Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома

Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома

от 29 апр 2020г., обновено на 05 май 2020г.
Редактор: Даниела Пройчева
Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Повече от десетилетие учените от университета във Вирджиния разработват, тестват и популяризират набор от добри практики, наречени „време за сближаване“, които допринасят за изграждането на позитивни взаимоотношения между учители и техните ученици.

Аманда Уилифорд (Amanda Williford), доцент и член на екипа, вярва, че тези практики могат да бъдат от полза и на семействата с деца от различни възрасти, които са принудени да останат вкъщи по време на пандемията от коронавирус. Тя споделя, че у дома изискванията и очакванията са много повече – както спрямо децата, така и спрямо родителите им. 

"Стресът при децата и възрастните е наистина огромен, освен заради добавените нови роли „учител-ученик“, а и защото семействата се сблъскват с много други предизвикателства – финансови, здравословни и т.н. Накратко, благотворна среда за избухване на конфликти“.

Времето за сближаване цели да намали конфликтите „дете-възрастен“ и да възроди едни по-различни, ведри и сърдечни отношения между тях.

Уилифорд споделя, че в почти всички сценарии с участие на родители или учители, родителите „отговарят“ за типа взаимоотношения. Те са тези, които определят очакванията и критериите за успех. Като се добавят задълженията да бъдат и учители, стресът в отношенията между тях и децата наистина нараства значително. Особено в семействата, където и преди това е бил налице.

Родител, служител и учител едновременно?

Тя разказва как в своята работа много често чува хора да страдат, че не успяват да намерят баланса между това да са добри служители, учители и родители едновременно. Те чувстват, че не се справят добре с нито едно от трите. Идеята зад „времето за сближаване“ е да се изградят здрави взаимоотношения, като банков капитал, чрез поредица от стъпки, които родителят и детето трябва да направят. Натрупвайки „банков капитал“, по-късно и едните, и другите ще могат да взимат от него и да го използват като буфер, когато изпаднат в трудна ситуация.

Какво представлява „времето за сближаване“?

„Времето за сближаване“, чиято концепция е разработена от Боб Пианта (Bob Pianta), декан в “Curry School”, трае 10 минути, поне 3 пъти седмично. През тези 10 минути родителят кани детето да прекарат времето заедно, като правят нещо, което то избере. Също така детето трябва да води в избраната дейност, а родителят да заеме пасивна позиция, „на задната седалка“. В различните възрасти този подход изглежда различно. Идеята обаче остава една и също – детето избира заниманието, а родителят се съгласява и го следва.

Пианта твърди, че за повечето родители и учители е много трудно да се оставят да ги води детето, защото това би означавало, че спират да бъдат родители/ учители и вече не наблюдават дали то прави нещо правилно или не. 10-минутното „натрупване на банков капитал“ ги лишава от възможността да напътстват и ги кара да наблюдават, слушат и гадаят какви мисли вълнуват децата.

Но именно този тип присъствие и слушане дава на детето усещането, че е разбрано, което всъщност представлява натрупването на „банков капитал“, или сближаване.

Подходът не само че е лесен за прилагане, но и обръща отношенията дете-родител с главата надолу, помагайки и на двете страни да възстановят близостта си и да намерят баланса.

10-минутен рестарт с малко дете

С малките деца заниманията може да включват игра с конструктор, кубчета или други фигурки. Простичките художествени и креативни дейности са подходящи за всички възрасти.

10-минутен рестарт с по-голямо дете

Тогава може да се играе с ЛЕГО конструктор, състезание с топчета или някоя настолна игра по избор на детето. Важното е дейността да ангажира и двете страни. По време на тези 10 минути родителите не бива да насочват детето по никакъв начин. Те не бива да задават ангажиращи въпроси или да отправят похвали. Дори не бива да формулират на глас правилата на играта. 

Целта не е детето да добие ново умение, а родителят да бъде там, с него, дори и за кратък период от време. Тогава взаимоотношенията им се подобряват, което е и целта.

Родителите могат да се отпуснат, да наблюдават и може би да открият нещо ново в своето дете, благодарение на лесните 4 стъпки по-долу.

Стъпки при подхода „натрупване на банков капитал“ (10-минутен рестарт на отношенията)

Наблюдавай

Родителят само наблюдава как детето играе или извършва дадена дейност. При съвместните занимания не е задължително да има неспирен диалог. Понякога е по-добре да не се говори. Достатъчно е възрастният да се отпусне на дивана, да гледа отрочето си, да слуша и да го остави то да дава посока на разговора. Той може да се изненада от темите на разговор, които то иска да подхване. Много често възрастните и децата изпитват наслада от това просто да са заедно, без много думи.

Разказвай

Родителят описва какво прави детето, като спортен коментатор. Той отразява всичко, които то изрече. Отговаря на въпроси, но не задава такива. Не насочва разговора. Играе с детето. Ако играят с ЛЕГО, не пита какво ще строят. Вместо това родителят строи своя сграда или фигура до тази на детето. Дори не надгражда или подобрява неговата.

Назовавай

Родителят назовава чувствата, които детето изглежда, че изпитва. Какво точно чувства то, докато си играе?

Изпращай адекватни послания

Това е може би най-важната стъпка. Какво най-силно иска детето от родителя в момента? Например „Тук съм, до теб“, „Мога да ти помогна с това, което те затруднява“ или „Справяш се много добре“.

Първоначално подходът е използван за сближаване на учители с техните ученици и се е доказал като много ефективен, тъй като е улеснявал процеса на учене и социалната адаптация.

Пианта смята, че е идеален обаче и за родители, в случаите, когато трябва да играят роля на учители. Според него позитивните отношения учител-ученик са основата, върху която се гради ефективното преподаване и учене. Заедно със своя екип, той прилага успешно 10-минутния рестарт и в предучилищни групи.

Уилифорд използва метода в нейното семейство. Тя има син на 8 години, който страда от Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност. Майката споделя, че той среща сериозно затруднения в четенето. Начинът, по който тя прилага подхода е чрез кратки, споделени разходки. Тогава тя си припомня, че той е много забавно дете. По този начин успяват да преживяват без сътресения извънредното положение.

Времето, прекарано в занимания, които детето определя и управлява, може да помогне на всички нас да си възвърнем баланса в отношенията и да забравим за малко стреса и напрежението.

Източник:

medicalxpress.com, pixabay.com

Още по темата:
  • Напомняне за родители: Обичайте себе си, за да отгледате щастливо и уверено дете Напомняне за родители: Обичайте себе си, за да отгледате щастливо и уверено дете
  • Синдром на празното гнездо: Същност и симптоми Синдром на празното гнездо: Същност и симптоми
  • Токсични родители – как да общувате с тях, без да вредите на себе си Токсични родители – как да общувате с тях, без да вредите на себе си
  • За хората, които не искат да имат деца – различни ли са от останалите и защо ги съдим За хората, които не искат да имат деца – различни ли са от останалите и защо ги съдим
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА
12.90лв.

НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
17.95лв.

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС

ВЛАДИМИР ЗАРЕВ. ЛИТЕРАТУРНА АНКЕТА - НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ - ХЕРМЕС
14.95лв.

ВЛАДИМИР ЗАРЕВ. ЛИТЕРАТУРНА АНКЕТА - НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ - ХЕРМЕС

ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС
9.95лв.

ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС

РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
14.00лв.

РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА

ДА ОЦЕЛЕЕШ КАТО РОДИТЕЛ 3 - МАЙКО МИЛА - ЕЛИСАВЕТА БЕЛОБРАДОВА, КРАСИМИРА ХАДЖИИВАНОВА - СИЕЛА
20.00лв.

ДА ОЦЕЛЕЕШ КАТО РОДИТЕЛ 3 - МАЙКО МИЛА - ЕЛИСАВЕТА БЕЛОБРАДОВА, КРАСИМИРА ХАДЖИИВАНОВА - СИЕЛА

Коментари към Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома
    www.framar.bg 
    на 06 July 2025 в 17:55
    Коментирайте "Време за сближаване: 10-минутен рестарт влияе благотворно на децата у дома"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Наръчник на успешния родител
  • Синдром на празното гнездо: Същност и симптоми
  • Токсични родители – как да общувате с тях, без да вредите на себе си
  • Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?
  • Начини и причини за прекратяване на осиновяването (разсиновяване)
  • Разберете какъв пол ще бъде бебето ви чрез китайската таблица
  • Как да говорим с децата си за секс според възрастта им
  • Детска градина № 25 "Златно зрънце", гр. Варна
  • Агенции за осиновяване търсят хора, които да се гушкат с новородените
  • Детска градина № 11 "Незабравка", гр. Варна
  • Детска градина "Таня Савичева", гр. Пловдив
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Разширен гръден кош на единия родител

преди 1573 дни, 13 часа и 33 мин.

Полово възпитание при малките деца - от кога?

преди 2245 дни, 6 часа и 55 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 2 дни, 5 часа и 56 мин.

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 9 дни, 2 часа и 5 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 10 дни, 18 часа и 47 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 23 дни, 1 час и 38 мин.
Всички

АНКЕТА

Какво би задържало младите лекари в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете? Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?

Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?

от 21 май 2025г. Прочети повече
Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете

Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете

от 05 юли 2016г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЛЮКСЕОЛ МАСКА КЕРАТИН 200мл 337871

ЛЮКСЕОЛ МАСКА УКРЕПВАЩА 200мл 335570

ЛЮКСЕОЛ МАСКА П/В КОСОПАД 200мл 337222

КСИЛОМЕТАЗОЛИН капки за нос, разтвор 0.1 % 10 мл

СИНГУЛАР таблетки за дъвчене 4 мг * 28

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

СОДА ЗА ПИЕНЕ таблетки * 30 НИКСЕН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юли 2025г. в 18:12:15

КЛАЦИД таблетки 250 мг * 10 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юли 2025г. в 18:11:15

КЛАЦИД таблетки 250 мг * 10 МАЙЛАН

Коментар на: Нина Пламенова Димитрова от 04 юли 2025г. в 15:30:22

ДЖАРДИНС таблетки 10 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юли 2025г. в 14:11:26

ТРИТИКО таблетки с удължено освобождаване 75 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 04 юли 2025г. в 12:06:50
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival