерния шопинг. Цялостно, зависимостите не са тема за шеги, а и доколкото съм наясно, не вървят в комплект с полова принадлежност. Така че с ужас очаквам да се популяризира историята на мъж, страдащ от подобна зависимост, поради безспорния факт, че такъв няма как да не съществува.

Подсъзнателна манипулация

Считам за редно да посоча, че пазаруването без мярка, съсипало не един или два бюджета, всъщност е вид масова манипулация. Икономиката ни зависи от това да купувате, така че рекламата се старае да ви насърчава максимално да го правите. И докато съзнанието ви приема билборда на края на града като досадно загрозяване на пейзажа, подсъзнанието го забелязва, анализира, картотекира като престижно (или просто атрактивно) и изчаква мига, в който при приемане на стимул, извикващ подобна логическа връзка, ще светне неонова табела с марката, рекламирана на въпросния билборд. Дори да се пазим внимателно от влиянията, които ни облъчват от рекламата, трябва да сме на ясно, че те проникват през защитите. Ето защо трябва внимателно да изследваме личните си мотиви, когато пазаруваме.

Щастието не се равнява на притежание

В учебниците, които сме използвали като деца, имаше описана ценностна система, основана на лични качества. Доброта, морал, смелост, гордост, мъдрост са били най-важното за обществото, драпащо към научен и социален прогрес. Сега обаче научният прогрес е факт, а социалният може да видите и сами.  Ценностите бавно са се претопили в: красота, заможност, популярност, сексапил… Ако нямаш лични качества, трябва да си закупиш материални ценности, та дано, те компенсират (и ако си обкръжен от хора, които нямат особено добре формирана ценностна система, това работи).

Бавно, компенсирайки липсата на лични качества, човечеството е наложило идеята, че притежанията могат да ги заместят. Това, разбира се, довежда до объркване при комуникирането, себеоценката и категоризирането на емоциите, но е наложен стандарт, от който личността трудно се отказва.

Консуматорското общество насърчава индивида да мечтае за вещи и притежания, и храни заблудата, че последните ще го направят щастлив. Не е лъжа, че новите придобивки носят радост, но тя е временна емоция (а щастието е комплексно и дълготрайно).

Мотивирането на личното желание

Колко често купувате неща, от които всъщност не се нуждаете? А знаете ли защо?
Всъщност, освен наложените от средата мотиви се оказва, че има и лични такива, които са универсални за повечето хора.

Всеки човек обича да е подготвен. В планината отиваме с яке, носим си чадър, въпреки че в момента не вали, обичаме шанса да не ни изненадва и адски се радваме, ако ние изненадаме него. Закупуването на напълно ненужни вещи дава на човека усещане за сигурност, че е подготвен за бъдещи неочаквани ситуации. Успокоява го. Сваля напрежението.

Купуването, особено на продукти, които касаят основно нашата личност или интереси, много често се използва като подсъзнателна награда. „Днес имах напрегнат ден, ще си купя червило.“ Нормално е, но трябва да знаете къде е границата. Ако често купувате вещи по този начин, под често имам предвид повече от два пъти седмично, трябва да започнете да мислите за мотивацията си, преди да пазарувате. Необходимо е и да се замислите над причините, които ви напрягат толкова, че ви подтикват към градене на този разточителен навик.

Показваме заможност. Дори да сте прекрасни хора, демонстрирането на заможност ще повиши самочувствието ви. Не казвам, че това ще ви изтъкне, а че подобни действия ще затвърдят самооценката ви. Когато закупувате нещо скъпо, съзнавате, че изборът е ваш — самооценката се покачва поради това, че личния ви избор е по-широкообхватен от този на околните.

Нормално е придобиването на вещи да носи усещане за доволство и ако съзнаваме временното му действие над себе си, не би трябвало да позволяваме на шопинга да завладява ума ни и съсипва бюджета ни. Просто трябва всеки път щом ни хрумне да придобиваме стоки, да се питаме дали те са ни нужни и какви са мотивите ни да ги добием.

Снимка: pixabay.com

Още по темата:
  • Какво трябва да знаем за клептоманията Какво трябва да знаем за клептоманията
  • Защо трябва да се стремим към успешно несъвършенство Защо трябва да се стремим към успешно несъвършенство
  • Хората, които постоянно изтъкват граматически грешки, са гадняри, твърдят учените Хората, които постоянно изтъкват граматически грешки, са гадняри, твърдят учените
  • Биполярно разстройство: каква е разликата между мания и хипомания Биполярно разстройство: каква е разликата между мания и хипомания
5.0/5 2 оценки

Коментари към На какво се дължи манията да купуваме още и още

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте На какво се дължи манията да купуваме още и още
    www.framar.bg 
    на 13 July 2025 в 12:55
    Коментирайте "На какво се дължи манията да купуваме още и още"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • Аз
  • Литий
  • 10 предупредителни знака за биполярно разстройство
  • Лечение при биполярно афективно разстройство
  • Какво трябва да знаем за клептоманията
  • Защо трябва да се стремим към успешно несъвършенство
  • Шопинг като средство за отслабване
  • Сексманията е сред най-масовите болести на 21-ви век
  • Биполярно разстройство: каква е разликата между мания и хипомания
  • Шопинг манията е белег на слаба психика
  • Развенчаха мита, че шопингът намалява нивото на стрес
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 4 дни, 2 часа и 36 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 29 дни, 20 часа и 38 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 2 дни, 2 часа и 59 мин.

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 9 дни, 56 мин.

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 15 дни, 21 часа и 6 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 17 дни, 13 часа и 47 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ КОКОС 55 мл

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ ШЕА 55 мл

СИЙСТАРС СОЛИЛУГ ЧЕРНОМОРСКА ЛУГА разтвор 950 мл

АЦЕТА БИО ОРГАНИЧЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН БЕБЕШКИ ЛОСИОН 50 мл

МАНХАЕ ИНТИМА капс.*30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Завръщането на ирисовата диагностика

Коментар на: Стоян от 11 юли 2025г. в 16:54:11

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 15:24:45

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: Tania Nikolova от 11 юли 2025г. в 15:03:39

ТИНКТУРА КАСТЕЛАНИ - ХЕФЕ 50 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:39:29

ДОПЕЛХЕРЦ ВИТАЛ ТОНИК 750 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:33:03
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival