Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 3 стратегии за преодоляване на страха от публично говорене

3 стратегии за преодоляване на страха от публично говорене

3 стратегии за преодоляване на страха от публично говорене - изображение

Уморени ли сте страхът от публично говорене да ви спъва? Ако страдате от подобен страх, то вероятно сте чували много съвети и знаете всички обичайни трикове, с които да го преодолеете. Някои от тях работят по-добре от други, но изглежда, че нито една от стратегиите не помага наистина да се отървете от проблема, нали? В тази статия ще обясним три нови стратегии, с които да преодолеете страха си от публичното говорене веднъж завинаги.

За да работят тези техники, важно е да знаете точно какво ще кажете — почти наизуст. Нужно е да сте запознати изключително добре с речта, която се каните да изнесете. Ако се страхувате да говорите публично, то това е нещо, което задължително трябва да направите.

1. Изправете се срещу страха си с техниката "най-лошият кошмар"

Техниката "най-лошият кошмар" е много полезна стратегия за преодоляване на страха от публично говорене. Това е упражнение за "контролирана тревога", което е част от метода на кратката стратегическа терапия. То включва да правите следното упражнение всеки ден, като започнете седмица преди да говорите публично:

"Всеки ден по едно и също време се затваряйте в стаята си или на място със слабо осветление, където няма да бъдете обезпокоявани. Заключвайте вратата, за да сте сигурни, че няма да бъдете прекъснати. Задавайте 30-минутен таймер на мобилния си телефон. Сядайте удобно и в продължение на тридесет минути се фокусирайте върху усещането на страх от публично говорене.

Вместо да избягвате страха си, мислете за всичко онова, което ви притеснява най-много в публичното говорене. Пуснете целия този страх да се излее. След като изминат трийсетте минути и алармата се включи, прекъснете мислите и чувствата си като си кажете: "Стоп!" Станете, излезте от стаята, отидете в банята, измийте лицето си и се върнете към обичайните си ежедневни занимания."

"Куражът е да знаете от какво да не се страхувате." — Платон

2. Споделете страха си, разкрийте своята "слабост"

Тази стратегия трябва да се прилага в момента, в който започнете речта или презентацията си. Ако се страхувате от публично говорене, най-ефективното нещо, което можете да направите, е да споделите и да изповядате страха си. Обяснете на аудиторията, че сте много развълнувани, радвате се, че са там и че можете да разчитате на присъствието им.

След това се обърнете към тях директно със следното: кажете им да ви простят, ако загубите мисълта си или се изнервите. Ако това се случи, то е така, защото сте щастливи да изнесете презентацията си и то пред точно тази аудитория.

Адресирайки открито вашия страх или слабост, вие се освобождавате от натиска да се опитвате да го скриете. Тази стратегия ви освобождава от концентрацията върху това да се уверите, че никой няма да осъзнае, че се страхувате и че това ще остане незабелязано.

Когато сте откровени за дадена слабост, тя се превръща в сила. Плюс това, свързвате се с аудиторията си и апелирате за емпатията им. Не забравяйте, че голяма част от населението страда от социално тревожно разстройство и/или страх от публично говорене.

Аудиторията ще ви разбере, а след това напрежението ще се разсее. Всичко това ще ви помогне значително да преодолеете страха си от публично говорене.

"Веднага щом признаем крехкостта си, тя престава да бъде така и се превръща в сила."- Г. Нардон

3. Контролирайте дишането си и започнете да говорите много бавно

Контролираното дишане е един от най-полезните инструменти за преодоляване на страха от публично говорене. Трябва да се концентрирате върху това да дишате дълбоко и от диафрагмата (от стомаха, вместо от гърдите). Когато фокусирате всичките си сетива върху дишането си, вие спирате да сте толкова съзнати за вашата нервност и страх.

Когато започнете речта си, положете усилие да говорите бавно. По този начин ще подобрите неврологичната обратна връзка, която произвежда речта у вас, и ще управлявате по-ефективно страха си. Ако говорите бавно, вие блокирате симптомите на страха и се дистанцирате от тях. Това е така, защото пренасочвате вниманието си към нещо неутрално, като ритъма на гласа си.

Тези три стратегии са едни от най-полезните за преодоляване на страха от публично говорене. Те работят в случаи, че имате "страх", но не и "фобия" (прекалено интензивен и парализиращ страх). Практикувайте тези стратегии и се старайте да преодолеете страха си. Можете да го направите!

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: inc.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛюбопитноЛеченияБотаникаАлт. медицинаЛайфстайлСнимкиНовиниСпортСпециалистиТестове