Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Достатъчни ли са техниките за самопомощ за преодоляването на депресията

Достатъчни ли са техниките за самопомощ за преодоляването на депресията

Достатъчни ли са техниките за самопомощ за преодоляването на депресията - изображение

Според Националния институт по психично здраве на САЩ един на всеки пет души страда от подпрагово ниво на депресия – те изпитват някои от симптомите на заболяването, но не достатъчно, за да покрият критерия за поставяне на клинична диагноза. Тази група американци сe намира в рисковата категория, като вероятността да развият клинична депресия в рамките на следващите 12 месеца е изключително голяма. Без значение от народността нетретирането на симптомите дори на по-леки форми на афективното разстройство в повечето случаи води до влошаване на състоянието на страдащите.

Някои хора вземат решението да не потърсят специализирана помощ поради финансови причини, принадлежността си към специфичната култура или предразсъдъците, които върлуват из обществото. За тези индивиди прилагането на техники за самопомощ изглежда като приемлива (и понякога единствена) алтернатива.

Какво казват учените

Въпреки че по-голям брой и по-мащабни проучвания са необходими, мнозинството изследователи заключават, че за някои хора психотерапията с минимален контакт – направлявана самопомощ с минимална комуникация лице в лице с професионалист – може да подобри физическото и психичното здраве. Според изследване от октомври 2004 г., проведено от Кенеди и Шерази (Kennedy & Sherazi) и публикувано в научния журнал The British Journal of Psychiatry, психотерапията с минимален контакт може да намали риска от повторен епизод на депресия в продължение на една година.

Резултатите от друго проучване, публикувано през 2017 г. в научния журнал Diabetic Medicine, предоставят още доказателства в подкрепа на техниките за самопомощ. Екип от учени (Ebert, Nobis, Lehr, Baumeister, Riper, Auerbach, Snoek, Cuijpers & Berking), водени от професора по психология Еберт, анализира ефекта от онлайн програма за самопомощ върху повече от 250 участници с диабет, които също така съобщават и за симптоми на депресия. Изследователите заключават, че интернет терапията значително подобрява симптомите на депресия, включително намалява емоционално страдание, породено от наличието на хронично заболяване, и подобрява цялостното психично и физическо състояние.

Още един аргумент в подкрепа на ефективността на техниките за самопомощ представлява проучване от юли 2013 г., публикувано в научния журнал Behaviour Research and Therapy, в което участват 66 дистресирани студенти. Участниците в експеримента следват инструкциите на онлайн когнитивно-поведенческа програма с цел самопомощ. Самата програма включва краткотрайна среща с обучени студенти инструктори. Резултатите от проучването, чиито автори са Дей, Макграт и Войтовиц (Day, McGrath & Wojtowicz), сочат, че интернет базираните техники за самопомощ значително редуцират признаците на депресия, тревожност и стрес.

Какво представлява направляваната самопомощ

Направляваната самопомощ може да включва въпросници, материали за четене, задачи и понякога тестове, чиято цел е да проверят дали използващият наръчника разбира напълно предоставената информация. Образователният материал е създаден, за да осведоми четящия за връзката между емоциите, настроението, поведението и биологията на организма.

Като се има предвид широкото разпространение на мобилните приложения, свързани с подобряване на психичното здраве, изследователите от сферата на психологията са се заели със задачата да определят потенциалния ефект от използването на такива приложения.

Обхватен анализ на проучвания, отнасящи се за употребата на мобилни приложения за справяне с психични проблеми, сочи, че въпреки наличието на повече от 3000 мобилни приложения на темата голяма част от тях не са анализирани подробно или въобще. С други думи, учените не могат да намерят достатъчно информация колко ефективни са в близък и далечен план. Мащабното изследване е публикувано в научния журнал Medical Internet Research през ноември 2013 г. от екипа на д-р Тара Донкър (Petrie, Proudfoot, Clarke, Birch & Christensen). Докато за някои мобилни приложения, които са добре проучени, се смята, че помагат за следенето на настроенията и предоставят облекчение на депресивните симптоми, цялостният брой на приложенията, подкрепени от научни доказателства, е изключително малък.

Друго сравнително малко проучване с 13 пациенти, страдащи от депресия, показва, че онлайн когнитивно-поведенческата програма е добро решение за някои, но не и за други. По-голяма част от участниците се чувстват прекалено самотни и проявяват желание за по-индивидуален план и контакт с терапевт лице в лице. Изследването е публикувано в научния журнал Scandinavian Journal of Primary Health Care през 2017 г. от екипа на Ана Холст (Holst, Nejati, Björkelund, Eriksson, Hange, Kivi, Wikberg & Petersson).

Кое е най-подходящото за вас

Дори проучванията, които индикират значителни резултати, няма да важат за всички. Така че въпросът е "Ще проработят ли техниките за самопомощ във вашия случай?". Психологът д-р Джон Норкрос, един от авторите на книгата "Самопомощ, която работи: ресурси за подобряване на емоционалното здраве и укрепване на отношенията", споделя, че самопомощта е като цяло за предпочитане пред никаква помощ и в някои случаи може да има почти същата ефективност като традиционните терапии, проведени със специалист по психично здраве. Когато обаче избирате книга или програма за самопомощ, д-р Норкос съветва предварително да я проучите добре.

Как да изберем подходяща книга за самопомощ

Д-р Норкос съветва да търсите материали, които правят точни и реалистични обещания, като същевременно посочват своите ограничения. Също така той препоръчва да проверите дали авторът има необходимото образование и квалификации, за да дава съвети за психичното здраве. Важно е читателят да се увери, че използваните източници са реномирани научни журнали и учебници.

Не забравяйте, че въпреки полезното си действие – предоставяне на информация за симптомите ви и полезни методи за справянето с тях – материалите за самопомощ са в края на краищата продукт, чиято цел е да се продава и да се харесва от мнозинството. Ако подозирате, че може би страдате от психично заболяване, е важно да обсъдите притесненията си с професионалист, който ще ви насочи към възможно най-доброто и подходящо лечение – без значение дали това лечение ще включва самопомощ, традиционна терапия или комбинация от двете.

Д-р Норкорс обяснява, че колкото по-сериозно е психичното разстройство, толкова по-голяма нужда имат индивидите от помощта на специалист по психично здраве. Прочетете следните изказвания. Ако някое от тези твърдения важи и за вас, д-р Норкрос съветва да не разчитате само на техниките за самопомощ, а да посетите лицензиран психолог или психиатър.

  • Не можете да различите между това, което е реално, и това, което не е.
  • Нямате нужната мотивация или не притежаване уменията да приложите предложените техники за самопомощ в ежедневието си.
  • Вече сте пробвали няколко приложения/книги/материали за самопомощ, но нито един не е дал резултат.
  • Самопомощта е толкова полезна, колкото е нейната ефективност. Ако тя не е подходящото решение за вашите проблеми, бъдете откровени със себе си. Депресията е сериозно заболяване и няма нищо срамно в това да поискате и да получите помощ.

Компютърните програми, мобилните приложения и книгите за самопомощ не могат да излекуват депресията, но могат да ви помогнат да се почувствате по-добре, докато получите достъп до услугите на професионалист.

Редактор: Нора Маркова
Източник: psycom.net
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлт. медицинаНовиниЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиХранене при...Социални грижиСнимкиЛеченияВидеоСпортТестовеЗдравни проблемиАнкетиБотаникаИзследвания