Начало Психология Позитивна психология Терапевтични занимания и креативност Ежедневни хитринки за подобряване на емоционалния статус

Ежедневни хитринки за подобряване на емоционалния статус

Ежедневни хитринки за подобряване на емоционалния статус  - изображение

Кога за последно се погрижихте за емоционалното си здраве?

С оглед на това, че от него зависи и физическото ни благополучие, социалните ни взаимоотношения, икономическият ни статус и цялостното ни щастие май трябва да полагаме повечеко грижи. Някой неща несъмнено са от полза за ума и тялото ни, здравословното хранене, упражненията и доставяне на достатъчно сън, са изключително добро начало за поддържане на емоционално здраве, но какво друго можете да направите, за да сте дейни при подобряване на емоционалното си състояние?


Планувайте

Усещането, за достигнато постижение е един от най-бързите начини да повдигнете настроението и енергичността си. Но много от нас, твърде често усещат недоволство от провала, защото си поставяме само далечни цели, които с времето избледняват и изскачат пред нас, вече неудовлетворяващо занемарени. Противодействайте на това, като постигате цели не само в далечното бъдеще, а и за всеки ден. Уверете се, че ежедневните ви „мини цели“ са постижими, като използвате списък, изготвен сутринта (това ще ви даде възможност да ги обмисляте, докато ги пишете и в последствие да си доставите удоволствието да ги отбелязвате като постигнати). Целите не трябва да бъдат огромни, но трябва да са ефективни — телефонен разговор, който отлагате отдавна, отнема две минути, но облекчението продължава няколко часа. Приятните цели задължително се броят. Може да поставите за цел да спрете и помиришете цветята по пътя към работа или да изтанцувате любимата си песен в коридора у дома.

Планувайте

Разнообразете

Ден след ден изцеждане на все същите резерви сила и решения от нас няма как да доведе до постоянно поддържане на върховата ни форма. Това не е изненадващо, защото мозъкът е създаден, за да бъде стимулиран.
Вместо да се опитвате да намерите вълнение, обръщайки се към навици като пиене, тъпкане с храна или мечтаене за бъдещата ваканция, защо да не се ангажирате с намиране на начин да добавите малко разнообразие в живота си?
Изяждане на закуска в хола вместо в кухнята, велосипед и нов път до работа - вместо кола. Не само, че това запазва мозъка ви активен, вземайки пресни решения на място, а и ви държи в настоящия момент, далеч от стари съждения и тревоги.


Пробвайте нова перспектива

Следващия път, когато се изправите пред предизвикателство опитайте да го видите от различна гледна точка. Как би видял най-добрият ви приятел подобна ситуация? Как би постъпил вашият кумир в живота? Какво би направил отшелник, живял в тундрата или някой, на когото остава само една седмица живот?
Разширяването на фокуса може да е забавно и да намали стреса, отговаряйки на проблемите доста по-бързо, отколкото очаквате. Също така спира визията за съществуването, наречена „животът е труден“.
Ако забравите за това, бързайки през ежедневните задачки, тази тактика все още е полезна в ретроспективен план. Преди да легнете в леглото помислете за частите от деня, които са били предизвикателство. Какво бихте научили от тях, ако ги видите през други очи?


Отделете внимание на „сега“

Отдайте време и внимание на мига и имайте предвид, че е изкуството да живееш в този момент, едно от тези, които носят полза, помагайки да се отпуснем и да дишаме дълбоко, което намаля безпокойството и повишава вероятността за постигане на щастие.
Отделянето на време и внимание е прекрасен начин да осъзнаете пълноценно мислите и чувствата си. Признаването на емоциите означава, че е малко вероятно да ги потискате, причинявайки вредно натрупване и депресивни състояния. Ученето да локализирате мислите си означава, че можете да изберете да не навлизате в това, което когнитивните терапевти наричат "отрицателна мисловна линия", която ви води до вземане на безполезни решения за живота.
Качеството на действието има по-голямо значение от отделеното време, когато става дума за обмисляне, дори в някои дни това да се случва за 5 минути, може да е полезно.

Таймер


Отделете време

Усещането, че времето изтича просто храни растящото безпокойство, увеличава отлагането и подпомага скачането на стресовите нива. Полагането на усилия всеки ден да оставяме време на себе си може практически да намали усещането за паника.
Истински може да ви отвори очите следното упражнение:
Една седмица прекарвате с таймер в джоба. На всеки час той звъни и вие записвате какво сте правили през тези 60 минути. Ще видите къде всъщност изтича времето ви и как да менажирате решенията си така, че в бъдеще да се побирате в разумни времеви рамки. Може също така да настроите алармата си, за да маркира различните точки от деня ви.
Това упражнение е много полезно, подпомагайки работата за точно определени периоди и повишавайки производителността.


Вдишайте дълбоко

Дишането всъщност си е наука. Твърде много от нас никога не дишат правилно, позволявайки на стреса да поддържа вдишванията им плитки. Да се научиш да вдишаш с диафрагмата си (наречено още коремно дишане), позволява нивата на кислород в тялото да се повишат, следователно мозъка да работи по-добре.
Контролираното дълбоко дишане също „събужда“ пара симпатиковата нервна система, която естествено противодейства на раздразването и реакцията при стресиращи мисли. Отделянето на две минути съзнателно дълбоко дишане няколко пъти на ден ви прави много по-спокойни.


Свържете се

Не става дума за чатене през смартфона, а за истинска човешка връзка.
Без значение колко интровертен твърдите, че сте, хората са социални същества и мозъкът им е жив, за да се възползва от връзката.
Понякога е адски просто, колкото да отделите време да се усмихнете на непознат или да погледнете в очите на продавача, който ви обслужва, или пет минути, за да поговорите с приятел. Една прегръдка няма да ви струва нищо, а ще ви донесе окситоцинът (от който се нуждаете, за да получите положителни емоции).
Ако все пак ви влече компютъра, то ще ви разочароваме. Проучванията показват, че комуникирането през социалните мрежи води до по-слабо усещане за връзка. Създава фалшиво чувство за интимност, което отвлича от инвестирането в отношения в реално време и реално тласка към самота.


Обичайте се

Важно е да отделите известно време за себе си, въпреки че в забързаният ни живот заетостта е висока и грижата за другите често е на първо място. Толкова често забравяме да се грижим за себе си, че създаваме неприятности, който могат постепенно да влошат самочувствието и щастието ни.
Как да отделяме време за себе си? Помолете партньора да приготви децата за градина, разходете се в близкия парк, вместо да обядвате с колегите в почивката, всичко това помага.
Не забравяйте, че думите на отказ също могат да създават позитиви. Ако не ви се излиза тази вечер, може спокойно да го кажете и да прекарате вечерта по-начин, който ви е приятен.


Усещайте благодарност

Може да мислите, че благодарността е просто тенденция, но всъщност е основан на доказателства инструмент, намаляващ тревожността, депресията и подобряващ съня. Тя може да е изключително по-дълбока от традиционната техника, в която изброяваме (само) 5 неща, за които сме благодарни, докато оправяте тоалета си сутрин. (Въпреки че интегрирането на благодарността в ежедневието е изключително полезно).
Ако вече практикувате изброяването на 5 неща, за които сте благодарни, то разширете кръга постепенно, докато достигнете до изброяване на неща, които не бихте нарекли положителни. Това ще позволи на перспективата ви да се промени и отговори на нуждата да научите повече от живота. Можете да сте благодарни, че задръстването ви дава време да поговорите с детето, без да сте зает с нищо друго, че сте научил как да овлядявате емоциите по време на скандал, че заради забравения чадър сте усетил дъжда като в детството си.

На ръба


Приближете се до ръба

Ако обичате да сте на сигурно място и не се бутате в адреналинови преживявания, то това може би не е съветът, който бихте желали да прочетете. Но за повечето хора приближаването до ръба на комфортната зона води до емоционални пикове, защото знаем много добре, че не живеем според собствения си потенциал. Ако съзнателно мразите усещането за страх и това ви държи назад, важно е да огледате нещото, което наричате страх от всички страни. Страхът е емоция, която ни предпазва от опасности. Понякога това, което усещаме, всъщност не е страх, а просто нервна възбуда, която припознаваме грешно. Неправилното именуване на емоцията ни спира от преживявания, на които всъщност бихме се зарадвали. Специалистите призовават всеки ден да изтласкваме зоната на комфорт малко по-далеч, предизвиквайки границите й.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимка: naturewhispering.com; cache.tuwenba.com; jaksicmarko.wordpress.com; hoahoctro.vn

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайлЗдравни съветиСнимкиРецептиСоциални грижиФизиологияАлтернативна медицинаАнкетиСпортБотаникаНовиниНормативни актовеОрганизацииХранене при...ЗаведенияТестовеИнтервютаЛеченияИсторияОбразованиеОткритияПроизводителиКлинични пътеки