Начало Психология Социална психология Аз Имате ли контрол? Чувството за личен контрол е от съществено значение за психичното здраве

Имате ли контрол? Чувството за личен контрол е от съществено значение за психичното здраве

Имате ли контрол? Чувството за личен контрол е от съществено значение за психичното здраве - изображение

Чувствате се извън контрол?

Отдавна е ясно, че вярата в това, че можем да упражняваме контрол върху стресовите събития помага да се справим със стреса. Хората обичат да контролират живота си, а онези, които имат чувство за личен контрол, са по-добре от онези, които го нямат.

"Убеждението, че светът се управлява от хаоса, а последствията се определят от случайността е нещо, което повечето хора никога няма да приемат. Изследователите са открили, че хората са силно мотивирани да избягват подобни вярвания, за да запазят чувството си за контрол. Възприемането на света като управляван от случайността би било твърде психологически стресиращо и предизвикващо безпокойство." (стр. 776, 2)

За да усещаме контрол, светът трябва да бъде предсказуем до известна степен. Просто не можем да имаме контрол в непредсказуем свят и затова той е тясно свързан с предсказуемостта, последователността и реда в живота ни.

Въпреки това, проучванията показват, че когато хората нямат чувство за контрол поради непредвидимост в заобикалящата ги среда, те започват да търсят реванш (ритуали, духовност).

Два аспекта на контрола

Контролът има поне два аспекта:

  • Първият аспект се отнася до силата на личната ефикасност да се постигат промени чрез настойчиво усилие и творческо използване на способностите и ресурсите.
  • Вторият аспект се отнася до степента, до която можем да променяме околната среда

Хората, които поддържат вярвания за своята самоефикасност, откриват начини за упражняване на някакъв контрол, дори в обстановка, съдържаща ограничени възможности и много други ограничения. Когато хората вярват в способностите си да упражняват контрол върху някои аспекти от живота си, те вероятно ще имат чувство за контрол.

Нереалистични възприятия на контрола

Нереалистичните възприятия за контрол обаче могат да доведат до нереалистичен оптимизъм или обратно. Помислете за лице, което страда от хронична инвалидност след мозъчно увреждане.

Това е злочеста ситуация, която човекът не може да контролира, а усилията за контролиране на положението (стратегии за справяне с проблемите) вероятно ще се провалят. Този неуспех може да доведе до чувство на безпомощност и депресия.

В този случай не се препоръчва да се поддържат силни убеждения за контрол. Вместо това човекът би имал полза от ангажирането с повече стратегии за справяне с емоциите, като приемане.

Контролът върху някои аспекти на дадено събитие, например върху симптомите, а не върху болестта като цяло, обикновено се счита за полезен начин за справяне.

Чувството на контрол е от съществено значение за разбирането на общото човешко функциониране, но той е важен и за разбирането на много психични проблеми.

Прекомерната нужда от контрол е в основата на психични заболявания като обсесивно-компулсивно разстройство и анорексия. Въпреки това, този вид контрол (свръхконтрол) е различен от този, който имаме предвид тук, тъй като се характеризира с изключителна психологическа липса на гъвкавост.

Положителни аспекти на личния контрол

Солидно изследване ни кара да очакваме, че субективното чувство на "контрол" е свързано с щастието, благосъстоянието и удовлетворението от работата. Всъщност, възприеманият контрол е свързан със способността да се справяме със стреса и да толерираме болката.

Изследване на Инфурна и колеги (2013 г.) установява, че виждането на живота като контролируем и предвидим помага да се предпазим от отрицателните емоции, които допринасят за отчаянието и апатията, и прогнозира смъртността в извадка от почти 3 000 участници.

В психотерапията, засилването на чувството за контрол или овластяването на хората е една от най-важните, ако не и най-важните, терапевтични цели:

"Целта на терапията е да не се решават всички проблеми на пациента, а да се увеличи способността му да решава собствените си проблеми …" (стр. 342, 2

Редактор: Елиза Трайкова

Източници:

1. everydayhealth.com

2. http://psycnet.apa.org/PsycBOOKS/toc/10788

Снимка: theriselife.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноНовиниСпециалистиИсторияСнимкиСоциални грижиЗаведенияЛеченияИнтервюта