Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация 6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика

6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика

от 07 март 2018г., обновено на 08 юни 2018г.
6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Да бъдете критикувани е неприятно преживяване, особено ако източникът е някой, от когото се интересувате. Това може да доведе до голямо разнообразие от реакции на зависимост от индивида и обстоятелствата, но се оказва, че част от тях са по-вредни от останалите.
Това, което специалистите могат да кажат е, че съществуват много начини за отговор, като част от тях трябва да се избягват на всяка цена, защото нямат друг принос, освен да влошават ситуацията, въпреки че са доста често срещани в реалния живот.
На вниманието ви ще представим седем такива отговора, които не служат на каквато и да било цел. Благодарение на тази информация може да ги идентифицирате, преди да се появят, за да ги спрете навреме.

Реагиране с гняв

Току-що сте претърпели силен удар,  критика от лице, чието мнение има значение за вас. Чувствате как почервенявате и кръвта нахлува в лицето ви, докато ненавистта и гневът си проправят път навън, полагайки последни щрихи във вида на раздразнение и дори ярост. Този израз на гняв може да е насочен към критика, а може и да се отклони от него, търсейки друга жертва. Накъдето и да е насочен вашият изблик, резултатът вероятно ще е негативен. А ако пък е към него, най-много да налеете масло в огъня и да предизвикате ескалация на отрицателните емоции. Това не само ще навреди на взаимоотношенията ви, а и на развитието на това, за което е ставало въпрос при отправяне на забележките.

Ако успеете да задържите гнева си, докато не се отдалечите от лицето, което ви критикува, това все още не означава, че сте освободени от последствията. Можете да вземете неприятни, неразумни и откровено лоши решения, за които по-късно ще съжалявате, може да причините емоционална болка на другите и да предизвикате низ от неприятни действия, който да ескалира в чуждите животи.

Не, гневът определено не е начин да се отговори на критиката.

Възмездие

Вие сте наранени и всичко, за което можете да мислите, се отнася до несправедливостта, която току-що сте преживели. Може би единственото, което ви идва на ум, е, че не сте заслужили това и сега е време да ги накарате „да си платят“. Така се оказва, че вие планирате и си представяте как ще върнете с лихвите усещанията, които ви е причинил критикът, като го нараните.

Но какво всъщност постигате? Може би ще успеете да им причините болка, но ще промени ли нещо това? Ще се почувствате по-добре?

Отговорът почти със сигурност е отрицателен. Възмездието е вид отбранителна реакция, която рядко може да съдържа нещо ценно в себе си. Напротив, създава повече предпоставки за емоционални травми в бъдеще.

И възмездието не е начинът да се отговори на критика.

Обвинения към другите

Някой ви дава оценка, но вие настоявате, че тя няма нищо общо с вас. Вместо това прехвърляте отговорността и вината върху някой друг. Вие се извинявате с другиго, защото не заслужавате да получавате забележки — отговорността не е била ваша.

В края на краищата, никой не може да бъде критичен към вас, когато вината е в другиго, нали? Може би е така, но всъщност много рядко се случва обвиненията да не ви засягат. Но дори да сте несправедливо обвинени не е редно да си „измивате ръцете“ с околните. Вместо това, е добре да обясните, че вината не е ваша, без да хвърляте кал по останалите.

Прехвърлянето на вината не е добър начин за реакция при критикуване.

Отричане

Случва се хората да изрекат думи, които са толкова сурови, че да не ги приемете въобще. Вие не заслужавате да бъдете критикувани така, защото не сте сторили нищо лошо. Или поне това е посланието, което скандира вашият ум. Отричането, че е възможно да сте направили някаква грешка, със сигурност е един от начините да избегнете прилива на емоционална болка, но дали може да се окаже и пропусната възможност?

Факт е, че голяма част от критиките в действителност не са основателни, но понякога се оказват градивни и полезни за развиването на уменията ви в различни области. Във всяка критика има доза истина, макар и субективна. Ако отричате тази истина, тогава предотвратявате всякаква възможност да се поучите от това, което се е случило според околните. Внимателното изслушване и премисляне ще ви даде по-ясна представа за света и самите вас в него.

И отричането не се оказва правилният начин да се реагира на критика.

Да се скриете от оценките

Можете напълно да приемете точките, които са повдигнати срещу вас, но това не означава непременно, че имате работа с тях на аналитично ниво. Вместо това може да изберете да заровите главата си в пясъка и да се скриете от последствията. Като пренебрегнете решението на проблема, вие потискате емоциите си и се отдалечавате от своята отговорност. Може да пренебрегнете решението, което е изложено пред вас, но това води до загуба на възможността да израснете и да се променяте. Може би се страхувате от промяната, но това е единственият начин да избегнете повторното посредствено представяне.

Криенето от проблема не е полезна реакция при критика.

Потъване в емоцията

Добре де, получили сте няколко сурови думи и най-вероятно се чувствате доста зле. Имате две възможности — едната е да се занимаете с грешката и да поддържате нараненото си его и негативно емоционално състояние, а другата е да чуете емоциите си, да научите какво означават те и да предприемете активни мерки, за да се почувствате по-добре.
Както вече беше казано, в критиката обикновено има някакъв намек за истината и ви дава възможност да видите аспекти, които може да не са желателни в очите на хората около вас или обществото като цяло. Понякога тези особености на личността ви могат да бъдат скрити от самите вас и докато не им бъде обърнато внимание може да преживявате сходни събития отново и отново, блокирайки пътя към напредъка си.

И потъването в негативните емоции не е добра реакция при получаване на критика.

Всеки рано или късно се изправя пред критика и това как реагира на нея може да е от огромно значение за преминаването му през трудностите на живота. Шестте реакции, които разгледахме тук, не служат за подобряване на ситуацията и определено трябва да бъдат избягвани. Вместо да се защитавате с тях, е добре да се стремите да превърнете критиките в положителни насоки, като прецените откъде и как можете да се поучите, за да улесните пътя си към самоусъвършенстване.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: aconsciousrethink.com

Още по темата:
  • Как да реагираме на ожесточената критика Как да реагираме на ожесточената критика
  • Как да спрем да се тревожим какво другите мислят за нас Как да спрем да се тревожим какво другите мислят за нас
  • Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете
  • Когато съдите другите, не съдите ли всъщност себе си Когато съдите другите, не съдите ли всъщност себе си
5.0/5 1 оценка

Коментари към 6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте 6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика
    www.framar.bg 
    на 05 June 2025 в 04:50
    Коментирайте "6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Зенична реакция
  • Защо и как губим контрол над реакциите си
  • Как да реагираме на ожесточената критика
  • Как твърде критичните родители предопределят избора ни на партньор
  • Най-добрите начини за справяне с критиките
  • Родителите невинаги знаят как да реагират в спешни ситуации
  • Какво да направим веднага, ако се контузим или пострадаме от удар?
  • Когато съдите другите, не съдите ли всъщност себе си
  • Как да спрем да се тревожим какво другите мислят за нас
  • Колкото по-малко мислим, толкова повече съдим и етикетираме
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 24 дни, 8 часа и 6 мин.

За тези, които търсят работа като бавачка в София

преди 1318 дни, 16 часа и 21 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Temu Kupon Kodu [acp856709] 4000? Indirim Kazan?n

преди 1 час и 37 мин.

Temu Kupon Kodu [acp856709] %30 ?ndirim + 3000 TL Hediye Kupas?

преди 1 час и 38 мин.

70% ?ndirim yada 100€ Temu Kupon Kodu [acp856709]

преди 1 час и 39 мин.

??????Temu??????? 30%???acp856709????????????

преди 1 час и 40 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ОСТРОВИТ МСМ (МЕТИЛ - СУЛФОНИЛ - МЕТАН) прах 300 г

МАГНАЛАБС МАГНАЗАЙМ сироп 125 мл

ФИТОМЕР ИНТЕНЗИВЕН ЛОСИОН P5 ЗА ОТСЛАБВАНЕ 150 мл

БИОФРЕШ ОМЕКОТЯВАЩ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ С БАДЕМ 100 мл

ХЕЛИКС ОРИГИНАЛ капсули * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Правете компреси от мас за облекчаване на симптомите при грип и настинка

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 16:50:42

ЗИМ спрей за нос ЗА ДЕЦА 30 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 15:51:26

ЗИМ спрей за нос ЗА ДЕЦА 30 мл

Коментар на: Поли от 04 юни 2025г. в 15:24:28

Правете компреси от мас за облекчаване на симптомите при грип и настинка

Коментар на: Порасналия човек от 04 юни 2025г. в 14:57:46

АБОФАРМА ОМЕГА 3 РИБЕНО МАСЛО ОТ СЬОМГА капсули 1000 мг * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юни 2025г. в 14:33:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival