Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология Групова динамика Какво прави арогантните хора арогантни

Какво прави арогантните хора арогантни

от 07 юли 2017г., обновено на 29 сеп 2020г.
Редактор: Станислава Тонева
Какво прави арогантните хора арогантни - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Арогантността е черта, която в обществото често носи ценни награди, особено в политически и бизнес борби. Обичайно се смята, че успешни са тези, които са в състояние да стъпят върху някого, за да печелят всяко състезание. Независимо дали става въпрос за получаването повече гласове, повече клиенти или повече точки на баскетболното игрище, арогантното отношение, видимо носи облаги, защото е уверено и популярно. Дори само един арогантен колега, може да докаже на околните колко неприятно може да е контактуването с такъв човек.

В иновативна серия от изследвания психологът Адам Фетерман и колегите му (от Центъра за медийни проучвания в Тюбинген, Германия) изследват поведението на хората с ниски и високи нива на арогантност в отговор на различни стимули, които са съответно висока и ниска властова мотивация. Тяхната логика е, че арогантността представлява външен израз на личностно качество, отразяващо желанието да се надделее над другите. Обратното на арогантност е принадлежност или желанието да се разбираме с околните. Техният основен изследователски въпрос е "дали тенденциите да се предпочита един вид стимули пред друг могат да дадат представа за личностните характеристики или общуването".

Хората, показващи арогантно отношение, най-често се насочват към властовите или доминиращи думи и образи. Ето защо те са подготвени да обработват по-бързо стимулите, свързани с властта, възприемат ги като по-важни и се опитват да се доближат повече до тях, отколкото до такива, които се свързват със слабост или принадлежност в условно представения проект. Както хората на диета се усещат силно привлечени към храна, така арогантните се усещат съблазнени от всичко, което може да е полезно за напредък към позиция на превъзходство.

Изследваните субекти първо попълват въпросник за личността, който да оцени техните нива на доминантност и принадлежност. По шестобалната оценъчна система те посочват колко добре ги описва набор от изброени черти. Високата арогантност е обозначена с термини като "самохвалство" и "напереност". А високата принадлежност се следи чрез несъгласие с описания като "коравосърдечност" и "антипатичност".

При всяко тестване участниците сравняват поведението, което е свързано с различни нива на доминантност и принадлежност, оценявайки думи, изложени на компютърен екран.

Част от думите, изразяващи властова позиция са:

  • Богатство;
  • Власт;
  • Пари;
  • Сила;
  • Престиж;
  • Репутация;
  • Статут;
  • Заможност;
  • Господство.

Думите, изразяващи принадлежност са:

  • Привързаност;
  • Съчувствие;
  • Сътрудничество;
  • Хармония;
  • Семейство;
  • Взаимоотношения;
  • Принадлежност.

Докато четем тези списъци, можем да помислим за това, което би привлякло вниманието ни по-бързо. Фетерман и неговите сътрудници установяват, че както се прогнозира, участниците с висока доминантност са били много по-бързи при намирането на думите, издаващи властова позиция.

Подобен тип готовност за реагиране се появява и в две последващи проучвания, сравняващи тези, които търсят власт, и тези, които търсят приятелство. В едно от тях проучваните лица трябва да преценят размера на шрифта, с който са изписани думите. Индивидите с по-арогантно поведение посочват думите, изпращащи послание за властова позиция като такива с по-голям шрифт. Според авторите на проучването „надценените размери са показали, че проследяват наградата“, което значи, че даваме по-голяма тежест на думите, които според нас са по-важни.

Третата задача включва използването на джойстик, за да се придвижи курсор по-близо до комбинация от думи (избирайки между тези, които издават властова позиция или другите, издаващи принадлежност). Подкрепяйки предишните констатации, ориентираните към силата на доминацията са по-бързи в насочването към силово ориентираните думи, като бързо отклоняват курсорите от тези, свързани с принадлежността.

Както заключават авторите, "когнитивно-мотивационните процеси трябва да бъдат особено приспособени към възможностите, които могат бързо да бъдат натрупани или изгубени". За арогантните това означава, че тяхната комбинация от т.нар. тъмна триада от черти, характерни за нарцисизма, психопатията и агресията ги кара да бъдат непрекъснато бдителни за възможности, които им позволяват да превъзхождат хората, възприемани като конкуренти. Тъй като оценяват победата над всичко останало, те също често влизат в спорове.

Личностите, търсещи обратното — принадлежност - по-често биха търсили съгласие или компромис.

В ежедневието част от картината на арогантността включва желание да се доминира, но и един вид прекалена самоувереност в способностите да се достигне до победа и печалба. Кристи Локхарт и екип от Университета в Йейл (2017 г.) установяват, че малките деца (5 до 7-годишни) проявяват наченки на арогантност, вярвайки, че ще придобият повече знания като възрастни, отколкото самите възрастни мислят, че имат. По подобен начин арогантните са готови не само да спечелят, но и да се припознаят като заслужаващи да спечелят.

Може би имате приятел, който кандидатства за работа извън възможностите му. Убеден е, че ще бъде печелившият кандидат, въпреки липсата на необходимите опит и квалификация. По време на интервюто впечатлява работодателите със смели отговори. Разбираемо е да се хвърли на възможността за желаната работна позиция, и ако я получи, то първоначалната смелост/увереност/арогантност са били възнаградени. Проблемът е, че щом се задържи тенденция, която поддържа подобно поведение, работодателят ще го види и най-вероятно ще съжали за избора си.

Арогантните се грижат повече за победата, отколкото за приятелството и отношенията им с хората. Ето защо околните вероятно ще бъдат потъпкани, ако това им носи някаква награда.

Важно е да не оставяме поведението им да достига до нас и да променя настроението ни, защото постоянното гонене на победата, всъщност е поредният признак на вътрешна неувереност.

Източник:

psychologytoday.com

  • снимка: pixabay.com
Още по темата:
  • 4 тактики на токсичните личности за поробване на околните 4 тактики на токсичните личности за поробване на околните
  • Защо завиждаме на другите - 7 неща, които трябва да знаете за психологията на завистта Защо завиждаме на другите - 7 неща, които трябва да знаете за психологията на завистта
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • Правилата на успешната заблуда - 13 ключови умения Правилата на успешната заблуда - 13 ключови умения
3.7/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ЗАОБИКОЛЕНИ ОТ ЕНЕРГИЙНИ ВАМПИРИ -  ТОМАС ЕРИКСОН - ХЕРМЕС
19.95лв. / 10.20 €

ЗАОБИКОЛЕНИ ОТ ЕНЕРГИЙНИ ВАМПИРИ - ТОМАС ЕРИКСОН - ХЕРМЕС

Коментари към Какво прави арогантните хора арогантни

От сайта (2)
Напиши коментар 2 коментара
  1. Анонимен 
    на 29 October 2022 в 22:57
    Често пъти за арогантни хора заклеймяват тези, които нямат нищо общо с арогантността!
  2. Теолог 
    на 29 October 2022 в 12:43
    Често пъти за арогантни се възприемат хора, които нямат нищо общо с арогантността! Арогантността често пъти обвинява другите в арогантност, без да познава себе си.

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • Групова динамика
  • 4 тактики на токсичните личности за поробване на околните
  • Защо завиждаме на другите - 7 неща, които трябва да знаете за психологията на завистта
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • Правилата на успешната заблуда - 13 ключови умения
  • 5 начина, по които съсипваме връзката си
  • Как да блокирате всеки тип енергиен вампир
  • Заредете се с енергия с напитка от авокадо, мента, какао и кейл
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Как влияе чувствителността към шум на мозъка и тялотоКак влияе чувствителността към шум на мозъка и тялото

Как влияе чувствителността към шум на мозъка и тялото

от 14 авг 2025г.Прочети повече
Какви изследвания трябва да си правят мъжете според възрастта сиКакви изследвания трябва да си правят мъжете според възрастта си

Какви изследвания трябва да си правят мъжете според възрастта си

от 13 авг 2025г.Прочети повече
Лука Кримски – хирургът и свещеникът, който обича страданиетоЛука Кримски – хирургът и свещеникът, който обича страданието

Лука Кримски – хирургът и свещеникът, който обича страданието

от 13 авг 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Преглед при лекар, рецепти, лечение - по време на почивка

преди 28 дни, 21 часа и 49 мин.

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 34 дни, 1 час и 12 мин.
Всички

АНКЕТА

Да се увеличи ли потребителската такса за здравноосигурените лица

Виж резултатите
Още интересни публикации
Как да блокирате всеки тип енергиен вампир Как да блокирате всеки тип енергиен вампир

Как да блокирате всеки тип енергиен вампир

от 25 ное 2019г. Прочети повече
Заредете се с енергия с напитка от авокадо, мента, какао и кейл Заредете се с енергия с напитка от авокадо, мента, какао и кейл

Заредете се с енергия с напитка от авокадо, мента, какао и кейл

от 08 окт 2019г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЛОВИ ШИШЕ ЗА ХРАНЕНЕ МАМА ФИЙЛ 0+ месеца 150 мл

НУТРИКОСТ L-ПРОЛИН капсули * 180

ЛА РОШ ПОЗЕ ЛИПИКАР ЛАЙТ УРЕЯ 10% МЛЯКО 400 мл

АЛАЙВ ПРЕМИУМ МУЛТИВИТАМИНИ ЗА ЖЕНИ 50+ желирани таблетки * 75

АУЛИН таблетки 100 мг * 20 БЕСТА МЕД

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ДИПРОСАЛИК дермален разтвор 0.05% 30 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 14 авг 2025г. в 10:09:37

ДИПРОСАЛИК дермален разтвор 0.05% 30 мл

Коментар на: Анита Грнчева от 13 авг 2025г. в 16:50:41

ЖЕЛЯЗО КОМПЛЕКС таблетки * 30 ВАЛМАРК

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 авг 2025г. в 16:50:01

д-р Камелия Кирилова Христова

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 авг 2025г. в 16:16:26

СИНКВАНОН капсули * 14 НЕОФАРМ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 авг 2025г. в 16:13:52
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival