Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Ставането сутрин е най-трудната част от деня, ако имате депресия

Ставането сутрин е най-трудната част от деня, ако имате депресия

Ставането сутрин е най-трудната част от деня, ако имате депресия - изображение
Депресията е различна и уникална за всеки индивид, но в целия този мрак има един общ елемент. Симптомите на това заболяване са опустошителни сутрин. Денят едва започва, а депресираният се чувства без енергията, интерес, дъх ...

Хората с този вид разстройство, в която и да е от разновидностите му (основно депресивно разстройство, дистимия), споделят едно общо желание. Иска им се да имат болка, която да е видима. По този начин страданията им биха били по-очевидни и биха получили по-голямо разбиране, както и повече състрадание от другите.

Кажете "Не мога да стана сутрин" на психолог и той ще разбере, че може да се касае за депресия. Но в очите на колеги, приятели или дори семейство нещо подобно може да се тълкува като мързел, апатия или извинение да се измъкнете от дадени отговорности.

Не е лесно. Депресията е като вътрешно торнадо. Тя завихря всичко и го променя. Голяма част от процесите на тялото ни се забавят, променя метаболизма ни, нашето възприятие за реалността и неврохимията ни, което води до т.нар. "дневна промяна в състоянието на ума".

Точно за това ще говорим в редовете по-долу.

Добро утро депресия, пак ли ти

Андреа е 46-годишна и в момента тя преживява депресивен епизод, въпреки че преди две години успява да се пребори, благодарение на медикаментите и психотерапията.

Тя усеща, че депресията се връща по една много конкретна причина — става й все по-трудно да се вдига от леглото сутрин. Енергията й я предава с всеки изминал ден. Чувства се апатична и в негативно настроение, докато най-накрая й става ясно — депресията се е върнала.

Този добре познат неин враг е най-лош в ранните часове на деня по следните причини:

Дневното вариране на състоянието на ума се характеризира с пробуждане с негативни чувства, обезсърчение и огромна физическа умора. Тези симптоми, като цяло, бавно се подобряват през деня.

Както показват различни изследвания, повечето хора с депресия имат изменения в циркадните ритми. Хормони като мелатонин се освобождават в по-малки количества или в неправилното време. Това причинява на човека, страдащ от депресия, безсъние или известно чувство на сънливост през целия деня.

Що е то циркаден ритъм?

Тази промяна в циркадните ритми на депресирания може да бъде причина да му е по-студено сутрин. Той може да има понижена или никаква енергия и дори да не е способен да реагира на определени стимули поради ниското си ниво на будност.

Трябва да добавим още един фактор към всичко по-горе. Това е ясното усещане, че не сме годни за деня, който току-що е започнал. Това чувство на беззащитност и убедеността, че не можем да се справим с отговорностите само увеличава чувството, че напълно губим контрол над живота си.

Как да се справим с най-трудната част от деня

Хайде да се върнем отново към случая на Андреа. Тя е жената, на която се налага да се изправи отново пред депресията, след като се е надявала, че болестта е изчезнала завинаги. Въпреки че заболяването е неин стар "приятел", тя не се колебае да се върне при своя специалист, за да види какви предписания може да са от полза.

Определени лекарства могат да помогнат за регулирането на специфичните невротрансмитери, които променят циркадните ни ритми. Освен медикаменти, Андреа спазва определени рутини, които да й помогнат да се справи с болестта си много по-ефективно.

Нека видим какви са те:

Насоки за справяне със сутрешните симптоми на депресия

Преди всичко друго, важно е да запомните, че междуличностната и когнитивно-поведенческата терапии могат да бъдат от много голяма полза.

Нашата главна героиня също така решава да посети лекаря си, за да й окаже първоначална помощ — някои изследвания. Тя знае, че неща като проблеми с щитовидната жлеза, недостиг на витамин В12 в организма или дори чернодробен проблем могат да причинят/да влошат чувството за липса на енергия сутрин.

  • Веднага щом стане от сън, тя прави 10 минути леки йога упражнения в стаята си.
  • След това сама се принуждава да се изкъпе и да се облече.
  • Това, което следва, е толкова просто, колкото и терапевтично. Всяка сутрин Андреа трябва да се обади на някого по телефона, за да получи доза по-добро настроение, енергия и воля. В нейния случай този някого е майка й. За нас това може да е брат или сестра, който да ни мотивира.
  • След това Андреа изяжда закуската си спокойно и не бърза. Тя почти никога не изпитва желание да го прави, но се насилва, защото знае, че мозъкът й се нуждае от тази енергия сутрин.
  • Не на последно място, тя отделя малко време да медитира (15 или 20 минути). Това е специално време за поддържане на връзка със себе си, в което можем да обработим мислите и отрицателните си емоции малко по-добре.
  • По този начин Андреа получава малко повече вътрешен мир и мотивация, които използва, за да посрещне предизвикателствата на деня малко по-лесно.

Тези прости съвети могат да помогнат и на вас!

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: MD-Health.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛеченияЛюбопитноЗдравни съветиТестовеСпортЗдравни проблемиНовиниЛайфстайлПсихологияХранене при...Алт. медицинаСоциални грижиСнимкиВидеоАнкетиИзследванияБотаника