Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения Как да реагираме на ожесточената критика

Как да реагираме на ожесточената критика

от 24 авг 2019г., обновено на 17 март 2025г.
Редактор: Даниела Пройчева
Как да реагираме на ожесточената критика - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Акценти:

  • Критичната обратна връзка травмира, защото е заплаха за две основни психологични нужди на човека: безопасност и стойност. 
  • Най-добрият начин да повишим ефективността си е като потърсим истината в отправената критика.

Повечето хора се чувстват смазани от постоянната обратна връзка, която получават. По средата на среща, докато минавате по коридора или по време на оценка на представянето, все някой ви „сразява“ с информация, която да ви разтърси психически.

Проведено е онлайн изследване с участието на 445 души, които са запитани за най-тежката критика или обратна връзка, отправяна им някога.

Част от критиката е просто унищожителна („Помисли за напускане – на мен са ми нужни бойци, не мекушави хора“ или „Искаш винаги да си прав. Манипулативен си. Не те е грижа за останалите.“). Други коментари са не толкова груби, но все така директни: „Когато се изнервиш, караш останалите да се чувстват недостатъчно уважавани и ценени“ и „Трябва да поработиш върху съдържанието на имейлите си, като изброяваш само факти и не ги правиш така „напудрени“ и прочувствени“.

Някои от участниците в изследването все още помнят груба критика, която им е отправяна десетилетия по-рано. Един от тях е бил наречен „идиот“, заради начина, по който е отговорил на един имейл. А оттогава са минали наистина много години.

Предположенията на учените, че хората, получили по-ожесточена критика, се чувстват много по-обидени и унизени от тези, които са критикувани предпазливо, се оказват погрешни. И едните, и другите се чувстват еднакво потиснати и притеснени.

Изненадващо е, че много малко от тях са станали агресивни в отговор на подобен тип критика, без значение колко жестока е тя. Всъщност, почти 90% от хората описват непосредствения си емоционален отклик с думи като „онемях“, „смаях се“, „бях шокиран“, а 40% се чувстват засрамени и използват думи като „объркване“, „безполезност“, „обида“, „тъга“, „съмнения в себе си“. Едва 15% насочват чувствата си към критикуващия и реагират с гняв, обвинения в предателство или агресия.

Защо безобидните наблюдения над работата ни причиняват също толкова болка, колкото и унищожителната критика? Отговорът е следният: всички се стремим към одобрение и се страхуваме от истината. Критичната обратна връзка травмира, защото е заплаха за две от най-основните психологични нужди на човека: безопасност (включва физическа, социална и материална сигурност) и стойност (усещане за самоуважение, самозачитане и самоувереност).

>>> Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения

Безопасност

Има случаи, когато обратната връзка, която получаваме, заплашва финансовата ни сигурност (“Ще те уволня.“), личните ни отношения („Ще си тръгна от теб.“) или дори физическото ни здраве („Ще те ударя.“). Тогава е съвсем нормално да се страхуваме. Изследването сред 445-те участници обаче разкрива, че са малко случаите на непосредствена заплаха. Обикновено нашата отбранителна, войнствена или негодуваща реакция спрямо критиката ни поставя в риск, а не самата заплаха.

момиче, тъжно момиче

Мнозина от участниците в проучването признават, че обратната връзка ги наранява повече, когато този, който я отправя, има злонамерени мотиви. Когато става въпрос за истината, мотивът няма отношение. В действителност повечето от нас мечтаят да получат одобрението на силните. Тайната ни надежда е, че тяхната одобрителна реакция би потушила досадното и постоянно чувство на неадекватност. Уви!

Джоузеф Грени (Joseph Grenny) е консултант по бизнес социология и се фокусира върху провеждането на изследвания, имащи за цел да помогнат на лидерите и организациите да постигнат по-добри резултати. Той обръща специално внимание на човешкото поведение, особено в работна среда. Грени споделя, че е прекарал по-голямата част от живота си, вярвайки, че за да се подобри реакцията на хората спрямо обратната връзка, е нужно да се подобри самото послание и начина, по който се предава то. Сега той признава, че не е бил прав. Вместо да се съсредоточаваме върху посланието, ние трябва да се научим да откриваме истината дори и в негативната обратна връзка.

Грени споделя част от личния си опит: „Станах пряк свидетел как хората успяват да го направят като поемат отговорност за собствената си безопасност и съхраняването на стойността си. През последните три години работех с една неправителствена организация в Юта. Приблизително 100 възрастни мъже и жени с дълги криминални досиета, проблеми с пристрастяване или бездомни са подслонени от въпросната организация и цялата общност се гради на постоянна обратна връзка. Основното им вярване е, че непреклонната истина е най-добрия път към растеж и щастие.

Два пъти седмично хора от тази организация участват в процес, наречен „Игри“. Той продължава 2 часа и представлява една непрестанна обратна връзка. Става много шумно. Използваните думи понякога са груби и цветисти. Един-единствен човек може да привлече вниманието на всички останали в продължение на 20-25 минути. Останалите трябва да представят доказателства, че човекът е нечестен, манипулативен, мързелив, егоистичен или пък зъл. Поставя се съвсем лек акцент върху дипломатичността при изпращане на посланието.

Някои от участниците реагират на играта отбранително. Те се отдръпват, отричат или избухват в отговор на думите, които не искат да чуят. Но мнозинството не го правят. Бързо научават, че те самите са основното средство за собствената си безопасност. Те осъзнават, че най-добрият начин да повишат ефективността си е като потърсят истината в отправената критика. Обратната връзка може да бъде вярна, погрешна, но най-често е смесица от двете. Ако истината ще нарани човека, това най-вероятно означава, че щетите от незнанието й биха били по-големи от тези при научаването й. Ето защо винаги е полезно за нас да получаваме обратна връзка.

>>> Защо дори най-добрата обратна връзка може да ни се отрази зле

Това, което научих от хората в неправителствената организация е, че трябва да подсилваме устойчивостта си, изправени пред отправената към нас критика.

4 стъпки за приемане на негативната обратна връзка

Съберете се

Поемете бавно и дълбоко въздух. Така ще си спомните, че сте в безопасност. Ще сте наясно, че няма нужда да сте нащрек, за да опазите физическото си здраве. Анализирайте чувствата си. Какво изпитвате – обида, страх, объркване, срам? Колкото по-свързани сте със собствените си чувства, толкова по-малко податливи ще сте на вторични емоции като гняв, защита, преувеличен страх. Някои хора успяват да се овладеят, повтаряйки си успокояващи мисли като например: „Това не може да ме нарани. В безопасност съм.“ или „Ако съм допуснал грешка, не означава, че самият аз съм грешка.“

Разберете

Бъдете любопитни и помолете за повече примери. След това просто слушайте. Дистанцирайте се от чутото, сякаш е казано за трети човек, а не за вас. Това ще ви помогне да избегнете момента с анализирането на изречените думи. Дръжте се като репортер, който се опитва да разнищи дадена история.

Възстановете се

Най-добре е в този момент да напуснете дискусията. Обяснете, че имате нужда от малко време, за да помислите и че ще отговорите, когато имате възможност. Позволете си да изпитате чувства и да се възстановите от преживяването, преди да направите анализ на отправената критика. Изразът, който може да ви помогне е следният: „Ще помисля върху това“. Така нито отричате, нито се съгласявате. Думите ви са искрено обещание. Можете да сложите край на разгорещен разговор като кажете: „За мен е важно да осмисля чутото по правилния начин. Нужно ми е време. Ще дойда пак, когато осъзная думите ти.“

Анализирайте обратната връзка

Помислете върху това, което ви е казано. Потърсете истината. Обикновено 90% от думите не носят нищо, но останалите 10% са много важни. Те са същината, важната истина. След това, ако е удобно, се върнете при човека, който е отправил критиката, и му споделете какво сте чули, разбрали и какво възнамерявате да направите. Понякога това означава да споделите вашата гледна точка. Ако решите да го направите, без да имате нужда от одобрението на човека отсреща, няма да е необходимо да заемате отбранителна позиция.

Оказва се, че смазващото чувство, което изпитваме, е симптом за доста по-сериозен проблем. Тези от нас, които го признаят и наистина опитат да разберат какъв е проблемът, ще извлекат максимална полза от момента на емоционална травма.

Източник:

hbr.org

Още по темата:
  • Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения
  • 16 признака, че сте отгледани от критични родители 16 признака, че сте отгледани от критични родители
  • Най-добрите начини за справяне с критиките Най-добрите начини за справяне с критиките
  • 5 знака, че сте станали прекалено самокритични 5 знака, че сте станали прекалено самокритични
5.0/5 1 оценка

Коментари към Как да реагираме на ожесточената критика

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как да реагираме на ожесточената критика
    www.framar.bg 
    на 17 May 2025 в 15:34
    Коментирайте "Как да реагираме на ожесточената критика"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Връзки и взаимоотношения
  • Пет комплимента за всяка критика: Ключът към здрави взаимоотношения
  • 16 признака, че сте отгледани от критични родители
  • Най-добрите начини за справяне с критиките
  • 5 знака, че сте станали прекалено самокритични
  • Когато съдите другите, не съдите ли всъщност себе си
  • 6 саморазрушителни начина, които използваме за отговор на критика
  • Критики и непоискани съвети: Какво не бива да казвате на току-що родила жена
  • Честност, критика или вербална злоупотреба - ключовите разлики, които трябва да знаете
  • Как твърде критичните родители предопределят избора ни на партньор
  • Как да спрем да се тревожим какво другите мислят за нас
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ

Услуги в България на speedybook.pro

преди 1 дни, 3 часа и 38 мин.

Какво представлява прозяването

преди 5 дни, 18 часа и 38 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 5 дни, 18 часа и 50 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 5 дни, 18 часа и 57 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 5 дни, 19 часа и 4 мин.

[[Great Savings]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? new & old customer – Estonia

преди 6 дни, 9 часа и 52 мин.

[[Great Savings]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? new & old customer – Estonia

преди 6 дни, 9 часа и 53 мин.

[[Just Landed]] Temu Coupon Code {{<<acv951295>>}} ? €100 Off ? all order – Belgium

преди 6 дни, 18 часа и 45 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Неутрализирайте критиката с помощта на 3 фрази Неутрализирайте критиката с помощта на 3 фрази

Неутрализирайте критиката с помощта на 3 фрази

от 27 яну 2017г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival