Начало Психология Поведенческа психология Комуникация 6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика

6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика

6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика - изображение

Да бъдете критикувани е неприятно преживяване, особено ако източникът е някой, от когото се интересувате. Това може да доведе до голямо разнообразие от реакции на зависимост от индивида и обстоятелствата, но се оказва, че част от тях са по-вредни от останалите.
Това, което специалистите могат да кажат е, че съществуват много начини за отговор, като част от тях трябва да се избягват на всяка цена, защото нямат друг принос, освен да влошават ситуацията, въпреки че са доста често срещани в реалния живот.
На вниманието ви ще представим седем такива отговора, които не служат на каквато и да било цел. Благодарение на тази информация може да ги идентифицирате, преди да се появят, за да ги спрете навреме.

Реагиране с гняв

Току-що сте претърпели силен удар,  критика от лице, чието мнение има значение за вас. Чувствате как почервенявате и кръвта нахлува в лицето ви, докато ненавистта и гневът си проправят път навън, полагайки последни щрихи във вида на раздразнение и дори ярост. Този израз на гняв може да е насочен към критика, а може и да се отклони от него, търсейки друга жертва. Накъдето и да е насочен вашият изблик, резултатът вероятно ще е негативен. А ако пък е към него, най-много да налеете масло в огъня и да предизвикате ескалация на отрицателните емоции. Това не само ще навреди на взаимоотношенията ви, а и на развитието на това, за което е ставало въпрос при отправяне на забележките.

Ако успеете да задържите гнева си, докато не се отдалечите от лицето, което ви критикува, това все още не означава, че сте освободени от последствията. Можете да вземете неприятни, неразумни и откровено лоши решения, за които по-късно ще съжалявате, може да причините емоционална болка на другите и да предизвикате низ от неприятни действия, който да ескалира в чуждите животи.

Не, гневът определено не е начин да се отговори на критиката.

Възмездие

Вие сте наранени и всичко, за което можете да мислите, се отнася до несправедливостта, която току-що сте преживели. Може би единственото, което ви идва на ум, е, че не сте заслужили това и сега е време да ги накарате „да си платят“. Така се оказва, че вие планирате и си представяте как ще върнете с лихвите усещанията, които ви е причинил критикът, като го нараните.

Но какво всъщност постигате? Може би ще успеете да им причините болка, но ще промени ли нещо това? Ще се почувствате по-добре?

Отговорът почти със сигурност е отрицателен. Възмездието е вид отбранителна реакция, която рядко може да съдържа нещо ценно в себе си. Напротив, създава повече предпоставки за емоционални травми в бъдеще.

И възмездието не е начинът да се отговори на критика.

Обвинения към другите

Някой ви дава оценка, но вие настоявате, че тя няма нищо общо с вас. Вместо това прехвърляте отговорността и вината върху някой друг. Вие се извинявате с другиго, защото не заслужавате да получавате забележки — отговорността не е била ваша.

В края на краищата, никой не може да бъде критичен към вас, когато вината е в другиго, нали? Може би е така, но всъщност много рядко се случва обвиненията да не ви засягат. Но дори да сте несправедливо обвинени не е редно да си „измивате ръцете“ с околните. Вместо това, е добре да обясните, че вината не е ваша, без да хвърляте кал по останалите.

Прехвърлянето на вината не е добър начин за реакция при критикуване.

Отричане

Случва се хората да изрекат думи, които са толкова сурови, че да не ги приемете въобще. Вие не заслужавате да бъдете критикувани така, защото не сте сторили нищо лошо. Или поне това е посланието, което скандира вашият ум. Отричането, че е възможно да сте направили някаква грешка, със сигурност е един от начините да избегнете прилива на емоционална болка, но дали може да се окаже и пропусната възможност?

Факт е, че голяма част от критиките в действителност не са основателни, но понякога се оказват градивни и полезни за развиването на уменията ви в различни области. Във всяка критика има доза истина, макар и субективна. Ако отричате тази истина, тогава предотвратявате всякаква възможност да се поучите от това, което се е случило според околните. Внимателното изслушване и премисляне ще ви даде по-ясна представа за света и самите вас в него.

И отричането не се оказва правилният начин да се реагира на критика.

Да се скриете от оценките

Можете напълно да приемете точките, които са повдигнати срещу вас, но това не означава непременно, че имате работа с тях на аналитично ниво. Вместо това може да изберете да заровите главата си в пясъка и да се скриете от последствията. Като пренебрегнете решението на проблема, вие потискате емоциите си и се отдалечавате от своята отговорност. Може да пренебрегнете решението, което е изложено пред вас, но това води до загуба на възможността да израснете и да се променяте. Може би се страхувате от промяната, но това е единственият начин да избегнете повторното посредствено представяне.

Криенето от проблема не е полезна реакция при критика.

Потъване в емоцията

Добре де, получили сте няколко сурови думи и най-вероятно се чувствате доста зле. Имате две възможности — едната е да се занимаете с грешката и да поддържате нараненото си его и негативно емоционално състояние, а другата е да чуете емоциите си, да научите какво означават те и да предприемете активни мерки, за да се почувствате по-добре.
Както вече беше казано, в критиката обикновено има някакъв намек за истината и ви дава възможност да видите аспекти, които може да не са желателни в очите на хората около вас или обществото като цяло. Понякога тези особености на личността ви могат да бъдат скрити от самите вас и докато не им бъде обърнато внимание може да преживявате сходни събития отново и отново, блокирайки пътя към напредъка си.

И потъването в негативните емоции не е добра реакция при получаване на критика.

Всеки рано или късно се изправя пред критика и това как реагира на нея може да е от огромно значение за преминаването му през трудностите на живота. Шестте реакции, които разгледахме тук, не служат за подобряване на ситуацията и определено трябва да бъдат избягвани. Вместо да се защитавате с тях, е добре да се стремите да превърнете критиките в положителни насоки, като прецените откъде и как можете да се поучите, за да улесните пътя си към самоусъвършенстване.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: aconsciousrethink.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиСоциални грижиПсихологияЛюбопитноЛайфстайлНовиниИсторияНормативни актовеИзследвания