Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Позитивна психология Наръчник на успешния родител Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него

Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него

от 13 юни 2019г., обновено на 30 авг 2019г.
Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Метафората „хеликоптерно родителство“ навлиза през 1969 година, когато д-р Хаим Гинът  в книгата си „Детето и ние“ споменава за тийнейджър, който се оплаква: „Майка ми кръжи над мен постоянно, като хеликоптер“. 

„Хеликоптерното родителство“ е типично за родители, които са твърде фокусирани върху децата си, твърди Каролин Дейч (Carolyn Daitch), доктор по Психология и Директор на център за лечение на тревожни разстройства, Детройт. И допълва, че този тип родители обикновено поемат твърде голяма отговорност за случващото се с децата им, най-вече за успехите или провалите им. Този тип родителство е определяно и като свръхродителство. Това означава да участваш в живота на детето твърде много, да упражняваш свръхконтрол и свръхпротекция. 

Кой е „хеликоптерен родител“? 

Макар терминът да касае основно родители на деца в юношеска или младежка възраст, тоест възраст, в която децата са способни да се справят вече сами, „хеликоптерното родителство“ се среща и сред останалите родители. Например, родителят на дете в прохождаща възраст също спада към тази категория, ако постоянно го засенчва, играе с него през цялото време и моделира поведението му. 

В периода на началното образование се счита, че един родител е от „хеликоптерен“ тип, ако той лично избира учителя или треньора, избира приятелското му обкръжение и заниманията му, а също така, ако оказва твърде голяма помощ при писането на домашни и изготвянето на училищни проекти. 

Защо някои родители „кръжат“ над децата си?

Има няколко причини, които могат да тласнат родителя към такъв тип родителство. Ето и основните четири: 

Страх от ужасяващи последици 

Ниска оценка, провал в адаптацията или страх от неуспешна професионална реализация могат да изглеждат ужасни в очите на един родител, особено ако изглеждат предотвратими след неговата намеса. Обаче, много от последиците, които родителите искат да спестят на децата си, всъщност са техните най-добри учители в живота – нещастието, борбата, упорития труд, несигурните резултати. Просто родителите го чувстват като нещо заплашително и страшно.

Чувство за тревожност

Притесненията на родителите за икономиката, пазара на труда и света като цяло могат да ги накарат да упражняват по-строг контрол върху живота на децата си с цел да ги защитят. 

Компенсаторен механизъм 

Възрастните, които са се чувствали пренебрегнати, твърде малко обичани или игнорирани в детството си, се опитват да компенсират, когато имат свои деца. Прекомерното внимание и съблюдаване да не би да им липсва нещо е отражение на техния живот. 

Натиск, оказван от други родители 

Когато родителят забележи, че други са далеч по-ангажирани с децата си, той често несъзнателно се опитва да бъде като тях. Да се поддадеш на чувството, че си лош родител, само защото не правиш толкова много, колкото другите, е изключително лесно и става неусетно. Чувството за вина играе ключова роля тук. 

Разбира се, да учим детето си да чете или да решава задачи, не ни прави „хеликоптерни родители“, защото всеки от нас знае колко труден би бил животът им без тези умения. 

Защо поемането на отговорност е нещо различно? Ако не учим децата си да поемат отговорност, ние ги обричаме да се впуснат в живота без придобито умение, което ще ги направи успешни хора. А това умение е за цял живот.

8 съвета как да изградим самостоятелност у детето (без да бъдем „хеликоптерни родители“)

Не вършете вместо децата си онова, което сами биха могли да свършат

Така ще ги научим на отговорност и самостоятелност. Например, вместо постоянно да им напомняме това, което вече знаят (често напомнянето е евфемизъм за натякване!), нека оставим последствията да ги учат, когато това е възможно.

В ситуация, когато детето прави сцена пред очевидци, способността ни да помислим за последствията е много по-затруднена, тъй като пред нас стои въпросът да се справим със собствения си гняв, който е подсилен и от усещането за унижение. Обръщайки внимание на лошото поведение, ние го подклаждаме още повече. Нека си представим, че детето ни е нарекло с обидна дума пред съседите. Освен ако не сте Буда, да игнорирате случилото се е невъзможно. А и игнорирането няма да реши проблема. Какво да направим?

Подход „По-малкото дава повече“, или да не прекаляваме със съветите

Като за начало, би било добре не винаги да даваме съвет. Когато детето дойде при нас и сподели свой проблем, естествената ни реакция е да му дадем логичен отговор. Но хората, по природа, сме силни в логическите си разсъждения. Ако отговорът е бил логичен, то вероятно детето нямаше да ни потърси. Когато казваме на някого какво да направи, ние го учим да идва при нас всеки път, когато има проблем. Сякаш е ученик, на когото даваме готовите отговори от теста. Но то реално не разбира защо това са правилните отговори. 

Да използваме подхода „По-малкото дава повече“. Като реагираме спокойно, а не раздразнено, показваме на детето си, че вярваме в неговата способност да решава само проблемите си. Когато е възможно, трябва да позволяваме и поощряваме детето само да се справя с проблемите си. В ситуация, когато братче и сестриче се бият, най-неподходящите въпроси, които могат да бъдат зададени, са: Кой започна? и Защо?. Ето причините за тяхната неуместност: 

  • подозираме, че едното детето е виновно, а другото – невинно; 
  • никое от тях няма да си признае, че то е започнало спречкването и не би поело вината; 
  • дори и да разберем кое е започнало първо, целта не е да играем ролята на детектив, а да прекратим случващото се.

Все пак, понякога се налага да се намесим, за да предпазим децата от наранявания, но без да взимаме страна. Вместо това е добре да изложим своята гледна точка кратко и категорично, без да атакуваме или обвиняваме някое от децата. Например, можем да кажем: „В този дом не се толерира удрянето (обиждане, използване на неприятни прякори, щипане, бутане). Една реплика, която също може да ни бъде от полза, е: Няма да позволя на едното дете, което обичам, да нарани другото дете, което обичам. 

Използвайте невербални изразни средства вместо думи

Също като наливането на масло в огъня, думите сякаш подклаждат емоциите ни. И тъй като да говорим преди детето да се е успокоило е напълно излишно, ще се наложи да разчитаме на невербалните си умения за туширане на бурното му поведение. Например, ние сме разстроени, защото детето не е казало истината. Детето е наясно с физическото ни присъствие около него, съответно тялото ни е най-полезния ни инструмент за справяне със ситуацията. Ако сложим ръце на хълбоците, или пък се изправим заплашително над детето, ще го накараме да се почувства по-малко и да заеме отбранителна позиция. Това увеличава вероятността то да стане нападателно и да ни удари, или пък да удари някой по-малък от него, когато не сме наблизо. Без да губим от авторитета си, трябва да общуваме с детето открито, с грижа и увереност. Същевременно тялото, позата и лицето ни също трябва да излъчват спокойствие. 

Разграничете човека от постъпката му

Ключът към този номер в стил Худини е да се абстрахираме чисто емоционално. 

Абстрахирането се случва, когато съумеем да разграничим деянието от извършителите, хората от тяхното поведение, греха от грешниците. Ако човек, когото обичаме, се зарази с вирус и отмени плановете си с вас, бихме го разбрали. Не бихме го обвинили, че е несериозен или слаб, нали? Напротив, в съзнанието си, ние бихме разграничили болестта от човека, осъзнавайки, че не нашия близък, а болестта е причината за промяната в плановете. Ето това означава да се абстрахираме. 

Каквото и да казва или прави детето, не бива да го приемаме лично. Емоциите могат само да ни попречат да се справим, да ни лишат от способността да се фокусираме върху самата ситуация и да ни направят по-неефективни. Това не означава, че пренебрегваме детето или че прекъсваме контакта си с него. По-скоро означава, че не сме подвластни на емоционалното си състояние, което би ни затруднило да бъдем ефективни. Посланието, което отправяме към детето, е че няма да отговорим или да се намесим, но ще сме там, когато то е готово да направи друг избор.

Покажете ясно на детето какво се очаква от него

Първо трябва да решим какво искаме от детето да направи. Най-добрият начин да отстраним нежелания тип поведение е като му предложим друга линия на поведение, което бихме желали то да усвои, за да замести неприемливата. Затова, нека трансформираме изречението „Искам да спре да избухва“  в „Искам да запази спокойствие и да не крещи, когато му забранявам нещо.“ След това да кажем на детето точно това, което искаме да направи. Трябва да изложим много ясно какво поведение се очаква от него и каква реакция приемаме за нормална. 

Използвайте положителни думи, а не забрани или натякване

Друг много съществен момент е да отправим тази своя молба така, че тя да звучи положително, а не отрицателно. Ако искаме от някого да спре да крещи, бихме могли например да му предложим следното: „Предпочитам да говориш спокойно.“ Идеята е, че е по-важно да кажем на човека отсреща какво искаме, а не какво вече е направил. Ако забраним да се прави нещо, детето може да се обърка и да се зачуди какво друго може да прави в замяна. И именно заради колебанието си, то ще продължи да прави това, което винаги е правело.

Не бъдете многословни, за да не станете досадни

Не е необходимо да усложняваме нещата като обясняваме защо трябва да постъпи по определен начин. „Когато си ядосан на сестра си, искам от теб да използваш думи, да дойдеш при мен, за да ми споделиш, или просто да се махнеш от там. Каквото и да става, искам да не посягаш.“

Не пестете похвалата и прегръдката

Всеки път, когато видим, че детето прави това, което бихме искали, или просто прави малка крачка, но в правилната посока, не само трябва да обърнем внимание на това, но и трябва да похвалим поведението му. Може да използваме вербална похвала, която е добре да звучи ето така: „Беше ми ядосан, но току що реши да използваш думи, вместо да крещиш или удряш, което е прекрасно!“ След това може да се усмихнем, да го прегърнем или целунем, а може и да го потупаме по рамото. Вербалната похвала е още по-въздействаща, когато е съчетана с успокояващо докосване.

Редактор: Даниела Пройчева
Източници: psychcentral.com; parents.com
Снимка: tes.com

 
Още по темата:
  • Напомняне за родители: Обичайте себе си, за да отгледате щастливо и уверено дете Напомняне за родители: Обичайте себе си, за да отгледате щастливо и уверено дете
  • Как се изгражда близост с бебето Как се изгражда близост с бебето
  • Трудните разговори, които трябва да проведем със сина си Трудните разговори, които трябва да проведем със сина си
  • Синдром на празното гнездо: Същност и симптоми Синдром на празното гнездо: Същност и симптоми
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА
12.90лв. / 6.60 €

НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС
17.95лв. / 9.18 €

13 НЕЩА, КОИТО ПСИХИЧЕСКИ СИЛНИТЕ РОДИТЕЛИ НЕ ПРАВЯТ - ЕЙМИ МОРИН - ХЕРМЕС

ВЛАДИМИР ЗАРЕВ. ЛИТЕРАТУРНА АНКЕТА - НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ - ХЕРМЕС
14.95лв. / 7.64 €

ВЛАДИМИР ЗАРЕВ. ЛИТЕРАТУРНА АНКЕТА - НИКОЛАЙ ДИМИТРОВ - ХЕРМЕС

ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС
9.95лв. / 5.09 €

ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС

РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
14.00лв. / 7.16 €

РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА

ДА ОЦЕЛЕЕШ КАТО РОДИТЕЛ 3 - МАЙКО МИЛА - ЕЛИСАВЕТА БЕЛОБРАДОВА, КРАСИМИРА ХАДЖИИВАНОВА - СИЕЛА
20.00лв. / 10.23 €

ДА ОЦЕЛЕЕШ КАТО РОДИТЕЛ 3 - МАЙКО МИЛА - ЕЛИСАВЕТА БЕЛОБРАДОВА, КРАСИМИРА ХАДЖИИВАНОВА - СИЕЛА

Коментари към Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него
    www.framar.bg 
    на 17 October 2025 в 06:27
    Коментирайте "Какво е хеликоптерно родителство и какви са последиците от него"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Позитивна психология
  • Наръчник на успешния родител
  • Разберете какъв пол ще бъде бебето ви чрез китайската таблица
  • Начини и причини за прекратяване на осиновяването (разсиновяване)
  • Как се изгражда близост с бебето
  • Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?
  • Родителите невинаги знаят как да реагират в спешни ситуации
  • Развийте представата за понятия на детето чрез 9 картинки
  • Детска градина № 15 "Звънче", гр. Плевен
  • Юлия Гипенрейтер: Прегръщайте децата си по няколко пъти на ден
  • Трудните разговори, които трябва да проведем със сина си
  • Как да говорим с децата си за секс според възрастта им
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Какви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезонКакви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезон

Какви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезон

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Бактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от АлцхаймерБактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от Алцхаймер

Бактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от Алцхаймер

от 16 окт 2025г.Прочети повече
ЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчкиЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчки

ЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчки

от 16 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Истини и митове за лъчелечението - говорят специалистите на КОЦ – Пловдив

преди 1 дни, 21 часа и 56 мин.

УМБАЛ „Свети Георги“ с безплатни ваксини срещу COVID-19 и ДТК за бременни през есенно-зимен сезон 25/26

преди 7 дни, 17 часа и 8 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете? Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?

Правите ли грешки при възпитанието на вашето дете?

от 21 май 2025г. Прочети повече
Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете

Стоян Дюлгеров: Няма такова нещо като "лошо" или "проблемно" дете

от 05 юли 2016г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЦЕНТРУМ МУЛТИФРУТ КИДС ЯГОДА И МАЛИНА желирани таблетки * 60

ЦЕНТРУМ МУЛТИФРУТ ЗА ВЪЗРАСТНИ желирани таблетки * 60

ЦЕЙЛОНСКА КАНЕЛА НА ПРАХ 50 г ЗДРАВНИЦА

ЦЕНТРУМ ЕНЕРГИЯ ЗА ВЪЗРАСТНИ желирани таблетки * 60

ЧЕТКА ЗА ЗЪБИ ФУДЖИ СОФТ ПРОЗРАЧНА

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФРАКСИПАРИН инжекционен разтвор 0.3 мл * 10

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 17:41:46

ФРАКСИПАРИН инжекционен разтвор 0.3 мл * 10

Коментар на: Станимира Тодорова от 16 окт 2025г. в 17:29:38

СЕРАЗА таблетки * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 17:01:57

ПАНЦЕФ таблетки 400 мг * 10 АЛКАЛОИД

Коментар на: Ирена Младенова от 16 окт 2025г. в 16:48:57

СЕРАЗА таблетки * 30

Коментар на: Петя от 16 окт 2025г. в 16:35:56
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival